פרויקט קרית חיים, בו היה מעורב רובי שפירא - תקוע בשל חוות הדלק

המשרד לאיכות הסביבה מעכב בשל כך פרויקט בן 2,200 יח"ד בהשקעה של 400 מיליון דולר

פרויקט הנדל"ן של מתחם איצטדיון קרית חיים, בו היה מעורב נשיא הפועל חיפה, רובי שפירא ז"ל, תקוע מזה מספר שנים, כשהסיבה העיקרית לכך היא מיקומה של חוות המיכלים של החברה לתשתיות נפט ואנרגיה (תש"ן) במרחק של כ-100 מ' מהאיצטדיון.

פרויקט הנדל"ן שעשוי לקום על קרקעות איצטדיון הכדורגל בקרית חיים מתוכנן להכיל 2,200 יחידות דיור ועשרות אלפי מ"ר של שטחי מסחר, בהשקעה של 400 מיליון דולר.

בשנת 1997 קיבל שפירא מההסתדרות זכות סירוב ראשונה במכרז שההסתדרות מוציאה לפרויקט נדל"ני באיצטדיון קרית חיים. לאחר שנתיים, שילם שפירא 15 מיליון שקל להסתדרות תמורת 50% מהמתחם, וזאת מכיוון שההסתדרות היתה זקוקה למזומנים באותה עת. שפירא הביא איתו לעיסקה את שותפו לשעבר מעסקיו בניגריה, אבי אבקסיס, ואת יעקב אנגל.

חוות המיכלים, בהם מצוי דלק גולמי, משתרעת על שטח של כ-600 דונם. על-פי התכנון אמורה חוות המיכלים לעבור לשטח "קרקעות הצפון" שממזרח לבתי הזיקוק, ובשטח שיתפנה אמורים מינהל מקרקעי ישראל ועיריית חיפה לבנות אלפי יחידות דיור.

מנכ"ל תש"ן, רפי טטרקה, אמר היום (ב') ל"גלובס": "עם כניסתי לתפקיד בתחילת השנה, טענתי שחוות המיכלים בקרית חיים היא 'פצצה מתקתקת', וחייבים לפנות את החווה מהמקום".

טטרקה אישר, שבמחצית ינואר 2002 יכריזו על התחלת פרויקט "קריה ירוקה", במסגרתו תועתק חוות המיכלים מקרית חיים. העתקת החווה תושלם לקראת שנת 2005, ורק לאחריה יוכלו להתחיל ההליכים הסטטוטוריים לתכנון והכשרת הפרויקט. גורמים שונים המקורבים לעיסקה צופים, כי הפרויקט עצמו לא יושלם בעשור הנוכחי.

מנהל מחוז חיפה של המשרד לאיכות הסביבה, רוברט ראובן, אמר היום ל"גלובס", כי המשרד לא יתן היתרים ואישורים עד לפינוי חוות המיכלים מהמקום. "אנשים לא יגורו ליד חוות דלק".

יו"ר ההסתדרות החדשה במרחב חיפה, ברוך זלץ, האשים היום את המשרד לאיכות הסביבה על כך ש"תקע" את הפרויקט הנדל"ני של איצטדיון קרית חיים.

"היינו יכולים להיות היום לאחר כל האישורים, אך המשרד לאיכות הסביבה מתנגד בצורה גורפת. הרי לא בונים 2,000 יחידות דיור ביום אחד. המשרד לאיכות הסביבה היה יכול לאשר לנו את הבנייה בשלבים, אך התנגדותו הגורפת הביאה לכך שהפרויקט נעצר, וייקח עוד שנים עד שיתממש בשטח", כך אמר ברוך זלץ.

איש העסקים החיפאי אלון דנקנר ניהל לפני כחצי שנה מו"מ לרכישת קבוצת הפועל חיפה משפירא ז"ל. דנקנר אישר היום ל"גלובס", כי יעקב אנגל אמר לו שהבנייה במקום תתחיל בתוך שנה-שנתיים.