המחתרת האירית מסרבת להתפרק מנשקה

המחתרת האירית (IRA) הנחיתה היום (ג') מכה קשה על תהליך השלום בצפון אירלנד, כאשר הודיעה, כי היא חוזרת בה מהסכמתה להתפרק מנשקה. המחתרת נימקה את התנהגותה בכך שהדרישות של הבריטים והפרוטסטנטים "בלתי מקובלות".

אתר האינטרנט "YNET" מדווח, כי בשבוע שעבר הגיעה המחתרת להסכם עם הוועדה הבינלאומית לפירוק מנשק, על פיו תתפרק המחתרת מנשקה, לאחר 30 שנות לחימה בממשל הבריטי. לונדון ודבלין הביעו סיפוק מההסכם, ותקווה כי ההסכם הבעייתי "יום שישי הטוב" שנחתם ב-1998, ייושם.

אולם, המחתרת טוענת, כי מפלגת היוניוניסטים הבריטית דחתה את הצעה בטענה, כי היא דורשת מעשים ולא הבטחות. ההחלטה להתפרק מנשק, הודיעה המחתרת, היתה החלטה קשה שגרמה לבעיות פנימיות בארגון. על פי ההודעה לתקשורת, תגובת היוניוניסטים והשעיתה של בריטניה את פעילות המוסדות בצפון אירלנד למשך 24 שעות, "הן לחלוטין לא מקובלות". מסיבה זו, "התנאים לקידום ההצעה אינם קיימים, ואנו חוזרים בנו מהצעתנו".

בריטניה ואירלנד מעוניינות להמשיך בשיחות המשא-ומתן בין הצדדים במהלך השבועות הקרובים, בעיקר על הנושאים הבעייתיים - הפירוק מנשק של המחתרת, שינויים בשירותי הביטחון בצפון אירלנד והפחתה בנוכחות הצבאית הבריטית במקום.