סופר-פארם בוחנת כניסה לתחום הדרגסטורס בסין, במקום פולין

נערכת ליבוא מקביל של תרופות * פועלת למתיחת המותג הפרטי "לייף" לתחום התרופות

רשת סופר-פארם הישראלית בוחנת כניסה לפעילות בסין, והקמת רשת דרגסטורים במדינת הענק. זאת, במידה ותיאלץ לסגור את פעילותה הקיימת בפולין. כך מסר ל"גלובס" מנכ"ל הרשת, ליאור רייטבלט.

בראיון מקיף למוסף "כסף", המתפרסם מחר (יום ה'), פורס רייטבלט את תכניות הפיתוח העסקי של סופר-פארם, שתסיים את השנה עם מחזור של 1.8 מיליארד שקל, גידול של כ-13%, וגידול של 1.8% בחנויות זהות, הנחשב חיובי בהתחשב במצב המיתון בשוק. הרשת פתחה השנה 9 סניפים והיא מונה כיום 95 סניפים.

על עסקיה של סופר-פארם בפולין, אליה נכנסה לפני כשנתים, מעיב צילו של החוק שהתקבל בפולין, לפיו החל ב-1 בינואר 2002 תיאסר בעלות של חברה מסחרית על בתי מרקחת במדינה. משמעות החוק מבחינת סופר-פארם היא סגירת עסקיה בפולין, מהלך שרייטבלט מנסה למנוע באמצעות לובי פוליטי.

"עד יוני 2002 נמשיך לבדוק את פולין. אם לא יעלה בכוחנו לשנות את החוק, נסגור את הפעילות שם ונעביר את הצוות לשוק החדש. מה שמעניין אותנו כרגע זה המזרח הרחוק. התחלנו לבדוק לפני כשנה את סין, שאמורה להיפתח ב-2003 למשקיעי חוץ בתחום התרופות. ממשלת סין מעודת פתיחת דרגסטורס. היום חלק גדול מאספקת התרופות נעשה בבתי חולים. סין עשויה להוות עבורנו אלטרנטיבה לפולין. אני לא רואה מדינות נוספות שבכוונתנו להכנס אליהן בשנתיים הקרובות".

בעניין הפעילות בארץ מסר רייטבלט, כי בכוונת הרשת להכנס בעתיד הקרוב לפעילות של יבוא תרופות במקביל ליבואנים הרשמיים. בתוך כך, הוא מוביל מהלך לשיווק תרופות תחת המותג הפרטי של הרשת. לדבריו, בארה"ב כ-80% ממכירות הדרגסטורים נובעים מפעילות המותג הפרטי.

בהתייחס לאי מימוש של העסקה שהוביל לרכישת ניו-פארם מידי קו-אופ מטרו, אמר רייטבלט: "בשנתיים הקרובות הרכישה של ניו-פארם תתחיל להוות צורך קיומי עבור סופרפארם. נהיה חייבים להוריד את עלויות שכר הדירה כדי להתייעל בתחרות מול רשתות המזון. זה יתאפשר רק על ידי מיזוג עם ניו-פארם".

למרות שהציע 24 מיליון דולר עבור ניו-פארם-אפריל, הוא אומר, שהצעת רכש חדשה תהיה מתחת ל-10 מיליון דולר. רייטבלט מותח ביקורת על היעדר סינרגיה ברכישת רשת ניופארם על ידי רשת מזון. "ניו-פארם תצא למכירה בתוך חצי שנה עד שנה - תלוי באגו של הקונה", הוא אומר בהתייחס לרוכשי ניו פארם, קבוצת בורוביץ'-רוזן, שרכשה את קלאבמרקט.

בתגובה על כך אומר ל"גלובס" דדי בורוביץ': " סופר-פארם הציעה לרכוש את ניו פארם ב-25 מיליון דולר, ואנחנו קנינו אותה ב-6 מיליון דולר. תמיד אחנו יכולים למכור לו ולהרוויח 19 מיליון דולר".