אלישרא משביחה בישראל מטוס מודיעין עבור אנגולה

המטוס ישפר את יכולת ההתרעה של אנגולה במלחמתה נגד המורדים

קבוצת אלישרא מבצעת פרויקט השבחה של מטוס מודיעין עבור חיל האוויר של אנגולה. כך נודע ל"גלובס". המטוס כבר נמצא בישראל. ההשבחה מבוצעת בתשתיות של חברת אל-על בשדה התעופה בן-גוריון, והיא גם מבצעת במטוס תוכנית תחזוקה מקיפה.

אלישרא משתפת בפרויקט חברות נוספות מהקבוצה כתדיראן. במגעים עם אנגולה השתתפה גם חברת אלאר, בניהול עמי לוסטיג, העוסקת בין השאר בייצוא ביטחוני. האגף לסיוע וייצוא ביטחוני במשרד הביטחון נתן את ברכתו לקיום הפרויקט.

המטוס נמצא בישראל כחודשיים, אולם לא ניתן לראותו באור יום. הוא הגיע ארצה בטיסת לילה והוכנס לאחד מההאנגרים של אל-על בשדה התעופה בן-גוריון - שדלתותיו נסגרו ויישארו חתומות עד לסיום הפרויקט. ההשבחה תסתיים בעוד כ-3 חודשים, והמטוס יועבר בטיסה ישירה לאנגולה.

מדובר מטוס בואינג-707 מגירסת נוסעים שנרכש עבור אנגולה בצ'ילה. הפיכתו למטוס מודיעין תכלול התקנות של מערכות מתקדמות, בדומה למטוס הפאלקון שמיוצר על ידי התעשייה האווירית. לאנגולה יש כיום רק מטוסי פיקוד קטנים מסוג איילנדר. בהשבחת המטוס על ידי אלישרא ואל-על משתתפות מספר תעשיות ביטחוניות העוסקות בפיתוח מוצרים המתאימים לתחום המודיעין האווירי.

בכירים באל-על אישרו ל"גלובס" את דבר קיומו של הפרויקט עבור אנגולה. "אנחנו מנסים למצוא כמה שיותר לקוחות לתחום תחזוקת המטוסים", אמרו הגורמים, "וכך הסתדר שהמטוס המיועד לאנגולה יעבור תחזוקה מקיפה בחברה בישראל".

משלחת בכירים ממשרד ההגנה וחיל האוויר של אנגולה הגיעה לישראל בנוגע לפרויקט והבהירה לגורמי משרד הביטחון המעורבים בפרויקט ולאל-על, כי ממשלת אנגולה דורשת לשמור בסודיות מוחלטת את דבר קיומו.

אנגולה נמצאת במלחמה הנמשכת כ-20 שנה, מול אירגון המחתרת UNITA, המתנגד לממשלה מאז שקיבלה אנגולה את עצמאותה מפורטוגל. הסכם הפסקת אש קצר שנחתם בין הממשלה ל-UNITA התפורר בשנת 1998, לאחר שנתיים. פרויקט מטוס ההתרעה מתבצע במסגרת הליך מודרניזציה של חיל האוויר של אנגולה, שקלטה בסוף שנות ה-90 מטוסים כגון מיג-23 ומסוקי קרב מתקדמים מסוג מיג-24 מתוצרת רוסיה.

קונצרן לוקהיד-מרטין האמריקני חתם עם אנגולה על מיזכר הבנות לאספקת מטוסי הרקולס חדשים. UNITA הפיל כמה ממטוסי המיג-23 של חיל האוויר האנגולי, וכן מטוס אנטונוב-26 של האו"ם.

אל-על מסרה בתגובה: "אנו לא נוהגים למסור פרטים על עיסקאות עם לקוחותינו". אלישרא מסרה שאינה מעוניינת להתייחס לידיעה.