יופלה עולה על המדפים בשבוע הבא; ימחק בהדרגה את "אמי"

למעלה משנתיים לאחר חתימת ההסכם עם תנובה

קונצרן החלב הבינלאומי יופלה, שמרכזו בצרפת, עומד להיכנס לשוק הישראלי בשבוע הבא, בשיתוף פעולה עם תנובה. כפי שפורסם ב"גלובס" לפני מספר חודשים, יועדה ההחדרה הגדולה של יוגורט יופלה לחודש נובמבר 2001 - כשלוש שנים לאחר חתימת ההסכם, ועיכובים במועד ההחדרה, נוכח הקושי להעמיד חלופה מול דנונה של שטראוס. נציגי הקונצרן הצרפתי צפויים להגיע בשבוע הבא לישראל לאירוע ההשקה.

יופלה, אחת מיצרניות היוגורט ומעדני החלב הגדולות בעולם, היא חברה-בת של קונצרן המזון הצרפתי סודיאל, והיקף פעילותה הוא כ-2.5 מילארד דולר. 31% מפעילות סודיאל נערכת מחוץ לצרפת.

בעקבות החדרת יופלה צפויה תנובה למחוק בהדרגה את סדרת המוצרים במותג היוגורטים "אמי", שמיוצר על פי הסכמי ידע עם חברת אמי השווייצרית, מאז שנת 1995.

בזמנו החדירה תנובה את היוגורטים של אמי, בסיומו של מהלך מחתרתי שארך כמעט שנה, ללא ידיעתה של שטראוס המתחרה. עתה, להבדיל, ממתינה שטראוס כשנתיים להחדרה הצפויה של יופלה, תוך שהיא מתכוננת בכל החזיתות האפשריות לבצר את מעמדו של המותג דנונה בשוק היוגורטים, באמצעות תמיכה שיווקית ופרסומית בלתי פוסקת. המותג דנונה התחזק מאוד בשנה החולפת, ומהווה מותג מוביל בין מותגי מוצרי החלב.

ההערכה היא, כי המותג יופלה ימוצב סביב נושא הטעם והמרקם המיוחד הקרמי, בהבחנה מהמרקם הנוזלי יותר של דנונה. ההערכות הן, כי לצורך ההחדרה השיווקית יושקע סכום של כ-2 מיליון דולר לפחות בשנה הקרובה, באמצעות מקאן קשר-בראל. ואולם, הכסף הגדול, המוערך בכ-5 מיליון דולר, כבר הושקע בהקמת קווי ייצור. סכום מוערך של כמיליון וחצי דולר הושקע בכל אחת משלוש מכונות האריזה. ההנחה היא כי קווי הייצור של מוצרי אמי הוסבו והושבחו לטובת ייצור יופלה.

תנובה תשלם ליופלה אחוזים מהמכירות של המוצר עבור השימוש בידע. כפי שפורסם ב"גלובס" דחתה תנובה את האפשרות למיזם דומה עם מחלבות נסטלה העולמית, לאחר שדרשו פורמט של שיתוף פעולה המבוסס על כניסה לשותפות במחלבות תנובה. יופלה לעומת זאת תיכנס לפעילות עם תנובה על בסיס זכיינות.

יופלה תיכנס לשוק מעדני הפרי הישראלי, שהיקפו בשוק מעדני החלב הוא כ-320 מיליון שקל, עם מוצר מבודל. קובי לוי, מנכ"ל שטראוס מזון, מסר בתגובה: "אני מברך על כניסתה של יופלה לשוק, היא תגדיל משמעותית את צריכת היוגורטים, אבל המוצר דנונה, שמהווה 65% משוק מעדני הפירות, ימשיך לשלוט בשוק ולצמוח".

יופלה מיוצגת בכ-50 מדינות בעולם, ומפעילה 11 מוקדי תעשיה באירופה. ב-1971 נכנסה יופלה לראשונה לפעילות בארה"ב, וכבשה כ-20% מהשוק. ב-1977 חתמה יופלה הסכם עם חברת ג'נרל מילס, וב-1999 הפכה למובילה בשוק האמריקני. החברה מוכרת כ-1.06 מיליון טונות של יוגורט בשנה ברחבי העולם, כש-406 אלף מתוכם בצרפת בלבד.