לקראת הלאמה חלקית של חברות התעופה האמריקניות?

החקיקה לחבילת סיוע בסך 15 מיליארד דולר שאושרה בקונגרס ונחתמה ע"י הנשיא בוש לחברות התעופה מאפשרת לממשל לקבל מניות בחברות ולמנות דירקטור בכל חברה

החקיקה לחבילת הסיוע בסך 15 מיליארד דולר לחברות התעופה האמריקניות מאפשרת לממשל בוש לקבל מניות בחברות ולמנות נציג במועצת המנהלים של כל חברה. לטענת מותחי ביקורת, בעיקר רפובליקנים, הדבר דומה להלאמה חלקית של החברות ואינו עולה בקנה אחד עם רוח ההתנהלות של הממשל הפדרלי.

בוש, שחתם במוצ"ש על חוק הסיוע לענף התעופה בקמפ דייוויד, פרסם את ההודעה הבאה: "הטרוריסטים שתקפו את ארצנו ב-11 בספטמבר לא ישתקו את העסקים החיוניים שלנו ולא ישנו את דרכי החיים שלנו".

החוק מאשר העברת 5 מיליארד דולר לחברות התעופה כסיוע ישיר ומקצה 10 מיליארד דולר נוספים כערבויות להלוואות שחברות התעופה ייטלו מבנקים מסחריים. הערבויות מפחיתות את רמת הסיכון ומאפשרות לממשל לקבל הלוואות בתנאים נוחים יותר.

תוספת של הרגע האחרון לחוק מקנה לממשל דריסת רגל בניהול החברות כדי לאפשר לנציגיו לבחון אם החברות מקיימות את תנאי ההלוואה ואם הציבור נהנה ממנה.

כמו הסיוע לקרייזלר ב-1979

לדברי כתבים, חבילת הסיוע לחברות התעופה עוצבה במתכונת חבילה דומה לחברת קרייזלר ב-1979, שאפשרה לנציגי הממשל להשתתף בקבלת החלטות אסטרטגיות בחברה.

הסעיפים המאפשרים לממשל לפקח מבפנים על פעילות החברות הוכנסו ברגע האחרון להצעת החוק ביזמתו של ג'ון קורזיין, לשעבר יו"ר משותף של גולדמן זקס ועתה סנטור מניו-ג'רזי, ופיטר פיצג'ראלד, סנטור רפובליקני מאילינוי, למרות התנגדות של נציגי משרד האוצר שטענו, כי התוספות אינן נחוצות.

לפי החוק, מועצה פדרלית, שבראשה יעמדו שר האוצר, יו"ר פדרל ריזרב ובכירים אחרים, תפקח על השימוש בערבויות להלוואות ותנהל מו"מ על רכישת מניות והטבות אחרות בחברות האמורות.

במקרה של קרייזלר, הממשל מכר את חבילת מניותיו בקרייזלר ברווח של 300 מיליון דולר שנכנס לקופת האוצר האמריקני. לפי קורזיין, אם יירכש מספר מספיק של מניות יכול הממשל ליהנות מכל ההטבות שמהן נהנים בעלי מניות גדולים אחרים, לרבות מושבים שמורים במטוסים. הנשיא בוש חתם על הצו אחרי שהקונגרס אישר את הסיוע לתעשיית התעופה בשעות הלילה של יום ו' ברוב של 356 תומכים לעומת 54 מתנגדים. הסנאט העביר את החבילה בשבת לפנות בוקר ברוב של 96 ל-1. הסנטור פיטר פיצ'ג'רלד, רפובליקני מאילינוי, היה הסנטור היחידי שהתנגד לחבילת הסיוע.

"מדוע אני תומך בחוק? משום שאני חושב שנכנסנו לעידן חדש שבו כל אחד מאיתנו צריך לתת מעט. שמענו את דברי הנשיא, היינו מאוחדים אמש, ואנחנו חייבים להמשיך ולשמור על האחדות הזאת", אמר הסנטור היהודי צ'ארלס שומר מניו יורק.

סנטורים אחרים שהתנגדו למהירות החקיקה ציינו כי הצלת חברות התעופה היא בעלת השלכות שישפיעו על הכלכלה כולה. "אם המטוסים לא ימריאו, הכלכלה כולה תיעצר", אומר ג'יי רוקפלר, דמוקרט מווסט וירג'יניה.

סנטורים רבים הצביעו בעד החקיקה, אחרי שברגע האחרון הוספה לה תוספת המאלצת את חברות התעופה שלא לסגור פעילויות בקהילות קטנות, כמו גם תקנה המאפשרת למימשל לקבל אופציות למניות בחברות התעופה כערבויות להלוואות.