סולומון: ICTS צפויה לאבד את כל הכנסותיה בעקבות חוק התעופה החדש בארה"ב

למרות זאת, בבית ההשקעות מעניקים למניית החברה המלצת "קנייה" עם מחיר יעד של 8 דולרים למניה, ומזהירים מפני הידלדלות המחזורים בעקבות הפסקת פעילותה

אחת הנהנות העיקריות מאירועי הטרור בארה"ב הייתה ללא ספק חברת אי.סי.טי.אס , העוסקת בבידוק ביטחוני בנמלי תעופה. היות וחטיפת המטוסים שהתרסקו במגדלי התאומים נבעה מכשל בבדיקה הבטחוני, עלה ערך מניותיה של החברה בעשרות אחוזים מייד לאחר פתיחת הבורסה האמריקנית מחדש.

ואולם, מתברר כי השמחה הייתה מוקדמת מדי. כחלק מתהליך הפקת הלקחים מהאסון, חוקק בארה"ב לפני מספר ימים חוק חדש העוסק באבטחת תעופה. עיקרי החוק קובעים, כי תבוצע הלאמה מלאה של תחום אבטחת התעופה (תוך 9 חודשים), כאשר כל העובדים העוסקים באבטחת תעופה יוכשרו ויועסקו על ידי זרוע חדשה של הממשל שתוקם לצורך זה. ההלאמה תימשך 3 שנים ובסיומה ישולבו חזרה חברות פרטיות ויוחמרו (מאוד) נוהלי האבטחה בטיסות, כולל שילוב מאבטחים חמושים בשדות התעופה ובחלק מהטיסות עצמן.

הבעיה מבחינת ICTS היא שכל הטיסות בארה"ב (פנימיות ובינלאומיות) יהיו כפופות לנוהלי האבטחה החדשים, כאשר הממשל ישקיע בפיתוח טכנולוגיות חדשות ויעשה שימוש בטכנולוגיות ואמצעי בדיקה משוכללים. לכן, אומרים היום בבית ההשקעות סלומון שוקי הון, כתוצאה מההלאמה, צפויה ICTS לאבד בשנת 2002 את הכנסותיה בארה"ב. הכנסות אלו, נזכיר, הסתכמו בתשעת החודשים הראשונים של השנה בכ-60 מיליון דולר. הפסד ההכנסות הפוטנציאלי לחברה בשלוש שנות ההלאמה, אומרים בסלומון, יסתכם בלמעלה מ-300 מיליון דולר.

אך בכך לא מסתכמות כל צרותיה של ICTS. בעקבות מכירת יתרת המניות של החברה בחברה-הבת ICTS Europe, הצפויה להתרחש בחודשיים הקרובים והלאמת ענף אבטחת התעופה בארה"ב, צפויה החברה לאבד כ-80% מהכנסותיה. בסלומון סבורים, כי עם ביטול חוזי ההתקשרות של החברה עם חברות התעופה האמריקניות בארה"ב, צפויות גם חלק ניכר מההכנסות משירותים אחרים להתבטל.

חברת ICTS הוקמה בשנת 1982 על ידי שלושה פורשים ממערכת הביטחון. כיום עוסקת החברה במתן שירותי בידוק ביטחוני בשדות תעופה באירופה ובארה"ב, וכן במתן שירותים אחרים נלווים ומשלימים בתחום הטיפול בנוסע האווירי. צחוק הגורל הוא שהרקע להקמת החברה קשור להתגברות אירועי הטרור האווירי, במיוחד בישראל ובאירופה בשנות ה-60 ובעשורים לאחר מכן. בסלומון מציינים, כי שיטת הפעולה המקורית של החברה דומה לשיטת הפעולה שהונהגה על ידי חברת אל-על בתחילת שנות ה-70, ושהוכחה כיעילה למדי.

אם אכן יתממשו המכירה וההלאמה, תיוותר ICTS בחצי השני של 2002 ללא פעילות מסחרית. אז מה תעשה החברה? ובכן בשיחת הוועידה שערכה הנהלת החברה מסרה ICTS, כי לאחר שני האירועים הצפויים, תתמקד החברה בפיתוח ומכירה של פתרונות טכנולוגים לענף אבטחת התעופה.

אחת האפשרויות העומדות בפני החברה בתחום זה הן השקעה בחברות טכנולוגיה העוסקות בפיתוחים טכנולוגיים כגון זיהוי ביומטרי, או במכונות וציוד שיקוף ובדיקה מתוחכמות. ניסיונה העשיר של החברה באבטחת תעופה וקשריה הענפים עם הגורמים הפועלים בתעשייה זאת, מעריך האנליסט רז רון, ובמיוחד קשריה הטובים עם הרשות הפדרלית המפקחת (FAA), עשויים להקנות לה מעמד של שותף אסטרטגי חשוב ורצוי במרבית החברות הנ"ל.

אפשרות נוספת היא כניסת החברה לשוקי תחבורה אחרים, כגון אוטובוסים, רכבות וספנות וכן לתחום אבטחת גשרים. החוק שעבר בארה"ב אינו מתייחס לאבטחת מקומות ואמצעי תחבורה אלה, אולם ברור כי קיים מקום ליזמות פרטית שתיתן מענה לצרכים הצפויים להתעורר במגזר זה בעתיד הקרוב. בהקשר זה, נזכיר, החברה אינה עוסקת, ואינה מתכננת לעסוק באבטחה חמושה, כך שהיא נמצאת בעמדת נחיתות מסוימת לגבי גופים פרטיים שיציעו פתרונות אבטחה המשלבים אבטחה חמושה ושאינה חמושה.

במקביל לירידה בהכנסות, תצטרך הנהלת החברה לקבל החלטה אסטרטגית חשובה האם להמשיך את פעילות החברה כעסק חי תוך שינוי המיקוד העסקי לתחום הטכנולוגי (בטווח הקצר) והערכות לקראת ההפרטה של ענף האבטחה מחדש בשנת 2005, או לחילופין להיערך לקראת צעדים אחרים כגון פירוק החברה תוך חלוקת נכסיה הכספיים.

אם תתקבל החלטה להמשיך את הפעילות העסקית לקראת ההפרטה המחודשת בשנת 2005 תצטרך מצבת כוח אדם במנהלת החברה להתכווץ משמעותית. בסלומון מעריכים, כי במקרה זה יחולק דיבידנד בסדר גודל של 20-15 מיליון דולר, כאשר חלק מיתרת המזומנים שתיוותר תנוצל להשקעה בטכנולוגיות והיתרה תישאר בחברה. אם תיבחר אופציית פעולה זאת, צפויה המניה להיסחר בדיסקאונט של 40%-20% על גובה המזומנים בקופה.

במקביל, אם תתקבל החלטה לחדול מפעילות בתחום אבטחת התעופה, עומדות בפני דירקטוריון החברה ובעלי השליטה מספר דרכי פעולה אפשריות: הראשונה - חלוקת כל היתרה הכספית כדיבידנד לבעלי המניות. השנייה - מכירת הפעילות החוצה כשלד בורסאי. השלישית - ניצול הכסף לפעילות חדשה - אפשרות הזוכה לעדיפות נמוכה למדי.

בשורה התחתונה, מעניקים בסלומון ל-ICTS המלצת "קנייה" ספקולטיבית ומחיר יעד של כ-8 דולרים למניה, לעומת כ-7 דולרים למניה כיום. המלצה זאת מתבססת על השלמת ביצוע חלקה השני של עסקת מכירת החברה-הבת, על ביצועה של תוכנית ההלאמה של ענף אבטחת התעופה בארה"ב על ידי הממשל האמריקני ועל קופת מזומנים בגובה של כ-10 למניה.

הדיסקאונט בין שווי המזומנים למניה לבין יעד המחיר נובע מאי הוודאות לגבי המשך פעילותה של חברת ICTS בתחום אבטחת התעופה בפרט, ועתידה של החברה כחברה ציבורית, בכלל. בנוסף, קיים סיכון ממשי, כי מחזורי המסחר במניה יתדלדלו בעתיד לרמה שלא תאפשר נזילות מספיקה לרוכשי המניה.