מרכזי קניות ובידור פתוחים, הכוללים גם דירות מגורים צוברים פופולריות בקרב
יזמים ודיירים בארה"ב. המרכזים הללו יוצרים אווירת רחוב ראשי בנוסח הדאון טאון,
באזורים הנעדרים רחובות ראשיים עם חנויות, ורושמים מכירות גבוהות יותר ושכר
דירה גבוה יותר עבור הדירות שבהם.
הקונספט הזה הקרוי טאון סנטר, צובר תאוצה ומרחיב את אחיזתו בפרברים ורובעים
אורבנים מתחדשים בקליפורניה ומחוץ לה.
שכר הדירה לשטחים מסחריים בטאון סנטר ממוצע בחודש מגיע ל-2.35 דולר לרגל רבועה,
בעוד ששוכרי הדירות משלמים 1.49 דולר לרגל רבועה.
חברת CIM Group בניהולם של הישראלים אבי שמש ושאול קובה, היא אחת מחלוצות הטרנד
האורבני הזה בדרום קליפורניה. היא השלימה פרוייקט טאון סנטר בבריאה, לא הרחק
מלוס אנג'לס ובנתה 400 אלף רגל רבועה שטח מסחרי ו-62 דירות לופט מעל לחנויות.
אלה מושכרות ב-1.9-2.5 דולר לרגל, וחלקן כבר נמכרו ב-320-475 דולר לרגל רבועה.
הטרנד הזה מתפשט לו גם מעבר לגבולות קליפורניה. בשומבורג בקרבת שיקגו נבנה
מרכז דומה שבו מושכרות החנויות ב-18-22 דולר לרגל רבועה לחודש, בהשוואה ל-17.8
דולר לחודש בחנויות באזורים אחרים בעיר.
ברסטון וירג'יניה, גיוונו היזמים את ההיצע הקמעונאי של הטאון סנטר שלהם עם
מיליון רגל רבועה שטח משרדי ומלון בן 500 חדרים. לדברי היזמים התשואה מהפרוייקט
הזה גבוהה מהממוצע הארצי בכל הקטגוריות.
השילוב בין כל הקטגוריות הנדל"ניות בפרוייקט אחד (Mixed Use) כמובן מאלץ את
היזמים להשקיע יותר מאמץ בהשגת האישורים, אך לרוב הם רושמים החזרים ורווחיות
גבוהים יותר מפרוייקטים שאינם מעורבים.
שלל הקטגוריות כמובן גם תומכות זו בזו ומאפשרות תנועה שוטפת כמעט מסביב לשעון
באותו מבנה, הן לצרכנים והדיירים והן לבעלי העסקים. חסרונו היחיד של הקונספט
הזה הוא דווקא בחדשנותו שמרתיעה מלווים למיניהם, שלא ממש מנוסים בו, מהזרמת
מימון להקמת טאון סנטרים.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.