לאומי יספק לאימג'-סאט אשראי של 70 מיליון דולר לפיתוח סדרת לווייני EROS

החברה, שעם בעליה נמנות תע"א ואל-אופ, החלה השבוע לשווק צילומים מהלוויין הראשון בסדרה

חברת אימג'-סאט, שבבעלות התעשייה האווירית, אל-אופ ומשקיעים זרים, חתמה על הסכם אשראי עם בנק לאומי. לפי ההסכם, יספק הבנק לחברה קו אשראי של 70 מיליון דולר לצורך מימון פיתוח הלוויינים הבאים בסדרת לווייני הצילום האזרחיים EROS.

גיוס הכספים מיועד לאפשר לחברה לעמוד בלוח הזמנים לייצור ושיגור הלוויינים הבאים. הלוויין הראשון בסדרה שוגר לחלל ב-5 בדצמבר 2000, ומאז בוצע תהליך בדיקת המערכות וצולמו אתרים במדינות שונות. אורך חייו הוא מספר שנים.

לפי התכנון, ישוגרו 8 לוויינים מסדרת EROS, המבוססים על הלוויין הצבאי "אופק 4" של ישראל. הלוויין EROS-2 כבר נמצא בשלבי בנייה במפעל מב"ת של תע"א, שבו יוצר גם הלוויין הראשון, ושיגורו מתוכנן להתבצע בשנת 2003.

"החתימה על הסכם האשראי עם בנק לאומי היא ציון דרך מרכזי בהצלחתה של אימג'-סאט", אמר היום (ה') מנכ"ל החברה, ג'ייקוב וייס. "אחת מהמטרות המרכזיות שלנו היתה להעמיק את הבסיס הפיננסי, כדי שנוכל לקדם את התוכנית ולעמוד בלוח הזמנים שנקבע. מעורבות בנק לאומי כגורם מלווה, ביחד עם התעשייה האווירית ואל-אופ, תורמת באופן משמעותי לחוזקה וליציבותה של החברה".

אימג'-סאט החלה השבוע לשווק באמצעות האינטרנט את הצילומים שאוסף הלוויין הראשון בסדרה. החברה טוענת, כי צבר ההזמנות שלה עומד כבר עתה על 300 מיליון דולר.

עיקר ההכנסות של הלוויינים יגיע מלקוחות קבועים, שישעבדו את הלוויין לצרכיהם (SOP), יחתמו על הסכמים רב-שנתיים ויקבלו יכולת לפקד על המצלמות. הכנסות זניחות יחסית יגיעו מלקוחות מזדמנים (AAD), שיוכלו להזמין צילומים שצולמו ברדיוס מסוים מתחנת הקליטה.

אימג'-סאט חתמה באחרונה על מספר הסכמים למכירת תחנות קרקע וזמני שימוש בלוויין. נשיא החברה, ד"ר משה בר-לב, מסר שכיום מתחרים בשוק זה שני גורמים מסחריים: EROS והלוויין "איקונוס", מתוצרת ארה"ב.

הלוויינים המשתייכים לסדרת EROS מסוגלים לצלם עצמים בקוטר של 1.8 מטר מגובה 500 ק"מ. וייס טען, כי שיגור הלוויין הבא (המכונה EROS-B) על-פי לוח הזמנים המתוכנן ימצב את אימג'-סאט כגורם מרכזי בשוק העולמי של צילום מהחלל.

"זה יהיה לוויין מתקדם יותר, שעבר תהליכי שדרוג", אמר וייס. "יהיו לו יכולות צילום ברזולוציה גבוהה של 0.85 מטר. ניתן יהיה אפילו להפיק ממנו תמונות ברזולוציה של 0.5 מטר. המצלמה החדשה שלו פותחה ונבנתה במפעל אל-אופ".

אימג'-סאט רשומה באיים האנטיליים. תע"א מחזיקה ב-31% ממנה, אל-אופ מחזיקה ב-9% וגורמים זרים מחזיקים ב-60%. החברה השלימה באחרונה גיוס הון בארה"ב בהיקף של 93 מיליון דולר. חברת ההשקעות האמריקנית Pegasus Capital Advisors הובילה את הגיוס, שבו השתתפו גם משקיעים פיננסיים נוספים מאירופה ומארה"ב.