לעודד רונן אין נירוונה בליפשיר

בעקבות המשבר במלונאות הפחיתה ליפשיר 20 מיליון שקל מערך מלון נירוונה שלחוף ים המלח

עודד רונן, בעל השליטה בחברת ההשקעות מגור 5 , מעדיף ודאי לשכוח את ההשתלטות העוינת שביצע על חברת ליפשיר באמצע העשור הקודם. עד ההשתלטות על ליפשיר 5 , שהנכס העיקרי שלה הוא מלון נירוונה שלחוף ים המלח, היו רונן ומגור שמות נרדפים לרווחי הון גבוהים, בעיקר כתוצאה מהשבחת פרויקטים בתחום הנדל"ן ומכירתם. בשנים האחרונות, התהפכה התמונה: מגור מדווחת על הפסדים גדלים והולכים, הנובעים בעיקר מפעילותה המלונאית.

הבוקר נסחרה מגור בשווי בלתי מרשים של 7.5 מיליון דולר בלבד.

אתמול, פרסמו מגור וליפשיר את הדו"חות לתשעת החודשים הראשונים של השנה ומהם עולה, כי ליפשיר הפסידה בתקופה זו 37 מיליון שקל לעומת הפסד של 9.3 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. רוב ההפסד, נבע לחברה ברבעון השלישי. מגור, המחזיקה 64% מההון בליפשיר, הפסידה 18.2 מיליון שקל ברבעון השלישי.

שלא במפתיע, נובע עיקר ההפסד מפעילותה המלונאית של ליפשיר. מלון נירוונה תרם הפסד שוטף של 12.1 מיליון שקל מתחילת השנה, גידול של כ-50% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הפסד זה נגרם בעיקר עקב המצב הביטחוני, המיתון והקיטון המשמעותי בתיירות. שיעורי התפוסה במלון ירדו במהלך השנה ל-62% לעומת 71% בתקופה המקבילה אשתקד. ירידת התפוסה, במקביל לירידה של 5% במחירי המכירה הנובעת מהמצב הביטחוני בארץ, מהמיתון והמשך התחרות בין בתי המלון על הנופש הישראלי, הביאה לירידה של כ-19% בהכנסות המלונאיות. ליפשיר מדווחת, כי המצב הביטחוני והשלכות הכלכליות הנגזרות ממנו יביאו להמשך הירידה בתפוסות וברווח התפעולי של הפעילות המלונאית.

בנסיבות אלו, החליטה הנהלת ליפשיר להפחית את ערך המלונות ב-20 מיליון שקל לפי הסכום בר ההשבה. זאת כפי שהוערך על ידה בהתחשב בערך הנוכחי המהוון של תזרימי המזומנים העתידיים הצפויים מהנכס, ובהתחשב בחוזה ניהול שנחתם עם חברת פתאל ניהול מלונות. פתאל קיבלה על עצמה את ניהול מלון נירוונה לתקופה של 10 שנים מנובמבר השנה.

ליפשיר, הפועלת במספר פרויקטים של נדל"ן, בעיקר בירושלים וסביבתה, הושפעה לרעה גם מהפרשה להפסדים בגין מכירת קרקעות באזור התעשייה מוכה הטרור עטרות. בתחילת השנה השכירה ליפשיר 4,700 מ"ר מבנים באזור התעשייה. במהלך השנה הודיעו שוכרים המחזיקים בכ-2,800 מ"ר על עזיבת האתר עקב המצב הביטחוני. להערכת ההנהלה, צפוי קושי במציאת שוכרים חלופיים.

לאחרונה, מכרה ליפשיר לאחד השוכרים באתר קרקע בשטח של כ-3 דונם בהפסד הון של 1.6 מיליון שקל. חוזה נוסף עם אותו רוכש למכירת שטח דומה נחתם לאחר תום הרבעון, כשממכירה זו צפוי הפסד נוסף של 2.8 מיליון שקל, שנכלל בדו"חות הרבעון השלישי.

ליפשיר מדווחת גם על ירידה ברווח ממכירת דירות, עקב הקצב האיטי של התקדמות המכירה מפרויקט בית הכרם. עד היום סיימה החברה בניית שלושה מחמשת הבניינים בפרויקט, שבביצועו השקיעה עד היום כ-19.3 מיליון שקל.

מגור, החברה האם, מדווחת על עוד כמה פרויקטים הפסדיים, שהעיקרי בהם הוא פרויקט המרינה באשדוד (בו היא מחזיקה 25% מהמניות). עד כה הושקעו בפרויקט כ-333 מיליון שקל, מהם 193 מיליון באשראי בנקאי. מהפעלת המעגן נוצר לשותפות בפרויקט הפסד של 7.4 מיליון שקל מתחילת השנה (כולל הפחתת עלויות מימון שהוונו בעבר בסך 3.5 מיליון שקל). פרויקט המרינה קיבל לאחרונה היתר בנייה ראשון למבנה בן 73 יח"ד ועבודות הבנייה שלו נמצאות בעיצומן.

מגור שותפה גם בפרויקט התיירותי פארק הקופים בבן שמן, שסיים את תשעת החודשים הראשונים של השנה עם ירידה של 29% בהכנסות ל-1.7 מיליון שקל. מספר המבקרים בפארק הסתכם בכ-47 אלף לעומת כ-75 אלף בתקופה המקבילה אשתקד, וההפסד מהפעלת הפארק עמד על 348 אלף שקל לעומת הפסד של 1.1 מיליון שקל בתקופה המקבילה. הסיבות לקיטון בהפסד, למרות הירידה בהכנסות, הן קיצוץ חד בהוצאות ההפעלה והתקורה של הפארק והקיטון בהוצאות המימון.

לאחרונה, חתמה מגור על מספר הסכמים עם השותפים בפארק הקופים, בהם נקבע, בין היתר, כי בעלי המניות בפארק יוותרו על החזר הלוואות בעלים ראשוניות בסך כ-4.2 מיליון שקל. בנוסף, רכשו מגור והשותפה הבכירה הנוספת בפרויקט את מניות השותפים הזוטרים תמורת שחרור השותפים מהתחייבויות כלפי הבנקים וכלפי פארק הקופים. כעת מחזיקה כל אחת מהן במחצית ממניות הפארק התיירותי.