מגע הזהב של טרונצ'טי פרוברה

היו"ר בן ה-53 של פירלי יהפוך כעת ליו"ר טלקום איטליה - אחרי שהשלים את המהפך באחת החברות התעשייתיות הוותיקות באיטליה

אחרי עשור נוצץ בכיסא המנהלים של פירלי, יצרנית הצמיגים והכבלים האיטלקית, עומד מרקו טרונצ'טי פרוברה להתחיל במשימה האדירה של חייו.

היו"ר בן ה-53, שהפך על פניה את פירלי החורקת לשעבר למעצמת סיבים אופטיים היי-טקית, חבר לאימפריית ההלבשה בנטון כדי לחטוף את השליטה בטלקום איטליה ובאוליבטי, החברה האם שלה.

כשהיא חמושה ב-7 מיליארד דולר במזומן, ובתעוזה לא מעטה, השתלטה פירלי על נתח השליטה באוליבטי, בצעד שהעניק לה שליטה גם בטלקום איטליה, חברת הטלקום החמישית בגודלה באירופה.

טרונצ'טי פרוברה יהפוך ליו"ר החדש, תוך שהוא מחליף את היו"ר היוצא רוברטו קולאנינו, וישלם תמורת נתח של 60% עם התמורה שיקבל ממכירת פעילות הצמיגים והכבלים של פירלי.

המהלך ישלים למעשה את המפנה שעברה אחת מהחברות התעשייתיות הוותיקות באיטליה ויחזק את מעמדו של טרוצ'טי פרוברה כאחד ממנהיגי הזן החדש של היזמים האיטלקים. עם חזות שמרנית ונאה וקור רוח ידוע לשימצה, הוא שיחק תפקיד משמעותי בדיון הלאומי על המודרניזציה העוברת על המערכת הכלכלית והתעשייתית במדינה. הוא חובב שיט ידוע, ונחשב לאחד מתומכיה הקולניים של קבוצת הכדורגל אינטר מילאן, שפירלי מחזיקה בה נתח.

טרוצ'טי פרוברה, שנולד במשפחת תעשיינים מבוססת ממילאנו והשלים את השכלתו האקדמית באוניברסיטה המקומית, החל את הקריירה המרשימה שלו בעיסקי האנרגיה של משפחתו, שבמסגרתה ייסד יוזמת אוניות מכולות. ב-1978 נישא לססיליה פירלי, בתו של ליאופולדו פירלי, יו"ר פירלי. מאז הספיק להתגרש והיום הוא צמוד לדוגמנית טוניסאית, בקשר שמותיר אותו במקום בולט בטורי הרכילות.

מספר שנים אחרי נישואיו, הפך טרונצ'טי פרוברה למנג'ינג דירקטור לכספים ומינהלה, וב-1991 התבקש לסייע בחילוצה של החברה, בעיקבות ניסיון כושל לרכישת קונטיננטל, יצרנית הצמיגים הגרמנית.

כמנכ"ל, הצליח טרונצ'טי פרוברה להפוך על פניה את מגמת הגלישה בת חמש השנים של החברה, באמצעות מכירה של פעילויות מפסידות, קיצוץ בכוח העבודה ברבע ומעבר לפעילויות של צמיגים מתוחכמים וכבלים. מתוך אמונה כי כבלי סיבים אופטיים הם הבסיס לטכנולוגיית העתיד, הוא עודד את חוקריו לקדם מחקרים בתחום זה. ב-1994 הפכה פירלי לחברה הראשונה אשר פיתחה טכנולוגיה המעצימה את חוזקם של הסיגנלים העוברים על גבי הסיבים האופטיים, הכבלים המהווים את חוט השידרה של האינטרנט.

פריצת הדרך משכה את תשומת הלב של חברות טלקום רבות. ב-1999 שילמה סיסקו 225 מיליון דולר תמורת פעילות כבלי הסיבים האופטיים של פירלי ורכשה - תמורת 100 מיליון דולר - נתח של 10% בשתי חטיבות המפתחות רכיבים לרשתות מהירות. טרונצ'טי פרוברה זכה על הישגיו בתמורה מרשימה: חבילת הפיצויים שהוענקה לו בשנה שעברה, בסך של 18.46 מיליון דולר, היתה הנדיבה ביותר שהוענקה באיטליה.

למרות התמעטות ההיגיון הכלכלי בשמירה על פעילות כלכלה ישנה בנוסח צמיגים והעובדה שפעילות ההיי-טק היתה אחראית ל-60% ממכירותיה השנתיות של הקבוצה, התעקש טרונצ'טי פרוברה, שלא למכור את פעילות הצמיגים. "אין שום סיבה להיפטר מהצמיגים", אמר בזמנו. "הם מתחילים להראות תוצאות; ואנו רוצים להישאר בסקטור הצמיגים". בעקבות החלטתו, החלה החברה לעבוד על פיתוח צמיגים אינטיליגנטים שיספקו לנהגים מידע בזמן אמיתי על מצבם.

עכשיו כאמור הוא נפטר מהצמיגים בדרך להרפתקת טלקום. לדבריו, הוא מתכוון להתמקד בהפחתת נטל החובות הרובץ על טלקום איטליה בסך של 45 מיליארד דולר, בניסיון לבנות מחדש את אמון המשקיעים בחברה.