סין הודיעה, כי פרויקט הנחת מסילת הברזל לטיבט (שכיום מהווה את החלק המערבי
של סין), מתקדם על-פי התכנון, למרות תנאי מזג האוויר הקשים השוררים בחורף.
אלפי עובדים מועסקים בהנחת מסילת הברזל, שעם השלמתה תהיה המסילה הגבוהה בעולם
(להסה, בירת טיבט, היתה עיר הבירה הגבוהה בעולם).
הפרויקט השנוי במחלוקת, בהנציחו את כיבוש טיבט על-ידי הסינים, מגיע לעלות של
3.2 מיליארד דולר. קו הרכבת, שיחבר את להסה עם הפרובינציה הסינית שממזרח, קינגהאי,
ישתרע לאורך 1,142 ק"מ - כפליים מהמרחק אילת-מטולה. עלות זו גבוהה ב-800 מיליון
דולר מההערכות הקודמות, שנעשו בחודש יולי, עת החלו העבודות בשטח. העבודות צפויות
להימשך 6 שנים.
לא נמסרו הסברים לגידול של 33% בהוצאות כבר בשלב כה מוקדם של הפרויקט, אך מומחים
מציינים כי מדובר בפרויקט הוא משימת תכנון הנדסית בלתי אפשרית, כאשר רוב חלקיה
של המסילה יונחו בגובה של למעלה מ-4,000 מטר מעל לפני הים. בגובה שכזה החמצן
דליל, והעוסקים בפרויקט עובדים במשמרות של 4 שעות בלבד, כדי להימנע מתשישות.
בינתיים דווח מהנהלת הפרויקט, כי הבודות המתוכננות השנה, שהחלו מהעיר גולמוד
שבפרובינציאת קינגהאי, יסתיימו מוקדם מהמתוכנן, למרות המזג האוויר הקשה - רוחות
מקפיאות חזקות, קור עז, אוויר דליל וקרינת שמש על הרמה הטיבטית. המימון לפרויקט
נעשה במימון ממשלתי מלא, אך צופים כי בסופו של דבר הבנייה תוכיח את עצמה ותשתלם
כלכלית, למרות האוכלוסייה הדלילה המיישבת את טיבט ומערב סין.
הפרויקט לא עבר בשקט פוליטי: בעוד שהשלטון הסיני טוען, אולי בצדק, כי שיפור
דרכי הגישה והתחבורה אל טיבט יגרום לשיפור במצבה הכלכלי ויתרום לפיתוחה - טוענים
מנגד התומכים בעצמאות לטיבט, כי הדבר יועיל בעיקר למהגרים הסינים שבטיבט, ויגביר
את ניצולה הכלכלי של הארץ. כן טוענים האחרונים, כי הפרויקט עלול לפגוע בערכי
טבע מיוחדים המצויים ברמת טיבט, כגון העגור שחור הצוואר. הסינים משיבים, כי
ישקיעו כספים בהגנה על הסביבה, ויחצבו מינהרות כדי לצמצם את הפגיעה בנוף ובטבע.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.