ביהמ"ש: עירייה לא רשאית להתנות רישום בטאבו בתשלום חוב על נכס במלואו

די אם נפרעו החובות בגין החלק אותו מבקשים לרשום

"על הרשות המקומית להעניק תעודה שתאפשר רישום עיסקה בטאבו, גם אם לא שולמו כל כספי הארנונה שבעלי הנכס חייבים עליו. די אם שולמו חובות הארנונה עבור החלק שלגביו מבקשים הבעלים את השינוי בטאבו". כך עולה מפסק דין של השופטת מוסיה ארד בביהמ"ש המחוזי בירושלים, בתביעה שהגישו חברת הבנייה א.ארונסון ועוה"ד יוסף ריכטר כנגד העירייה.

העותרים ביקשו מביהמ"ש להורות לעיריית ירושלים להעניק להם תעודה על מנת לרשום בטאבו מכירה של גג במרכז המסחרי "שוקניון". זאת, לאחר שמכרו את זכויות הבנייה בגג. העירייה סירבה להעניק את האישור האמור, בטענה, כי בגין הנכס בכללו קיימים חובות ארנונה אשר טרם שולמו.

לטענת העירייה, מי שמעביר חלק מזכויות של נכס לאחר, חייב לשלם לעירייה חובות עבור כל הנכס כולו. פסק הדין קבע, כי די להוכיח שאין כל חוב לעירייה עבור אותו חלק מהכנס, אותו הוא מעביר לאחר. פסק הדין קיבל את עמדת בא כוח העותרים, עו"ד יעקב פינק, כי יש להוכיח לעירייה את תשלום החובות רק עבור אותו חלק בנכס שנמכר.

ארד התבססה על תקדים לפסק דין של ביהמ"ש העליון, בו קבעו השופטים, כי אומנם קיים סעיף בפקודת העיריות לפיו אין לרשום בטאבו העברה של נכס אלא אם הוצגה בפני הרשם תעודה חתומה בידי ראש העירייה, המעידה שכל החובות המגיעים לעירייה מבעל הנכס סולקו, אך מטרת הסעיף היא לייעל ולזרז את גביית החוב לעירייה.

על העירייה לפעול על פי עיקרון המידתיות, ועליה להפעילו רק במידה הנחוצה והראויה, ולפיכך אין לדרוש מהעותרים להוכיח כי שילמו את כל חובותיהם לעירייה עבור כל החלקים בנכס הנמצאים בבעלותם. ביהמ"ש העליון קבע, כי די אם יוכיחו שאין עליהם חובות עבור אותו חלק מהנכס שנמכר לאחר, ושעבורו מתבקשת התעודה.

מאחר שבמקרה הנדון, על זכויות הבנייה בגג אין חוב ארנונה, על העירייה לתת את התעודה המבוקשת. (עת"מ 332/01).