הגנת הטבע. כביש 551 מיותר ופוגע, ניתן להסתפק ב-531

הכביש מתוכנן על ידי מע"ץ ככביש רוחב עיקרי לחוצה ישראל

החברה להגנת הטבע תגיש לוועדה המחוזית מרכז את התנגדותה לתוכנית להקמת כביש 551, המתוכנן כאחד מכבישי הרוחב של חוצה ישראל, מקיבוץ אייל ליקום. לטענת החברה להגנת הטבע, המבוססת על חוות דעת של פרופ' אלי שטרן, הכביש מיותר לחלוטין, הוא מהווה פגיעה באגן פולג, אחד השטחים הפתוחים האחרונים באזור המרכז, ואחד החוצצים הירוקים החשובים ביות בצפון מטרופולין תל אביב. לדעת שטרן, סלילת הכביש תגרום להגברת לחצי הפיתוח באזור, ולכרסום גדל והולך של השטח הפתוח באגן כולו, עד לאובדן משמעותו כחיץ ירוק פתוח המפריד בין אזורים עירוניים.

בכוונת החברה להגנת הטבע לגייס תמיכה מצד יישובי הסביבה, ביניהם כוכב יאיר, קיבוץ אייל, קיבוץ ניר אליהו, קיבוץ רמת הכובש, יישובי גוש תל מונד, בני ציון וחרוצים. לדעת החברה, לתושבים צריך להיות אינטרס לשמור על השטח הסמוך לביתם כאזור פתוח לחלוטין. כביש 551 מתוכנן על ידי מע"ץ, שרואה בו חשיבות רבה. מנכ"ל כביש חוצה ישראל, יהודה כהן, אמר, שבלי כבישי הרוחב אין לכביש חוצה ישראל כל משמעות.

לטענת החברה להגנת הטבע, בקטע שבין מחלף קסם ומחלף טול כרם מתוכננים מספיק כבישי רוחב, שהופכים כביש זה למיותר. לדבריהם, עד 2010 ניתן להסתפק בכביש הרוחב 531 ממושב שדה חמד לכיוון רעננה. אם כביש זה לא ייסלל בזמן סביר, בשל בעיות של הפקעה ופיצויים לבעלי הקרקע, ניתן יהיה לסלול כתחליף את כביש 541 (עוקף רעננה), להמשיכו לכיוון גוש תל מונד המזרחי, ולחבר אותו עם כביש חוצה ישראל. לדעת החברה להגנת הטבע, עד 2020 אין צורך בכביש רוחב נוסף על ציר זה.

החברה להגנת הטבע טוענת עוד, שסלילת הכביש תגרום נזק ישיר לחיי הטבע באיזור. הכביש יחצוץ בין שמורות הטבע הקיימות והמוצעות, ימנע הזנה הדדית של אוכלוסיית החי והצומח של השמורות, ויגרום בסופו של דבר לפגיעה במגוון החי בכל השמורות. בנוסף לכך, הכביש יעבור במרחב פתוח ויגרום להפרעה נופית קשה באזור כולו. לדברי מפקח איזור המרכז בחברה להגנת הטבע, משה פרלמוטר, אישור הכביש יגרום ללחצי פיתוח מיותרים על האיזור ויעודד פיתוח נקודתי. לדבריו, הניסיון מלמד, שכל כביש חדש שנסלל גורר אחריו פיתוח סביבתי של מסחר ומגורים, דבר שהוא פסול באיזור פתוח ורגיש מבחינה נופית.

עוד טוען פרלמוטר, שכביש 531 נמצא במצב סטטוטורי מתקדם הרבה יותר מאשר כביש 551, ולא יתכן שבשל העובדה שכביש 531 סובל מבעית הפקעות ודרישה לפיצויים גבוהים מצד תושבי הוד השרון, רעננה ומושב גבעת חן, יוחלט לסלול כביש אחר. "לא יתכן שבגלל זמינות תקופתית, ובשל העובדה שקל יותר לקדם את כביש 551, ייסלל כביש שהוא רע לסביבה", אומר פרלמוטר.