שילוב מנצח של אירגון סביבתי ואירגון חברתי

הניסיון למתן מבפנים את עמדותיה העקרוניות של החברה להגנת הטבע, והניסיון לדה לגיטימציה של טענות הקשת הדמוקרטית, נראים כשני צדדים של מטבע אחת

מי שנוסע בשבועות האחרונים בכביש החוף, בין כפר ויתקין לשפיים, נתקל בקמפיין שילוט חוצות חדש, בוטה ובלתי חוקי. מאות שלטים התלויים על גדרות ומבנים לאורך הכביש, בניגוד לחוק השילוט ולחוק הניקיון, זועקים באותיות שחורות ואדומות "הקשת הדמוקרטית בעד זכות השיבה".

אין הרבה מבצעי פרסום, שכל מטרתם היא קביעת דעה שלילית על היריב ללא כל אמירה חיובית על המוצר שעבורו עורכים את הקמפיין. מטרת הקמפיין הנוכחי היא לשלול את הלגיטימיות של הקשת הדמוקרטית בעיני קהל, שאת המוצר של עורכי הקמפיין הוא כבר צורך באופן קבוע: קניות ובילוי, בעיקר בסופי שבוע, במרכזי הקניות שנבנו על אדמות מדינה חקלאיות.

פגיעתם ההרסנית של מרכזים אלה לסביבה ולחברה נהירה כבר לציבור גדול, הודות לשילוב הכוחות בין החברה להגנת הטבע, הקשת הדמוקרטית המזרחית ואירגוני חברה וסביבה נוספים. לעתירת הקשת נגד מדיניות מינהל מקרקעי ישראל, בעניין הפשרת הקרקע החקלאית, הצטרפה החברה להגנת הטבע, וגם פורום ערי הפיתוח ביקש להצטרף לעתירה. לפי עמדת פרקליטות המדינה, שהיתה אמורה להגן על מינהל מקרקעי ישראל, נראה שגם הפרקליטות היתה מעדיפה להצטרף לעותרים ולא למשיבים. השילוב שבין אירגון סביבתי לאירגון חברתי הוא שילוב מנצח. בעולם הנאור, השילוב הזה נקרא אירגון ירוק, והוא איננו קואליציה אד הוק - אלא מהות אחת. בארץ, שילוב זה עדין בחיתוליו, אך הוא נוחל הצלחות בכל מאבק שהוא מנהל יחדיו. תמ"א 35 ה"עירונית" אומצה על ידי המועצה הארצית, למרות התנגדות הלובי החקלאי; "סייטקס קריאו" לא ייבנה בלב פרדסי השרון, למרות החלטת הוועדה המקומית; ותוכנית בינוי עמק פרי הר (עמק הצבאים) בירושלים נתקלת בקשיים בעקבות פעילותם של אירגונים חברתיים ותושבים בשכונות הקטמונים, בשיתוף עם הקשת הדמוקרטית, אדם טבע ודין ו"ירושלים בת קיימא".

כדי לקרקע את השותפות הטבעית בין סביבה לחברה, יצאו איכרי ההפשרות ולולני הרהיטים למתקפה משולבת נגדה. חציה האחד, הגלוי, של המתקפה, הוא יצירת דה לגיטימציה לקשת הדמוקרטית, בתואנה הדמגוגית והשקרית כאילו הקשת תומכת בזכות השיבה. חציה השני של המתקפה, הגלוי פחות, הוא ניסיון להשפיע מבפנים על פעילות החברה להגנת הטבע, כדי למתן את עמדתה הנחרצת בסוגיית הקרקעות.

לפני מספר חודשים מונה חבר הכנסת לשעבר גדליה גל ליו"ר הוועד המנהל של החברה להגנת הטבע. גל הוא אביו מולידו של "חוק גל", שהעניק הטבות מפליגות למושבים, והוא חבר מושב כפר ויתקין, שגם לו תוכניות נדל"ן על קרקעות חקלאיות. הוא מבין טוב יותר לליבו של ראש המועצה האיזורית עמק חפר, המבקש לבנות "פאואר סנטר" נוסף בשטח של 100,000 מ"ר מסחר ותעסוקה בשולי פארק נחל אלכסנדר, בלב השטחים הפתוחים ובניגוד למדיניות התכנון הלאומית, מאשר ללבה של ראש עיריית נתניה הטוענת, שחברתית וסביבתית בינוי זה צריך להיעשות בשולי העיר. משם יבואו העובדים והקונים, ושם יש צורך בארנונה, כדי לספק להם שירותים מוניציפאליים. תושבי העיר, החיים בצפיפות גדלה והולכת, הם גם הצרכנים העיקריים לשטחים הפתוחים שעל גדת נחל אלכסנדר, להם הם זקוקים כאוויר לנשימה.

גל מנסה כעת ליזום מהלך של בחינה מחודשת ועדכון למדיניות החברה בנושא השטחים הפתוחים. האם ניסיון זה קשור לאינטרסים של ידידיו, ראשי המועצות האיזוריות, המנהלים זה זמן רב קמפיין מכוון נגד החברה להגנת הטבע, המחבלת, לטעמם, במיזמי פיתוח שונים שלהם בלב השטחים הפתוחים בתחומי מועצותיהם? קשה להתעלם מהדמיון בין השתלחויות קיבוצי הנדל"ן בהשראת עו"ד שרגא בירן בקשת הדמוקרטית, להשתלחויות של יו"ר המועצה האיזורית רמת הנגב בחברה להגנת הטבע, כאשר האשים אותה לפני מספר שבועות את בשיתוף פעולה עם הפלשתינים, לאור התנגדותה להקמת יישובים חדשים בחולות חלוצה.

כאשר לפני מספר שנים התעורר החשש לכאורה, כי עו"ד דרור חוטר-ישי ושותפיו לעסקי נדל"ן מבקשים להשתלט על הוועד המנהל של החברה, נזעק מלח הארץ ו-12 אלף חברי החברה בחרו והביעו תמיכתם במדיניות החברה ומאבקה לשמירת הטבע והשטחים הפתוחים. נדמה שהיום, גדליה גל, "מלח הארץ", מנסה להחזיר את החברה להגנת הטבע לימים הרחוקים שבהם עסקה בהדרכת טיולים של התנועה הקיבוצית ותמכה בבנייה צמודת קרקע - והפעם לא קמה זעקה גדולה.

האינטגרציה הירוקה בין כוחות סביבתיים לכוחות חברתיים היא טבעית והכרחית. אם תבחר החברה להגנת הטבע להגן על פרחים ופרפרים בדרך ארכאית, היא תהפוך לבלתי רלבנטית, ויתפסו את מקומה ארגונים טהורי כוונות, שהאוליגרכיות הישנות לא יכולות לסרס את אמירותיהם.

ניסיון הדה לגיטימציה בראש חוצות לקשת הדמוקרטית, והניסיון למתן מבפנים את עמדותיה העקרוניות והמוצדקות של החברה להגנת הטבע, נראים כשני צדדים של מטבע אחת. הם שניהם מעשים נואשים וחסרי תוחלת. עושיהם פשוט מ-פ-ח-ד-י-ם.

הכותב הוא גיאוגרף ומתכנן סביבתי.