מלכת הרייטינג ההולנדית-ספרדית

חברת ההפקות אנדמול שואפת להפוך לעסק טלוויזיוני עולמי, בזכות תוכניות כמו 'מי יהיה מיליונר' ו'האח הגדול' שעשו את ג'ון דה מול למפיק המצליח ביותר של תוכניות הבידור באירופה * טלפוניקה הספרדית, הבעלים, מספקת את הגב הפיננסי - לעת עתה

"הטלוויזיה היא המדיום הדמוקרטי ביותר בעולם. אם תוכנית אינה מוצאת חן בעיניך, אתה פשוט עובר לערוץ אחר", אומר ג'ון דה מול, העומד בראש אנדומול (Endemol) אנטרנטיינמנט. לו עצמו יש רק לעתים רחוקות בעיות בהפקת התוכניות של הטלוויזיה הפופולרית ביותר באירופה, בכל אופן לא במה שנוגע לרייטינג.

כמעט כל דבר שהוא ומאה עוזריו היצירתיים ב-22 מדינות בעולם ממציאים כדי לבדר את המכורים למרקע המלבני הופך ללהיט במובן של שיעור צפייה. רוב הצופים בוחרים בערוץ שמשדר הפקות של אנדומול.

דה מול נולד בהולנד ב-1955 והתחיל את הקריירה שלו כטכנאי בתחנת רדיו. ב-1979 ייסד את John de Mol Productions והפיק סדרות טלוויזיה עבור תחנות שידור הולנדיות פרטיות, ומ-1994 גם לשוק הגרמני, אז גם הצטרף ליופ ואן דן אנדה.

השניים הקימו את אנדומול, שיצאה לבורסה ב-1998. מאמצע שנת 2000 היא שייכת לטלפוניקה, ענקית הטלקום הספרדית.

דה מול, ממציא ה-Reality TV, מוכן לעשות הכול כדי להעלות את הרייטינג שלו. למשל, במשך חודשים הוא מכניס קבוצת גברים ונשים למכולה, מנותקים מהעולם החיצוני, ועשרות מצלמות עוקבות אחריהם 24 שעות ביממה.

הסערה שחוללה תוכנית 'האח הגדול' בקרב פוליטיקאים ואנשי כנסייה (וגם בקרב כל מי שההפרה הבוטה של הפרטיות הבסיסית של בני אדם מקוממת אותם, נוכח ההצגה הפומבית של פעולותיהם האינטימיים ביותר), היא חלק בלתי נפרד מהרעיונות שהגה דה מול. המחלוקת בציבור נועדה מלכתחילה לקדם את עסקיו ולחסוך לו הוצאות פרסום יקרות.

ולכאורה הוא אינו יכול להבין על מה פרצה המהומה: "אנו ההולנדים יותר פתוחים וגישתנו לרעיונות חדשניים חיובית יותר", מכריז דה מול, בן 46, בגאווה.

כמי שהתמכר לחלוטין לעשייה הטלוויזיונית, כדבריו, החלק היצירתי של מוחו פעיל 24 שעות ביממה. "תמיד אני שואל את עצמי מה הייתי רוצה לראות". אגב חיפוש התשובה לשאלה הזאת הגה את הרעיון של 'מי רוצה להיות מיליונר?' במופע הזה, המשודר בערוץ הגרמני RTL, צופים בקביעות יותר מארבעה מיליוני בני אדם בגרמניה.

מעבר לכך התוכנית נמכרת בהצלחה לתחנות טלוויזיה ברוב המדינות שאנדומול פעילה בהן.

כיצד הוא יודע מה הקהל אוהב? "30% אני יודע מהניסיון, 70% מתחושת בטן", אומר המצליחן גבה הקומה, ששערו החום מקורזל, ביושבו נינוח בכורסת עור ליד שולחן כתיבה במשרדו שבמטה הקונצרן בהילוורסום. מכאן הוא מקיים קשר הדוק עם המנכ"לים של החברות- הבנות החשובות ביותר של אנדומול בחו"ל. "אני משוחח כל יום בטלפון עם ג'ון", מספר בוריס ברנדט, מנכ"ל השלוחה הגרמנית.

נדמה שלא השתנה דבר מאז הקיץ האחרון, כאשר ענקית הטלקום הספרדית טלפוניקה קנתה את אנדומול ב-11 מיליארד מארקים והשתלט על אימפריית הבידור הטלוויזיוני. דה מול וואן דן אנדה לא יכלו לסרב להצעת מחיר כזאת, מה עוד שנפתח לפניהם הסיכוי שתוכניות כמו 'האח הגדול' יוצגו בקרוב גם במכשירי UMTS ניידים.

הספרדים לא רוו עד עתה נחת מהעיסקה, במיוחד כשאחריה צנח שער מניית טלפוניקה בבורסה. בינתיים הקונצרן לא החזיר לעצמו את ההפסדים. אנליסטים רבים סבורים שהתשלום עבור אנדומול אנטרטיינמנט היה גבוה מדי.

המחצית הראשונה של השנה הניבה מחזור עסקי של 450 מיליון אירו, ויש שמועות שטלפוניקה רוצה להיפטר מהרכש ההולנדי היקר. יש אומרים שקבוצת RTL, חברת בת של קונצרן המדיה הגרמני ברטלסמן, מוכנה לקנות את אנדומול.

דה מול מפגין ביטחון עצמי הגובל ביהירות, כשהוא טוען שבסופו של דבר לא משנה לאיזה קונצרן שייכת החברה שייסד ב-1979. "בעוד כמה שנים ישלטו ארבעה או חמישה שחקנים בשוק המדיה העולמי - ואנחנו נהיה חלק מאחד הקונצרנים".

אין ודאות שאנדומול וטלפוניקה ילכו יחד בדרך הזאת. בינתיים אין לג'ון סיבה לדאוג לעתידו הפיננסי האישי. השגרה היומיומית תטריד אחרים, בזמן שהוא עצמו יכול להתמקד ביצירתיות.

הוא עדיין מפיק תועלת מטלפוניקה השותפה. עוצמתה הפיננסית תאפשר לאנדומול להיות בשנתיים הקרובות שותפה בשמונה חברות נוספות שמפיקות עבורו תוכניות טלוויזיה בחו"ל. דה מול מאמין שכרגע טובים סיכוייו לעמוד בראש בית חרושת גלובלי לטלוויזיה בידורית.