בכיר בחמאס חוסל בחברון ופעיל נוסף בטול כרם; המשך כוננות בשרון

יחידה מובחרת הרגה שני פלשתינים חמושים ליד חומש * צה"ל עצר בעראבה מחבל לפני פיגוע התאבדות

שני פעילים מרכזיים של החמאס חוסלו היום (ד') ע"י צה"ל בחברון ובטול כרם. בחברון חוסל ע"י טיל שנורה ממסוק אפאצ'י ג'מיל ג'דאללה, מראשי הזרוע הצבאית של החמאס ביו"ש, שהיה שותף לתכנון שורת פיגועים, ביניהם בדולפינריום בת"א ובמסעדת סבארו בירושלים. מאוחר יותר חוסל פעיל מרכזי של החמאס.

לפני הצהרים איתר מסוק אפאצ'י את מקום המסתור של ג'מיל ג'דאללה בחברון ושיגר לעבר הבית טיל אפאצ'י. ג'דאללה נהרג במקום. באירוע נהרג פלשתיני נוסף ששהה איתו בדירת המסתור.

ג'דאללה חוסל, לאחר שהבוקר נעצרו פעיל של הג'יאהד האיסלאמי והמחבל שאותו הוא תיכנן לשלוח לפיגוע התאבדות בישראל.

ישראל הודתה בביצוע ההתנקשות בחברון. גורמי ביטחון מסרו כי האיש פיקח על פיגועים רבים שבוצעו בישראל ובשטחים. לטענת גורמי הביטחון עמד ג'דאללה להוציא לפועל פיגוע המוני בישראל.

הגורמים הוסיפו, כי ג'דאללה היה אחראי לרצח דני ורגס ואיתמר דורון ז"ל, והיה מעורב בעשרות פיגועים נוספים, ביניהם בדולפינריום בת"א, במסעדת סבארו בירושלים ובנווה ימין. הוא נשפט למאסר עולם ברשות הפלשתינית אך ברח מכלאו ארבע פעמים. הוא נחשב למבוקש הפלשתיני הבכיר ביותר ביו"ש.

לאחר בריחתו האחרונה חבר לתשתית בכירי החמאס בשומרון, שהוציאו לפועל את הפיגועים בדולפינריום, בקניון השרון בנתניה, מסעדת "סבארו" בירושלים ובתחנת הרכבת בנהריה. מקורות פלשתינים אישרו כי האיש היה עצור בעבר בבתי הכלא של הרשות וברח מהם לפחות פעמיים.

בהודעת לשכת ראש הממשלה נאמר כי "הפלשתינים, לא רק שלא עשו דבר למעצרו, אלא אף סיפקו לו את חסותם ואפשרו את המשך פעילותו בזרוע הצבאית של החמאס".

לפני הצהרים חיסל כוח של צה"ל פעיל מרכזי של הג'יאהד האיסלאמי בטול כרם, שגם הוא היה מעורב בפיגועים. הוא חוסל סמוך לביתו, לאחר שעל טול כרם הוטל משעות הבוקר עוצר מלא.

החיסולים באו בעקבות מבצע רחב היקף של צה"ל הבוקר, באזור ג'נין: במבצע נעצרו מחבל שתיכנן להתאבד, מוג'אהד אבו ג'לבוש, ומפעילו - נביל מועייר, שניהם פעילים בג'יהאד האיסלאמי.

בנוסף עצרו כוחות הביטחון ארבעה פלשתינים נוספים, המשתייכים לארגון הג'יהאד האיסלאמי וחשודים בפעילות טרור נגד ישראלים. לפני המבצע, פנה צה"ל לרשות הפלשתינית ולמנגנוני הביטחון שלה והודיע על הכוונה לפעול בכפר. אולם מקורות ביטחוניים מסרו כי לאחר כניסת הכוחות לעראבה, פתחו הפלשתינים באש ובתוך כך נפצע חייל באורח קל.

מקורות פלשתינים בג'נין סיפרו ל-ynet כי הפעולה החלה בשעה 04:00 לפנות בוקר בחדירה של כוח צה"ל לכפר עראבה. כוח החי"ר, שלווה בכעשרה טנקים ונגמ"שים וזכה לסיוע מסוקים, חדר לשכונות המזרחית והדרומית של הכפר, דרך העיירה פחמה.

במהלך הירי בכפר נפצעו ארבעה פלשתינים ונהרס מוצב של הביטחון הלאומי. הפלשתינים טענו כי צה"ל מנע מאמבולנסים להגיע ולפנות פצועים וכן השתלט על בית ספר של סוכנות הסעד של האו"ם והפך אותו לעמדה צבאית.

מקורות ביטחוניים פלשתיניים ומקורות בחמאס אמרו ל-YNET כי עבדאללה ג'רושי, שנורה ונהרג בצהריים על ידי חיילי צה"ל מדרום לטול כרם, לא היה מבוקש ולא היה פעיל בזרוע הצבאית של החמאס.

לטענתם, ג'רושי, איש עסקים ובעל מספרה, היה בדרכו לבית אחותו כאשר נפתחה לעברו אש. ג'רושי נורה בחזהו ונפטר מפצעיו בבית החולים. מקורות ביטחוניים פלשתיניים הוסיפו כי במשך היומיים האחרונים נרשם שקט באזור ולא נורתה יריה אחת.

בתוך כך, כוח צה"ל חיסל היום בצהרים שני פלשתינים חמושים, שפתחו בירי בצומת חומש.

בתוך כך, גם היום נמשכה כוננות השיא של המשטרה וכוחות הבטחון באיזור השרון ובקו התפר. אתר האינטרנט "YNET" מדווח, כי בצהריים נלכד סמוך לבת חפר צעיר פלשתיני החשוד כמחבל, ביממה האחרונה התקיימו סריקות נרחבות בכל האיזור, בעקבות התרעות על חדירת חוליית מחבלים.

גם לאחר מעצר הפלשתיני החשוד כמחבל, נמשכה הכוננות הגבוהה ובכל האיזור הוצבו מחסומים רבים וניכרה פעילות ערה של כוחות הבטחון.