בעקבות דרישת בנק הפועלים: פועלים השקעות נאלצת לשנות את שמה לפולאר

שרם-פודים-קלנר התחייבה בהסכם רכישת השליטה בפועלים השקעות על שינוי שם החברה

חמש שנים חלפו מאז רכשה אורדן , מקבוצת דוברת-שרם (לימים שרם-פודים-קלנר, את מניות השליטה בפועלים השקעות מידי בנק פועלים . בשוק ההון הפכה אמנם מאז פועלים השקעות שם נרדף לקבוצה שמובילים יצחק שרם, יאיר פודים ואביגדור קלנר, אך בנק הפועלים, שנאלץ למכור את מניותיו בעקבות המלצות ועדת ברודט לצמצום הריכוזיות במשק, לא ויתר על דרישתו בהסכם המכירה לביטול הזיקה ההיסטורית לחברה שמכר.

בהסכם העברת השליטה בפועלים השקעות, נקבע כי שם החברה ישונה בתוך מספר שנים. המועד האחרון שנקבע לשינוי השם הוא סוף השנה הנוכחית ולא מדובר כנראה בעניין של מה בכך: היום, כך נודע ל"גלובס", צפוי דירקטוריון פועלים השקעות, המנוהלת בידי אביגדור קלנר, לשנות את שם החברה לפולאר השקעות (פולאר - קוטב), בהחלט לא התנתקות מוחלטת מהשם ההיסטורי. בעקבות שינוי שמה של פועלים השקעות, ישנו גם החברות הבנות הנושאות את התואר "פועלים" את שמן (כך למשל תהפוך פועלים תקשורת, שגם היא נסחרת בבורסה, לפולאר תקשורת).

את מניות השליטה בפועלים השקעות רכשה אורדן בסוף אוגוסט 96', לאחר שגברה במכרז שערך בנק הפועלים על דנקנר השקעות. תחת הבעלות החדשה ייצרה פועלים השקעות רווח נקי של יותר מחצי מיליארד שקל עד סוף שנת 2000, שכמחצית ממנו חולקה כדיבידנד לבעלי המניות. מקורות הרווח העיקריים של החברה במהלך תקופה זו היו מכירת השקעות כבזק וטלדטה לצד הנפקת חברות מוחזקות, ובראשן הזרע ופועלים תקשורת.

בשנה האחרונה, חלה הרעה בתוצאות פועלים השקעות, על רקע השקעות ענק שביצעה בחברות טכנולוגיה ותקשורת, ובעיקר במניות אי.סי.אי וסאיטקס. את המחצית הראשונה של השנה סיימה החברה בהפסד של 53 מיליון שקל, לעומת רווח של 105 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

התמוטטות מניות הטכנולוגיה בשוקי ההון גרמה לירידה של כמעט 60% במניות פועלים השקעות בתוך שנה. היום נסחרת החברה בשווי של כ-130 מיליון דולר בלבד, נמוך משמעותית מהשווי הריאלי שלפיו השתלטה אורדן על החברה ב-96' - כמעט כפול ממחיר הבורסה באותה עת. לעומתה, מי שהחזיק במניות פועלים השקעות במועד ההשתלטות, ראה מאז ועד היום תשואה ריאלית של 20% על המדד.

בחודש שעבר דיווחה אורדן, המחזיקה כיום 50.8% מההון בפועלים השקעות, כי דירקטוריון החברה הסמיך את ההנהלה לבדוק ולבצע את כל הפעולות המקדימות בקשר עם הצעת מכר של מניותיה בפועלים השקעות בדרך של זכויות לבעלי המניות.

מהצעת המכר צפויה אורדן לתמורה בהיקף של 220-200 מיליון שקל. מחירן של מניות פועלים השקעות בהצעה צפוי לעמוד על 90 שקל, לעומת מחיר של 97 שקל בבורסה היום. תמורת הצעת המכר נועדה לסלק את יתרת החוב של אורדן בגין ההשקעה בפועלים השקעות. בעקבות השלמת המהלך, צפויה לידר, החברה הבת של שרם-פודים-קלנר, להחזיק כ-40% מההון של פועלים השקעות.