אלון מוחקת את דור אנרגיה מהמסחר

אלון תציע 22 שקל למניית דור אנרגיה - גבוה בכ-18% ממחירה בשוק; אם תענה הצעת הרכש, תרכוש אלון 10.95% ממניות דור אנרגיה ב-37 מיליון שקל

גל הצעות הרכש נמשך. חברת אלון תצא בהצעת רכש מלאה למניות החברה-הבת דור אנרגיה (89%) הפועלת בתחום הדלקים. מחיר ההצעה יהיה 22 שקל למניית דור אנרגיה לעומת מחיר של 18.7 שקל מחיר הסגירה של המניה ביום חמישי. כלומר מחיר ההצעה מבטא פרמיה של כ-18% לעומת מחיר הבורסה.

אם תענה הצעת הרכש, תרכוש אלון 10.95% ממניות דור אנרגיה ב-37 מיליון שקל. ההיענות להצעת הרכש מותנית בהיענות מינימלית של ניצעים המחזיקים בכמיליון מניות של דור אנרגיה מהווים כ-5.95% ממניות החברה. הצעת הרכש מופנית גם למניות דור אנרגיה הנסחרות בבורסה של לונדון, ואם ההצעה תענה בחיוב, תמחק דור אנרגיה גם מהמסחר שם.

אלון, המוחזקת על ידי חברת ביילסול (40%), שבשליטת דודי וייסמן ושרגא בירן ואפריקה ישראל (26%), רכשה את השליטה בדור אנרגיה בספטמבר 99' מידי משפחת דנקנר. מאז הגדילה אלון את חלקה בהון המניות של דור אנרגיה, וכעת היא מוחקת אותה מהמסחר.

דור אנרגיה עוסקת בשיווק תזקיקי נפט ושמנים ובהקמת תחנות דלק ושטחי מסחר. המכירות ברוטו של דור (כולל היטלים ממשלתיים) ברבעון השני הסתכמו ב-722.6 מיליון שקל - עלייה של 8.4% לעומת הרבעון המקביל. המכירות נטו של דור ברבעון השני הסתכמו ב-554 מיליון שקל - עלייה של 19.8% לעומת הרבעון המקביל. העלייה במכירות נטו נובעת מתרומת תחנות הדלק הציבוריות של חברת אלון. הרווח הגולמי של דור אנרגיה הסתכם ברבעון השני ב-85.2 מיליון שקל - עלייה של 11.2% לעומת הרבעון המקביל.

העלייה ברווח הגולמי נרשמה למרות ירידה חדה יחסית שרשמה החברה בשיעור הרווח הגולמי, שהסתכם ברבעון השני ב-15.4% לעומת 16.6% ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי של דור אנרגיה הסתכם ברבעון השני ב-6.6 מיליון שקל - ירידה של 42% לעומת ברבעון המקביל אשתקד. הירידה ברווח נובעת בעיקר מתוספת של הוצאות מימון כתוצאה מאיחוד תוצאות אלון, וכן מחלק החברה בהפסדי פיצה-האט.

בנוסף לאחזקתה בדור אנרגיה, לאלון יש גם פעילות ענפה בארה"ב בתחום הדלקים, בעקבות עיסקת פינה. במסגרת עיסקת פינה, שנחתמה באוגוסט אשתקד, נרכשו, בין היתר, בית זיקוק לנפט ומוצריו, טרמינלים לאחסון וניפוק דלקים, מערכת צינורות להובלת נפט גולמי ומוצרי דלק, חוזי שיווק ל-1,700 תחנות תדלוק בארה"ב, המהוות את רשת התחנות התדלוק של פינה והנושאות את המותג פינה.

בנוסף, נרכשו אחזקות פינה ב-34.4% בחברה קשורה בעלת הזיכיון לרשת סבן-11 בחלק מארה"ב ושבבעלותה כ-170 תחנות דלק. מרבית הנכסים שנרכשו נמצאים בטקסס, ניו-מקסיקו, אריזונה, לואיזיאנה, אוקלהומה וארקנסו ארה"ב.

עיסקת פינה בוצעה כך שהנכסים שנרכשו במסגרת העיסקה מוחזקים על ידי אלון (60%), אפריקה ישראל (21%) ורוזבאד (19%). וכל הפעילות התפעולית מוחזקת על ידי חברת אלון באמצעות חברת אלון תפעול, שמשלמת דמי שכירות לחברת הנכסים. היקף העיסקה עמד על 150 מיליון דולר.

נראה כי בינתיים, עיסקת פינה מוכיחה את עצמה. בעקבות הזינוק במחיר הנפט בארה"ב והגידול במרווחי הזיקוק שם, הרוויחה אלון במחצית הראשונה של השנה כ-100 מיליון שקל, מרביתו מפעילות אלרון בארה"ב.

דודי וייסמן, נשיא דור אנרגיה ומנכ"ל אלון, מסביר את הצעת הרכש בכוונת אלון לבצע רה-ארגון באחזקותיה. "לפי דן אנד ברדסטריט, אלון היא חברת השירותים והמסחר השלישית בגדולה בישראל אחרי בזק וצים, ויתכן שבשנה הבאה נהיה במקום הראשון. צמיחה מואצת כזאת מחייבת רה-ארגון. ביצוע רה-ארגון בחברות שחלקן פרטיות וחלקן ציבוריות זה מאוד מקשה וזה היה אחד מהשיקולים. שיקול נוסף זה כמובן עלויות של אחזקה של חברה ציבורית שנסחרת גם בארץ וגם בלונדון, וזה יאפשר לנו לחסוך עלויות בדור אנרגיה ואלון. בדרך כלל מי שנהנה מהיות חברה ציבורית זה מי שמגייס את הכסף ולא זה שצריך לנהל את החברה".

- במסגרת הרב-ארגון אתם מתכננים מיזוג בין אלון לדור אנרגיה?

"אין שום כוונות לשלב את החברות. אלון תמשיך להיות חברת אחזקות, רק שהקשר בין שתי החברות יהיה הרבה פחות מכביד. נשמור גם על שני המותגים אלון ודור".

- אתם שוקלים להנפיק את אלון?

"תלוי. ראשית אנו צריכים לראות מה קורה בארה"ב. עדיין לא ברור לנו אם כדאי ללכת להנפקה או לא. אני מניח שאחרי שנארגן את החברות נצטרך לקבל החלטות בנושא".