מה עושים עם אי המרוחק ממרכז העיר, ואיש אינו רוצה להתגורר בו בגלל גז המתאן
הדולף מאדמתו? אי מלאכותי זה, מאישימה שמו, מצוי במפרץ אוסקה ביפאן, והרעיון
של היפאנים הוא לבנות באי מעין מושבות זרות, בדומה לפארק דיג'אמה בנגסקי, ולהתיר
לזרים להתגורר ולעבוד בהן.
הצעה זו היא אחת ההצעות שעלו לאחר שנפלה מועמדותה של אוסקה לאירוח המשחקים
האולימפיים ב-2008 (אותם תארח בייג'ין). העיר אוסקה קיוותה לבנות באי איצטדיון
אולימפי בן 80 אלף מקומות, בנוסף לבריכה אולימפית וקומפלקס אתלטיקה. עם דחיית
מועמדות העיר, בוטלו תוכניות אלו, ועלתה השאלה מחדש: מה עושים עם האי?
האי מאישימה ממוקם במרכז מפרץ אוסקה, כשעה נסיעה מתחנת הרכבת JR אוסקה. מוקף
במפעלים פטרוכימיים גדולים, ערפיח כבד רובץ על האי ברוב ימות השנה, אשר הטריד
גם את חברי הוועד האולימפי שביקרו באי. בנוסף לזיהום האוויר, אזרחים מודאגים
גם מסוגיות יותר "ארציות": בשל האשפה הקבורה באי, העיר תכננה לשנות את מיקום
האיצטדיון ולהעתיקו לצפון האי, מחשש שחפירות באיזור בו טמונה האשפה ישחררו
לאוויר כמויות גדולות של גז מתאן, תופעה נפוצה באתרי פסולת.
קורבן נוסף של דחיית ההצעה לאירוח המשחקים היא התוכנית לכריית קו רכבת תחתית
שיחבר את שלושת האיים המלאכותיים שבמפרץ - מאישימה, יומשימה וסאקורג'ימה. התוכנית
בוטלה.
בעוד שאופי השימוש בשני האיים המלאכותיים האחרים נדון כעת בדרג הפוליטי, לגבי
מאישימה עלו שלושה רעיונות שזכו לתשומת לב רבה: הראשון מציע להפוך את האי ל"מכה
(האות מ' מנוקדת בצירה) של ההימורים". הקהילה העסקית תומכת ברעיון, אך גם הם
מודים כי לשכנע את הממשלה בטוקיו להעניק רשיון להימורי קזינו יהיה משימה קשה.
ההצעה השנייה היא להפוך את מאישימה לעיר מודל עתידנית, ולבנות בנייני דירות
ומשרדים על פי הטכנולוגיות הסביבתיות החדישות ביותר.
ההצעה השלישית היא זו המושכת את מירב תשומת הלב: להפוך את האי לגירסה המודרנית
של מובלעת הזרים המפורסמת בעיר נגסקי - דג'ימה (Dejima), שתהיה איזור סחר חופשי.
ההצעה הועלתה על ידי חבר פרלמנט ממפלגת הליברל-דמוקרטים, קוקי צ'ומה, שאמר:
"לפי הצעתי, שני האיים - מאישימה ויומשימה, יוסבו לאיזורים לכניסת אזרחים זרים.
יהיה איזור אמריקני, איזור צרפתי, איזור בריטי וכך הלאה. לכל איזור יהיה ייצוג
קונסולרי משלו ועסקים שינוהלו על ידי זרים ממדינות אלו. יוקמו גם בתי ספר בינלאומיים
ודירות לקהילות הזרות.
"במתכונת זו, אוסקה תמשוך תיירים יפאניים רבים: ברגע שהם יחצו את הגשר אל האי
- יהיה זה כמו להגיע לחו"ל, למדינה זרה, והם יבלו שם כפי שמבלים תיירים כיום
בכפר ההולנדי ובפארק הספרדי בנגסקי", אמר צ'ומה, שהעלה לראשונה את הרעיון עוד
בשנות ה-80. לדבריו, אם מועצת העיר תאשר את ההצעה, הפרויקט יכול לרוץ כבר ב-2007.
כעת, רבים בפדרציה הכלכלית Kansai (שבבעלותה גם שדה התעופה הבינלאומי אוסקה
הבנוי על האי המלאכותי) ובמועצת העיר בוחנים בעניין את ההצעה, אם כי צ'ומה
מודה שהדעות חלוקות, משום שחלק מחברי המועצה מעוניינים להתמודד שוב בעתיד על
אירוח המשחקים האולימפיים, ו"לשמור" על האי לצורך זה.
ההצעה באה בשעה של משבר בבנייה במפרץ אוסקה, בו כבר קיימים מספר פרויקטים של
"פילים לבנים", רובם נועדו לקדם השקעות זרות. בנייני מרכז המסחר האסיאתי ומרכז
המסחר העולמי, שנפתחו על חוף ימה של אוסקה באמצע שנות ה-90, מצויים בחובות
של כ-600 מיליון דולר. הירוקים אומרים, כי "התוכנית היא רק תירוץ נוסף לקבל
תקציבים מהממשלה לבניית עוד כבישים ובניינים שאיש לא ישתמש בהם".
אנשי עסקים ודיפלומטים זרים לא נשאלו לדעתם על ההצעה. הבודדים ששמעו על פרטי
ההצעה פוסלים אותה. איש עסקים אמריקני אמר בבדיחות דעת: "אני מניח שלצ'ומה
יש תורמים רבים מבין חברות הבנייה והקבלנים שדורשים אתנן, וזו הדרך הקלה ביותר
לרצותם". דיפלומט מערבי אמר, כי לא יתכן שמדינות יפתחו קונסוליות באי, במיוחד
אם יש להן כבר קונסוליה באוסקה עצמה, משום שזהו בזבוז של כסף.
ראש עיריית אוסקה, טאקפומי איסומורה, אמר בתגובה להצעה: "אינני ממש מבין את
הצעתו של צ'ומה. עדיין מוקדם מדי לדבר על בניית דג'ימה מודרנית באוסקה בשעה
שיש עדיין הרבה צרכים תשתיתיים אחרים שיש לטפל בהם קודם לכן".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.