"הנתינה מייפה את החברה"

דורון סבג, המעורב בתמיכה בקהילה ובעידוד האמנות הישראלית הצעירה, מודה בגלוי, כי "אנשים אוהבים לעבוד ולעשות עסקים עם כאלה שתורמים". גם הוא עצמו

זו השנה השנייה, שחברת או.אר.אס. משאבי אנוש מחלקת מלגות לסטודנטים מדימונה, הלומדים באוניברסיטת בן גוריון. השנה חולקו 20 מלגות בגובה 3,000 דולר כל אחת (סה"כ 60,000 דולר), במסגרת "פרוייקט מנהיגות הנגב", שנועד לתמוך בסטודנטים תושבי דימונה, המעוניינים להמשיך להתגורר במקום, מעורבים בקהילה ומסייעים לתלמידי תיכון וחטיבות ביניים מדימונה בלימודיהם.

לפרוייקט מנהיגות הנגב הקצתה או.אר.אס תרומה של מיליון דולר לשנים הקרובות ומובילים אותו דורון סבג, הבעלים והמנכ"ל של או.אר.אס., ואביו גבי סבג, שהקים את החברה לפני 21 שנה. לפני כן כיהן גבי סבג כראש עיריית דימונה.

גבי סבג היה מאבות הרעיון של "מחשב לכל ילד", וביחד עם אנשי עסקים אחרים החל להריץ אותו. לפני ארבע שנים השתתף במשלחת, שביקרה את המלך חסן במרוקו, שם פגש את פרופ' ברוורמן, נשיא אוניברסיטת באר שבע. ברוורמן הציע לסבג להצטרף לחבר הנאמנים, וביחד החליטו על הקמת קרן המלגות לסטודנטים מדימונה. "אבא מאמין באמת ובתמים, שהנגב היא פיסת הקרקע האחרונה להתיישבות במדינת ישראל", מעיד דורון סבג. "זו השנה השניה ברציפות, שאנחנו מעניקים מלגות לסטודנטים, על מנת שירימו את הכפפה ולא ינטשו פיסת קרקע זו".

התרומה לקהילה של דורון סבג אינה מסתיימת רק בפיתוח איזור הנגב. סבג נחשב כבר יותר מעשור לאחד מאספני האמנות המובילים בארץ. או.אר.אס תומכת בפועל במוזיאונים, בפרוייקטים אמנותיים-תרבותיים שונים ובאמנים צעירים בראשית דרכם. רק באחרונה הציג סבג במוזיאון תל אביב את תערוכת הצילומים "חשיפה" של אמנים עכשוויים, שהיא השלישית בסדרת תערוכות נושא. או.אר.אס השקיעה בתערוכה זו כ-600 אלף שקל, וכ-150 אלף איש ביקרו בה. בהמשך נדדה כל אחת מהתערוכות ברחבי הארץ, כדי לחשוף קהל רחב יותר לאמנות עכשווית. באו.אר.אס מועסקת אוצרת אמנות, על מנת לטפל בתחום.

סבג רוכש עבודות מאמנים בתחילת דרכם ומתנדב לוועדות ציבוריות: מוזיאון ישראל ותל אביב, עלמא. או.אר.אס אף תורמת כסף למוזיאונים פריפריאליים: "אנחנו מקבלים המון פניות, ונאלצים לסרב לרבות מהן", מציין סבג. לדבריו, אין קשר בין ניהול חברת כח אדם לבין אמנות, אבל משנוצר קשר כזה, הוא "עושה אפגרייד לביצועי החברה. לצערי, קיבלנו דימוי קשה מאד של מנצלים. האמנות מציגה פן אחר שלנו. היא מציגה אותנו באור אחר. אמנות נתפשת כגבוהה ומשפרת את תדמית החברה. גם חברות אחרות עושות שימוש באמנות, על מנת לתמוך בקהילה: סאיטקס עם הפינגווינים, יבמ, הפניקס ואחרות".

בנוסף, תורמת או.אר.אס לגופים וארגונים שונים הפונים אליה, לאחר שהיא מסננת את הדברים שמתאימים לה. כך, למשל, תרמה החברה למרכז רבין עשרות אלפי דולרים, סייעה בתרומה לנפגעי הרעש בתורכיה, תרמה לקרן "אמץ לוחם" ועוד. התקציב השנתי המיועד לתרומה לקהילה עומד על 2-1 מיליון שקל בשנה.

"הנתינה היא חלק מתפיסת העולם שלי", אומר דורון סבג. "אתה גדל ובנית את עצמך, ואז אתה רוצה לתת חזרה. כחברה עסקית, אני חושב גם על השורה התחתונה. בנתינה ובתרומה יש צדדים חיוביים, שמייפים את החברה. אנשים אוהבים לעבוד ולעשות עסקים עם כאלה שתורמים. אני מאמין, שהקהילה מעריכה מאד חברות שתורמות, גם הקהילה העסקית. זה חלק מהמקובלות של החברה ושל בעליה בעולם העסקים ובחברה בכלל. בתור אספן אמנות, אני אוהב לעבוד עם אספנים, שתורמים אף הם לקידום האמנות".

עובדי החברה לא תורמים בעצמם, אבל לדברי סבג, הם נהנים להיות חלק מחברה תורמת. "לא עשיתי אף פעם סקר, אבל זה תורם לעובדים ולגאוות היחידה שלהם, וגם ללקוחות, שמגיעים אלינו ולא לחברות אחרות". הנתינה של או.אר.אס. מתבטאת גם בתוך החברה, באמצעות קרן רווחה הדדית, המסייעת לעובדים הזקוקים לעזרה.