הערוץ הרוסי "ישראל " יעלה לאוויר במאי 2002

ישדר לפחות 12 שעות ביום בשנתיים הראשונות * ימומן מפרסומות - 12 דקות בשעה * ישקיע 20-17 מיליון שקל בשנה בהפקות מקור

הערוץ הרוסי הייעודי, ששמו "ישראל ", יעלה לאוויר במאי 2002. הערוץ הוא הראשון מבין הערוצים הייעודיים שצלח את המכרז ללא עצירה בבתי המשפט, וקיבל היום (ג') רשיון משר התקשורת, ראובן (רובי) ריבלין, וראשי המועצה לשידורי כבלים ולוויין.

המכרז לערוץ הרוסי פורסם בינואר 2001, ובסוף חודש מאי 2001 נתקבלו הצעות משתי קבוצות. ב-12 בספטמבר בחרה המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין את הקבוצה הזוכה: וש טלקאנל, בבעלות אפריקה-ישראל (40%), מרלז (20%), JCS ,(19.5%) IGB ואולפני אלרום (8.25%), מגה טי.וי (5.75%), העובדים הבכירים בערוץ (5.5%) ומפל תקשורת (1%). יו"ר הערוץ יהיה פיני כהן, מנכ"ל אפריקה-ישראל, מנכ"לית הערוץ היא יוליה ברקוביץ'.

לב לבייב (יו"ר אפריקה-ישראל), מבעלי הערוץ, אמר כי הוא רואה בהקמת הערוץ שליחות להעברת ערכים לציבור הרוסי בישראל כחלק ממאמציו הציבוריים לעידוד היהדות הרוסית בארץ ובתפוצות. כהן אמר, כי הוא שואף להגיע למצב בו הערוץ יהיה אלטרנטיבה לערוצים הישראליים.

לפי תנאי המכרז, צפוי הערוץ להתחיל בשידוריו בתוך שישה חודשים ממועד הענקת הרשיון, בחודש מאי 2002. הוא ישודר בכבלים ובלוויין וימומן באמצעות פרסומות (12 דקות בשעה) ומכירת תכנים. הערוץ יפנה לכ- 1.2 מיליון איש דוברי רוסית בארץ, יהיה ערוץ לכל המשפחה ויכלול תכניות בידור, אירוח, שעשועונים, תכניות לילדים, תכניות תעודה וכן יהיה מחויב בהפקות ישראליות מקומיות בשפה הרוסית.

עוד קובע הרשיון, כי הערוץ ישדר לפחות 12 שעות ביום בשנתיים הראשונות ו-16 שעות לאחר מכן. היקף ההפקות המקומיות יעמוד על לפחות 30% משידורי הערוץ (לא כולל חדשות), בשיעור של כ-1,500 שעות בשנה. הערוץ ישקיע מדי שנה בין 17 ל-20 מיליון שקל בהפקות מקומיות חדשות, ומחויב לשדר מהדורת חדשות יומית בת 30 דקות.

ריבלין אמר במעמד הענקת הרשיון כי הוא רואה חשיבות רבה בערוץ ייעודי, עם מאפייני תרבות ושפה לאוכלוסייה גדולה של יוצאי חבר העמים, והבטיח כי משרדו יעזור לערוץ - "נשתדל כמה שפחות להפריע", אמר. "הערוץ החדש, כמו יתר הערוצים היעודיים, נועד לתת מענה במקום בו השוק המסחרי החופשי עדיין לא הצליח לעשות זאת, והוא מוקם בהתאם למדיניות הממשלה, המושתתת על המלצות דו"ח ועדת פלד משנת 1997", אמר.

ריבלין אף הזכיר כי ועדת פלד המליצה לפתוח את שוק השידורים לתחרות בשני שלבים: בשלב הראשון יוקמו ערוץ מסחרי נוסף וערוצים יעודיים, בהם הערוץ החדש ברוסית, ובשלב השני תופעל מדיניות "שמיים פתוחים", שבה יינתנו רשיונות שידור לכל דורש, על פי כללים ותנאים ידועים מראש, כפי שהחליטה הממשלה בתחילת השבוע. פתיחת השוק לרישונות צפויה בתחילת 2004.

עו"ד דורית ענבר, יו"ר המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין, אמרה כי היא מקווה ומאמינה שהערוץ יהווה עבור הקהילה דוברת הרוסית בישראל ערוץ תקשורת מרכזי, כמו גם גשר בין התרבות וסדר היום של הקהילה, לבין התרבות וסדר היום של החברה הישראלית. "הנהלת הערוץ מקבלת לידיה היום רשיון ייחודי, אשר מעניק לה אפשרות עסקית מחד ואחריות ציבורית מאידך. אני מקווה כי הערוץ יידע לשלב בין השתיים", אמרה.

עו"ד יורם מוקדי, מנהל מינהלת הסדרת השידורים לציבור אמר: "בפני הערוץ בשפה הרוסית ניצבת משימה לא קלה. הוא צריך להתחרות בשלל הערוצים הקיימים בשפה הרוסית, הנהנים משיעורי צפייה גבוהים. אנו מאמינים כי ברשיון זה קיימת גמישות, אשר תאפשר לערוץ לעמוד במטרות אשר הוצבו לו, לצד הצלחה כלכלית ומקצועית".