סטנלי גולד: שמרוק תמשיך להשקיע בישראל - למרות התקפות הטרור

"כל הערכים שחשובים לנו בהשקעות - עדיין רלוונטיים" * "לאפשר לקרנות הפנסיה להשקיע בשוק ההון"

"האירועים בניו-יורק ובירושלים אינם סיבה להפסיק להשקיע בישראל. שמרוק לא תפסיק להשקיע כאן". כך פתח את דבריו הבוקר (א') נשיא שמרוק, סטנלי גולד, במושב הפתיחה של ועידת ישראל לעסקים.

גולד אמר את הדברים לפני היוודע דבר מיתקפות הטרור היום בחיפה, ברצועה, בכדים ובבקעה.

לדברי גולד, אירועי אמש (מוצ"ש) בירושלים הם "אירועים פוליטיים ובטחוניים", אך "אינם פקטורים כלכליים שצריך לקחת בחשבון בהחלטה אם להשקיע בישראל".

גולד מנה את השקעות שמרוק בישראל ב-15 השנים האחרונות. הוא ציין את שלושת השיקולים של שמרוק להשקעה: שותפות עם משקיע ישראלי, שישקיע בקנה מידה דומה לשמרוק; השקעות בחברות שבהן מנהלים "מהשורה הראשונה"; השקעה בתחומים מוכרים לקבוצת שמרוק.

"11 בספטמבר ואירועי אמש לא משפיעים על ההשקעות. כל הערכים שחשובים לנו - עדיין רלוונטיים", אמר.

לדברי גולד, דבר שלא השתנה ב-15 השנים שבהן שמרוק פעילה בישראל, הן קרנות הפנסיה, שאינן מושקעות בשוק ההון. "זה טוב לי, אבל זה הורס את הכלכלה שלכם. אנחנו נמשיך להשקיע פה, אבל אתם תפסיקו לתת לאנשים כמוני נסיעות חינם. אני לא מכיר עוד מדינה בעולם שפוגעת בעצמה, ומונעת מהון לעבוד בשווקים", אמר.

"לא פלא שדיברו אמש על עניים ועשירים בישראל, כי קרנות הפנסיה לא משתתפות בכלכלה הזו". לדברי גולד, אחד המשקיעים הגדולים בעולם הן קרנות פנסיה, קרנות עובדים וקרנות שניזונות מכספם של אנשים פרטיים. "בעולם יש הרבה הון שקשור לעובדים, והוא עובד עבורם, חוץ מאשר בישראל. האג"ח הממשלתיות היו פתרון טוב לפני 50 שנה. היום ישראל היא מדינה עשירה, ואין סיבה לסבסד אותה, אלא הכסף הזה צריך לעבוד בשוק, לעזור לעובדים, ולאפשר להם לחזור לשוק העבודה".

לדברי גולד, אבסורד הוא, שכאשר שמרוק השקיעה בכור, "ההסתדרות לא קיבלה כלום", כשמכרה את חלקה. לדברי גולד, העביר ביקורת זו לכל שרי האוצר מאז שהוא פעיל בישראל. לדבריו, "הם אומרים שאני צודק ולא עושים כלום. אם אתם רוצים לשמור על עצמכם - שחררו את ההון שלכם", אמר.

יעקב פרי, נשיא סלקום, קרא "לא להיכנע לטרור", גם בתחום הכלכלי. בין השאר, הציע להמעיט בתחזיות ובהפצת נבואות זעם. "הן עושות שירות חשוב ורב ערך לטרוריסטים", אמר. "אין להבין מכך שאני מבקש להסתיר את האמת או לפרסם תחזיות ורודות שקריות, אלא להימנע מיצירת פאניקה, גם כלכלית", אמר.

פרי צופה, כי שני תחומים יתחזקו בעולם שאחרי התקפות הטרור: הייעוץ הבטחוני והאבטחה - תחום שירכז מיליוני דולרים בעולם בשנים הקרובות, ותחום התקשורת - שיענה על הצורך של אנשים לתקשר "בתנאי פחד", וכתחליף לנסיעות.