שר האוצר מינה את עו"ד טלי ירון אלדר לנציבת מס הכנסה, במקומו של יוני קפלן

כיהנה כסגנית היועץ המשפטי בנציבות, וכיועצת המשפטית לאגף המכס והמע"מ

סגן ראש הממשלה ושר האוצר סילבן שלום הודיע היום על החלטתו למנות את היועצת המשפטית לאגף המכס ומע"מ עו"ד טלי ירון אלדר לתפקיד נציבת מס הכנסה, במקומו של יוני קפלן שמסיים את תפקידו בסוף החודש.

ירון אלדר בעלת תואר ראשון במשפטים ותואר מוסמך במנהל עסקים מאוניברסיטת תל-אביב.

ירון אלדר החלה את עבודתה בנציבות מס הכנסה בשנת 1988. בשנים 1998-1995 כיהנה כסגנית היועץ המשפטי, בלשכה המשפטית של נציבות מס הכנסה ומשנת 1998 ועד היום מכהנת כיועצת המשפטית לאגף המכס והמע"מ.

ירון אלדר מרצה בשנים האחרונות בתחום המיסוי בפקולטה לחשבונאות באוניברסיטת תל אביב ובפורומים מקצועיים שונים.

הנציבה הראשונה

באגף מס הכנסה היו די מופתעים לשמוע על המינוי הצפוי של עו"ד טלי ירון-אלדר לנציבת מס הכנסה. מצד אחד, ירון-אלדר, רק בת 38, מוערכת ואף אהודה; מצד שני, היא לא מציגה רקורד של נסיון ניהולי הנשמע מתאים למי שצפויה לנהל 4,000 איש.

ירון-אלדר החלה את דרכה במס הכנסה, בשנת 1987, לאחר שהתמחתה אצל עו"ד גיורא עמיר (שאז עבד לבד, ולפני כשנתיים חבר לעורכי הדין אלי דורון וירון טיקוצקי), ואצל עו"ד משה דרוקר, שאף היה ה"שושבין" של המינוי הצפוי. דרוקר היה גם המאמן של שר האוצר, סילבן שלום.

מי שקלט אותה לעבודה היה עו"ד אבי אלתר, שאז שימש כסגן נציב מס הכנסה לייעוץ משפטי. אלתר אומר היום: "בתור מי שקיבל אותה לעבודה, אני רק יכול להגיד שאני גאה בה. יש לה מרץ ורצון לעבוד ולהשתלט על שטחים שהיא עובדת בהם.

"המשימה הראשונה שהטלתי עליה כשהיא הגיעה, היתה איחוד פקודת מס הכנסה וחוק מס שבח. היא עשתה את זה בצורה יוצאת מן הכלל, אבל זה נגנז. אני רק יכול לייעץ לה, כשהיא תיכנס לתפקיד, להוציא עכשיו את הנייר שהיא כתבה אז".

כעשר שנים עבדה ירון-אלדר בלשכה המשפטית של האגף, וכן שימשה רפרנטית של משרדי השומה השונים ושל פרויקטים שונים במס הכנסה. היא טיפסה עד לתפקיד סגנית היועץ המשפטי, והתמודדה על תפקיד היועץ המשפטי של הנציבות. בשלב מסוים המכרז על תפקיד היועץ המשפטי של הנציבות הוקפא, עד לסיום ההליכים המשמעתיים שננקטו אז נגד אודי ברזילי, ששימש אז כסגן נציב לענייני מקרקעין.

ירון-אלדר לא המתינה, ניצלה את המומנטום, והתמנתה ליועצת המשפטית של אגף המכס ומע"מ. לאחר שברזילי זוכה בדין המשמעתי, הוא התמודד על תפקיד היועץ המשפטי וזכה. לאחר שלא מונה לנציב, פרש ברזילי מהנציבות ואת מקומו תפסה שולה בנדל.

קיים הבדל משמעותי בין ייעוץ משפטי למע"מ לבין ייעוץ משפטי למס הכנסה. במע"מ, מסבירים גורמים בנציבות, "יש שחור ולבן. במס הכנסה, יש תחום אפור רחב מאוד".

כמנהלת המחלקה המשפטית באגף המכס ומע"מ, נשמעו מצד הכפופים לה טענות על כך שלא תמיד הם מקבלים גיבוי מירון-אלדר. היא היתה מקורבת מאוד למנהל המכס דאז, מוטי איילון, ועם פרישתו היא ביקשה להחליפו, אך בתפקיד זכה איתן רוב.

הביקורת העיקרית כלפי מינויה של ירון-אלדר, נעוצה בעובדה שבמהלך תקופתה בנציבות עבדה רק במחלקה המשפטית, והיא נעדרת ניסיון ניהולי. "מה היא ניהלה בחייה?", אומרים גורמים בנציבות. "ועכשו רוצים שהיא תנהל מערכת של 4,000 איש, שהיא מורכבת וסבוכה".

אלתר טוען ל"הגנתה", כי ירון-אלדר ניהלה והובילה פרויקטים, במסגרתם היו כפופים לה אנשים, ובהם גילתה כושר מנהיגות וניהול יוצא מהכלל. לדבריו, "היא יודעת ליצור מוטיבציה לעבודה ואווירת שיתוף".

אומרים עליה, היא יודעת להיות חברה של מי שבטופ; היא גם יודעת, אומרים עוד, לא לריב עם האויב של מי שבטופ. למשל, היא לא היתה מזוהה עם אף אחד משני המחנות שהיו בנציבות בימיו של הנציב דורון לוי: מחנהו שלו מול מחנה יוני קפלן.

במס הכנסה היא מוכרת כבעלת יחסי אנוש מצויינים, בעלת נועם הליכות, וכמי שיודעת במקביל לעמוד על שלה ולהיות נחושה והחלטית. "מתחת למעטה המתקתק", אומרת עליה עורכת דין בתחום מס הכנסה, "יש גרעין מאוד קשה והחלטי".

אלתר מוסיף: "היא שקולה, נבונה, לא מתלהמת. יודעת לקבל החלטות, להקשיב, לתת גיבוי. אני ללא היסוס חושב שהיא מתאימה. לא צריך לבלבל בין החזות והחיוך שלה, לבין נחישותה.

"בכל הנוגע להתעמרות המערכת בנישומים, וגם בהליכה לקראת חייבי מס, היא יודעת לשמור על הגבולות ולאזן את הכוח של השררה, בהליכה לקראת הנישומים. לגבי כל מינוי יש שמברכים, ויש שלא, אבל אני בטוח שכל מתנגדיה יאהבו אותה ויברכו על המינוי".

מה שברור הוא, שהמינוי נעשה תוך קבלת ברכתו של קפלן. בימים האחרונים התנהלו שיחות ארוכות בין דרוקר לבין קפלן, בנוגע למחליפו של קפלן. האחרון, באופן מרומז יותר או פחות, הבהיר, כי אם ימונה לו מחליף שלא יהיה לפי רוחו, הוא יפעל נגד החלפתו שלו, באמצעים משפטיים.

זו הסיבה שלשר האוצר, סילבן שלום, היה חשוב לעשות את הדבר תוך תיאום עם קפלן. המינוי של ירון-אלדר היה מקובל עליו ומתאים לו, אולי דווקא בגלל העדר הנסיון הניהולי של ירון-אלדר.