ממשלת ברלוסקוני תומכת בעיסקת פירלי-טלקום איטליה, המבקרים מתריעים על "שלטון המשפחות"

מנכ"ל טלקום איטליה, קולאנינו, יוחלף כנראה ע"י המנכ"ל שהוא קורבן ההשתלטות הגדולה האחרת

ממשלת איטליה הודיעה אמש (א'), כי היא מברכת על ההשתלטות הדרמטית של פירלי ובנטון על טלקום איטליה, אולם מבקרי המימשל אומרים בתגובה, כי העיסקה מגבירה את החששות מחזרתו של קפיטליזם המשפחות האיטלקי הישן ומהתפקיד הקטן מדי ששיחקו השווקים הפיננסיים בעיסקה.

חברת הצמיגים וכבלי הטלקום פירלי, בתמיכת האימפריה המסחרית של משפחת בנטון, תפסה בשבת את השליטה בקבוצת הטלקום החמישית בגודלה באירופה, בכך שרכשה את המניות מידי משקיעים שנטשו את רוברטו קולאנינו, מנכ"ל טלקום איטליה, ואת החברה האם שלה, אוליבטי.

העיסקה ששוויה נאמד ב-7 מיליארד אירו ואשר נפלה על איטליה בהפתעה מביאה אל קיצה את שליטתו של קולאנינו בחברה הגדולה באיטליה, אחרי שהוביל ב-1999 את אוליבטי להשתלטות על איטליה טלקום.

אוליבטי מסרה אמש, כי קולאנינו יתפטר מתפקידו, ככל הנראה מחר, והוא יוחלף על ידי אנריקו בונדי, המשמש כמנכ"ל מונטדיסון, קורבן נוסף של השתלטות מהעת האחרונה, שבה היו מעורבות פיאט האיטלקית וחברת החשמל הצרפתית הממשלתית אלקטריסיטה דה פראנס. לדברי אוליבטי, ישמש בונדי בתפקיד כפול, גם כמנכ"ל טלקום איטליה.

שר התעשייה האיטלקי, אנטוניו מרזאנו, שמונה במאי לתפקידו על ידי המימשל החדש בראשות ראש הממשלה, סילביו ברלוסקוני, מסר כי דעתה של הממשלה בעניין היא נייטרלית. אלא שבאיטליה, שבה המדינה נוטה בדרך כלל להטביע חותם על עיסקאות מסוג זה, נקיטת עמדה נייטרלית היא למעשה קוד מוכר המביע תמיכה שקטה. למעשה, היתה זו ממשלת השמאל לפניה שהשתמשה בפורמולה זהה פחות או יותר, כדי לברך על ההשתלטות שביצע קולאנינו ב-1999.

בכירי מימשל אומרים כי ברלוסקוני, בעצמו אחד מאנשי העסקים המובילים והעשירים במדינה ויריב מוכר של קולאנינו, חש הקלה בשל העיסקה, שכן צעדה של פירלי מותיר את טלקום איטליה תחת שליטה איטלקית.

אולם המבקרים טוענים, כי העיסקה מסמנת היחלשות נוספת של השווקים הפיננסיים האיטלקיים ושל כוחם להחליט על גורלן של חברות מובילות, כמו גם התחזקות נוספת של המשפחות העשירות במדינה, המייצבות את עצמן מחדש, ובמהירות אדירה, במרכז הקפיטליזם האיטלקי.

הביקורת מתייחסת בעיקר לעובדה שהשליטה באוליבטי, והנתח של 23% שהוחזק על ידי קונסורציום בל, החליפו ידיים במחיר הגבוה פי שניים ממחיר השוק של המניה, מבלי שהחוק האיטלקי ידרוש הצגה של הצעה דומה מצד משקיעים רגילים.

אוליבטי מחזיקה ב-55% בטלקום איטליה, מה שיעניק לבעלים החדשים של בל - פירלי החולשת על 60% ומשפחת בנטון עם שליטה על 40% - שליטה ברורה על טלקום איטליה.

קפיטליזם משפחתי העיסקה, שנרקחה על ידי איש העסקים בעל השכר הגבוה ביותר באיטליה, מרקו טרונצ'טי פרוברה, המשמש כמנכ"ל פירלי וגם מחזיק בה נתח משמעותי של מניות, מתרחשת בקושי שבוע אחרי שהתייבשה הדיו על התרחבות משפחת אניילי מעיסקי הרכב והשתלטותה על קבוצת השירותים הציבוריים מונטדיסון, בתמיכתה של חברת החשמל הצרפתית EdF.

"העיסקאות האלו מוכיחות, כי הקפיטליזם בסגנון משפחתי חי ובועט באיטליה, והוא ככל הנראה גם מושרש בתרבות העיסקית במדינה לעומקים שאף אחד לא חשב אותם כאפשריים", אומר גורם בתעשייה המתנגד לעיסקה.

העיסקה אכן מציבה את אור הזרקורים על חוקי ההשתלטות האיטלקיים, שאינם דורשים ביד נגדי אוטומטי, כל עוד לא מחזיק בעל המניות ביותר מ-30% מהנכס. פירלי ובנטון מחזיקות ביחד 27% מאוליבטי. "אף אחד אינו טוען שזהו צעד בלתי חוקי, אולם שוב מתרחש כאן מקרה שבו בעלי מניות מיעוט נשארים לקפוא בחוץ", קובל מנהל תיקים לונדוני.