אימאג'סט הישראלית מוכרת צילומי לוויין של הפצצת אפגניסטן ב-10,000-5,000 דולר לתצלום

חברה אמריקנית מתחרה מנועה מלמכור צילומי לוויין של הזירה באפגניסטן ללקוחות מסחריים - בגלל הסכם כובל עם הממשל האמריקני * התעשייה האווירית מחזיקה ב-31% ממניות אימג'סאט. חברת אל-אופ מחזיקה ב-9%

המלחמה באפגניסטן פתחה חלון הזדמנויות לאימאג'סט, חברה בשליטה ישראלית המוכרת צילומי שטח המבוצעים באמצעות לוויינים.

אימאג'סט, שפועלת מקפריסין, מפעילה את הלוויין המסחרי "ארוס".

ה"דיפנס ניוז" מוסר בגיליונו החדש, כי הסוכנות הלאומית למיפוי ולצילומי לוויינים (NIMA) (זרוע של הממשל האמריקני) אוסרת על ספייס אימאג'ינג - חברה לצילומי חלל מקולורדו, המתחרה העיקרית של אימאג'סט - לספק צילומי לוויין לכל דורש.

ההסכם הכובל, שנחתם החודש, מחייב את ספייס אימאג'ינג למכור תצלומי לוויינים של זירת הקרבות באפגניסטן רק למשרד ההגנה ולגופי ממשל אחרים, ואוסר עליה למכור את התצלומים לכל גוף, מסחרי או אחר, מחוץ לממשל, ללא אישור מפורש של הרשויות.

מדובר בהסכם בשווי שני מיליון דולר, המתחדש מדי 30 יום, שצפוי להישאר בתוקף עד תום המלחמה באפגניסטן.

ההסכם הכובל מותיר את אימאג'סט ללא תחרות בשוק צילומי הלוויין של אפגניסטן. עד עתה קיבלה ספייס אימאג'ינג היתר למכור תצלום אחד בלבד מזירת הקרבות. התצלום מתעד תוצאות הפצצה על שדה-תעופה של הטליבאן ליד קנדהאר.

מארק ברנדר, מנהל משרד ספייס אימאג'ינג בוושינגטון, אמר כי החברה מקווה לקבל היתרים למכירת תצלומים נוספים.

מאז תחילת המלחמה באפגניסטן, צילם ארוס 10 תצלומים של זירת הקרבות ברזולוציה של מטר אחד. אימאג'סט מכרה תצלומים של מסלולי נחיתה שהופצצו בשדות-תעופה בהאראט ובמאזר א-שריף לבי.בי.סי. ומנהלת עתה מו"מ עם סי.אן.אן ועם כלי תקשורת אחרים למכירת תצלומים של קאבול.

אנדרו סטיל, נציג בי.בי.סי בישראל, אמר לדיפנס ניוז, כי תחנת השידור רכשה מאימאג'סט שני תצלומים של הנזקים שגרמו ההפצצות של מטוסים אמריקניים ובריטיים על מטרות של הטליבאן. "נהדר להשיג משהו עצמאי, בלתי מצונזר, שלא נארז במיוחד בשבילנו ע"י ממשלה, צבא או משרד הגנה כלשהו", אמר סטיל.

לדבריו, התצלומים אפשרו לבי.בי.סי להראות בבהירות את היקף הנזקים שנגרמו לאתרים שהופצצו.

מקור בענף הלוויינים אמר, כי הלוויין של אימאג'סט חולף מעל אפגניסטן כל שלושה ימים והחברה ערוכה לפתח ולהפיץ את התצלומים בתוך 24 שעות מרגע שידורם מהלוויין.

המחירים נעים בין 5,000 ל-10,000 דולר לתצלום, לפי איכות התצלום ומידת הבלעדיות שמבקש לעצמו הלקוח.

צבר הזמנות של 300 מיליון דולר

חברת אימג'סאט רשומה באיים האנטיליים ואחראית לפיתוח לווייני הצילום "ארוס", המבוססים על לוויין הצילום הצבאי "אופק 3" של ישראל.

התעשייה האווירית מחזיקה ב-31% ממניות אימג'סאט. חברת אל-אופ מחזיקה ב-9%, וגורמים זרים מחזיקים ב-60%.

החברה השלימה באחרונה גיוס הון בארה"ב בהיקף של 93 מיליון דולר. היא חתמה גם על הסכם אשראי עם בנק לאומי, המקנה לה קו אשראי בסך 70 מיליון דולר למימון פיתוח הלוויינים הבאים.

הלוויין הראשון בסדרה שוגר לחלל ב-5 בדצמבר 2000. אורך חייו הוא כמה שנים. לפי התכנון, ישוגרו שמונה לוויינים מהסדרה. הלוויין 'ארוס 2' כבר נמצא בשלבי בנייה במפעל מב"ת של תע"א, שבו יוצר גם הלוויין הראשון, ושיגורו מתוכנן להתבצע בשנת 2003.

אימג'סאט משווקת את הצילומים באמצעות האינטרנט, ולדבריה צבר ההזמנות שלה עומד כבר עתה על 300 מיליון דולר.