הופקדה תוכנית קיבוץ משמר דוד

החלטת המועצה הארצית עוררה מורת רוח במינהל מקרקעי ישראל המקדם את התוכנית, וזאת מאחר ובישיבה שבה הוחלט על העברת התוכנית, אושרו מספר תוכניות נוספות שמאשרות שינוי יעוד של קרקע חקלאית

לאחר אישור הולנת"ע (ועדה לעניינים תכנוניים עקרוניים) הופקדה תוכנית קיבוץ משמר דוד, שבמועצה האזורית גזר. התוכנית הגיעה לדיון הולנת"ע לאחר שהמועצה הארצית לתכנון ולבנייה החליטה שיש לערוך דיון עקרוני בשאלה האם ניתן להפוך את הקיבוץ לישוב קהילתי.

החלטת המועצה הארצית עוררה מורת רוח במינהל מקרקעי ישראל המקדם את התוכנית, וזאת מאחר ובישיבה שבה הוחלט על העברת התוכנית, אושרו מספר תוכניות נוספות שמאשרות שינוי יעוד של קרקע חקלאית.

הולנת"ע קיבלה את דעת המינהל, וקבעה שיש לנתק את הדיון בנושא הקיבוצים והישובים הקהילתיים משאלת משמר דוד, ואישרה את התוכנית להפקדה.

תוכנית משמר דוד מוסיפה לקיבוץ הקיים עוד 350 יחידות דיור במגרשים חד משפחתיים ודו משפחתיים, על פי החלטת מועצת מקרקעי ישראל 727, (שתוקפא בעוד כחודש על פי החלטת בג"ץ) המאפשרת לקיבוץ להחזיר את אדמותיו למינהל בתמורה ל-27% מהשטח. שטחי התעסוקה מתוכננים על פי החלטה 717 של מועצת מקרקעי ישראל.

אישור תוכנית משמר דוד יאפשר ביצוע עוד מספר עסקאות, בין השאר העברת חווה חקלאית של משרד החקלאות, בסמוך לבית חולים אסף הרופא, לאזור הקיבוץ. למקום בו נמצאת כיום החווה החקלאית יועבר בית חולים לחולי נפש מנס ציונה. במקום בית החולים תיבנה שכונת מגורים.

בקיבוץ משמר דוד מתגוררות כיום 29 משפחות. חובות הקיבוץ נאמדים בכ-70 מיליון שקל. הקיבוץ נמצא בטיפול מטה הסדר חובות הקיבוצים, בראשות פרופ' דניאל צידון. צידון עתר לבג"ץ לפני כחודש בשמו של משמר דוד ובשמם של קיבוצים נוספים, בדרישה לשנות את צו הביניים ולאפשר ל-20 קיבוצים להמשיך בהליך עשיית עסקאות בקרקע שמטרתן הסדר החובות. לטענת צידון, צו הביניים מונע מהקיבוצים לבצע או להתחייב לבצע עסקות, ובכך נמנעת מהם אפשרות לסיים את הסדרי חובותיהם ולהשתקם.

במקביל לאישור תוכנית משמר דוד, מגבש מינהל התכנון של משרד הפנים תוכנית שעיקרה "פני הקיבוץ לאן". יוזמי התוכנית ישאלו שאלות עקרוניות לגבי עתידה של ההתיישבות הקיבוצית מבחינה תכנונית.