דברים שאפשר לדעת על חברי דירקטוריון ישראלים

36%, עברו בדרכם המקצועית במשרדי ממשלה ובתפקידים ציבוריים - בעיקר במשרד האוצר ומשרד המסחר והתעשייה. יש ביניהם שני בכירים לשעבר מרשות החברות הממשלתיות, מפקח על הבנקים, ממונה על שוק ההון, בכירים מאגף החשב הכלכלי והממונה על התקציבים, מפקח על היהלומים, מנכ"ל משרד התמ"ס ומנהל מרכז השקעות

רבים מבין 740 הדירקטורים המכהנים במועצות המנהלים של החברות במדד תל-אביב 100 מכהנים במקביל בדירקטוריון של חברה או חברות נוספות. מתוכם, ניתן לזהות שכבה של דירקטורים "עסוקים" במיוחד, שבעבורם כהונה במועצות מנהלים היא כמעט מקצוע. חברי השכבה הזו, המונה 64 דירקטורים, מכהנים בממוצע ב-8.7 משרות דירקטור במקביל (לא כולן של חברות ציבוריות). בחינה של נתוניהם האישיים יכולה לספק קווים ברורים למדי לדמותו של הדירקטור הישראלי הממוצע.

חלק ניכר מהם, 36%, עברו בדרכם המקצועית במשרדי ממשלה ובתפקידים ציבוריים - בעיקר במשרד האוצר ומשרד המסחר והתעשייה. יש ביניהם שני בכירים לשעבר מרשות החברות הממשלתיות, מפקח על הבנקים, ממונה על שוק ההון, בכירים מאגף החשב הכלכלי והממונה על התקציבים, מפקח על היהלומים, מנכ"ל משרד התמ"ס ומנהל מרכז השקעות.

אלה שמסלול הקריירה שלהם לא עבר במשרדי ממשלה, מגיעים מהצבא ומערכת הביטחון (11 דירקטורים - כ-17%): ארבעה מהם השתחררו מצה"ל בדרגת אלוף, וארבעה היו בעבר ראשי מוסד (שלושה מהם נמנים גם עם רשימת אלופי צה"ל בעבר).

השאר עונים על הציפיות: 15% הם גם כלכלנים, 7.4% עורכי-דין ו-3% רואי-חשבון. רק 7.3% מהדירקטורים האלופים נושאים בתואר דוקטור, אולם מרביתם אקדמאים.

גילם הממוצע של 64 הדירקטורים העסוקים הוא 59.4 שנים. הצעיר ביותר מביניהם הוא גדעון תדמור, דירקטור בשבע חברות, בן 37 בלבד. המבוגר ביותר הוא מאיר עמית, בן 79, לשעבר ראש המוסד וח"כ מטעם ד"ש, המכהן כדירקטור בשש חברות.

גם בקרב הדירקטורים העסוקים הללו ניתן לאתר "שכבת אצולה", המונה 12 איש, שבשנת 2000 כיהנו כדירקטורים ב-11(!) חברות במקביל לפחות, ובממוצע ב-12.7 משרות דירקטור. "אלוף הדירקטורים" הוא אברהם אשרי, 62, לשעבר מנכ"ל בנק דיסקונט, מנכ"ל משרד התעשייה והמסחר ומנהל מרכז ההשקעות. הוא כיהן ב-2000 בלא-פחות מ-17 דירקטוריונים שונים (לא כולל את דירקטוריון החברה הנושאת את שמו). אחריו, במקום השני, אברהם ברק, 51, איש עסקים פרטי ואקדמאי, שכיהן ב-14 תפקידי דירקטור. שלישי ברשימה הוא ד"ר מאיר דביר, 69, שכיהן כדירקטור בבנק לאומי וב-13 חברות נוספות.

גילם הממוצע של אלופי הדירקטורים הוא 62.7 שנה. חמישה הם אנשי עסקים שתרגמו את הצלחתם לפעילות דירקטוריונית נינוחה יותר. שניים מהם הם בנקאים, אחד רואה-חשבון, אחד הוא עורך- דין ואחד מומחה לשוק ההון. שניים הם בעלי תואר דוקטור, שמונה מתגוררים בתל-אביב ובסביבתה, שלושה בירושלים, ושניים באזור השרון.