הכריזמה של רדפורד, הקסם של פיט

"משחק ריגול". תסריט: מייקל פרוסט בקנר; בימוי: טוני סקוט; צילום: דניאל מינדל; משתתפים: בראד פיט, רוברט רדפורד, קתרין מק'ורמק. ארה"ב 2001.

נתן מיור (רדפורד) הוא סוכן סי.אי.איי שמגייס את טום בישוף (פיט) ומאמן אותו להיות סוכן כמוהו. בישוף לא תמיד מציית להוראות של המפעיל שלו, ומצליח לשרוד, אבל כשהוא נתקל בסינים הוא נאסר וצפוי להוצאה להורג בתוך 24 שעות.

עירית שמגר ("מעריב") סבורה, שהמתח כאן "עשוי היטב". יש גם "שילוב מנצח בין יבשות קשוחה לבין סנטימנטליות מתחת לפני השטח(...) נאמנות ותעוזה, יחידים מול רבים וקור רוח במצבי לחץ, שאותו מובילים במקצוענות וקסם רוברט רדפורד ובראד פיט". הסרט בנוי מפלשבקים ומקטעים בהווה, כך שרק בסוף "מקבלים את כל חלקי הפאזל. זה מבנה נכון לסיפור ריגול, והסרט אכן בנוי מהודק ועשוי בקצב (...) יש גם תככים פוליטיים", כדי לא לפגוע בעיסקה מסחרית עם סין. "אך העיקר ב'משחק ריגול' אינו הסיפור, אלא שני השחקנים. רדפורד מביא קסם של קשישים בפניו המקומטים. פיט מפוצץ את המסך בכל רגע שהוא נמצא שם". אמנם "שילוב מנצח", אבל רק שלושה כוכבים.

יקיר אלקריב ("עיתון תל-אביב) מציין, שהסרט מתרחש אמנם לאחר המלחמה הקרה, "אבל מביא, בעוצמה רבה, תקציר תוקפני ומרוכז של התקופה הנוראה ההיא; מימי וייטנאם הלגמרי לא עליזים, עבור בגדרות התיל, השערים והחומות של מזרח ברלין, דרך הגיהנום של ביירות ב-1985 ועד ימינו". המלחמה הקרה, מתברר, "לא מתה. להיפך".

אלקריב מוצא שהסרט, שמגולל את ההיסטוריה המשותפת של מיור ובישוף "בסדרה מרשימה של פלשבקים", מבוים "למופת". סקוט הוא "איש מקצוע ותיק" שברזומה שלו רשומים לא מעט שוברי קופות. הוא משתמש ב"מסכים מרובי רבדים", משולבים ב"תנועות מצלמה כמעט בלתי פוסקות ומודגשות למדי, ובשימוש כמעט אקסטטי בסוגי פילם ובפילטרים שונים, היוצרים צבעוניות מגוונת על המסך". לעושר החזותי אחראי גם מינדל, הצלם. רדפורד ופיט הם "צמד מקצוענים". רדפורד "עדיין מתיז כריזמה וסמכותיות לכל עבר. פיט, כמו תמיד, מקסים", ובסך הכל, התמהיל שנרקח כאן מריגול, אהבה וסקס "קרוב מאוד לשלמות".

דבורית שרגל ("רייטינג") בדעה, שבתסריט "יש ברק ודיאלוגים נכונים, וגם כמה משפטים לציטוט עתידי, שנונים ומצחיקים", ובנוסף לכך "יש זרימה אינטליגנטית בין התסריט, הצילום של מינדל והעריכה הנכונה".

הסרט "מצליח להוכיח, שהכל באמת משחק, שהפעילות שלכאורה צריכה להיות הכי נקייה וטהורה מונעת בעצם מספקולציות וממהלכים לא מאוד ענייניים, שהערכים הישנים, של האולד סקול, שעליהם מדבר מיור, אינם תקפים. עבורו להציל חבר זה העניין, ואילו קובעי ההחלטות עוסקים יותר בהשפעות הגלובליות של המעשה". מכל מקום, שרגל מעניקה ל"משחק ריגול" - "אחד האקשנים היותר נעימים למראה שנחשפתי אליהם לאחרונה" - שלושה כוכבים.

בקיצור: בימוי מצוין, צילום שיוצר אפקט חזותי מרשים, ורדפורד ופיט - מה עוד צריך הבנאדם.