מקורות: שתי קבוצות הגישו הצעות להקמה של מתקן התפלה באשדוד

מתנגדים: לא לתת למונופול מקורות לנהל מיזמי התפלה; לפרסם עוד מכרז לתפעולו

שתי קבוצות הגישו היום (ה') לחברת מקורות את הצעותיהן להקמת מתקן להתפלת מי ים באשדוד. האחת, אשדוד-דיסילישן, המורכבת מחברת ההנדסה ברן, חברת המים הבינלאומית איוניקס וקבוצת VIA MARIS. השנייה היא תה"ל-אוקיאניה המונה גם את חברות טמבור אקולוגיה, גאון אגרו והחברה הספרדית טדגואה.

מקורות מסרה, כי ההחלטה על הזוכה במכרז תימסר בעוד חודשיים. לפי תוכנית מקורות, הקמת מתקן ההתפלה תסתיים תוך שנתיים ובסוף שנת 2003 יפיק המתקן 45 מיליון מ"ק מים מותפלים.

המכרז למיזם הוא על הקמת מתקן התפלה בשיטת הטרן-קי, שבה היזם-יצרן מקים את המתקן ומוסר אותו כשהוא מוכן לפעולה למזמין. המתקן יפעל בשיטת אוסמוזה הפוכה. בראשית התהליך יעברו המים טיפול בשיטת אולטרה-פילטריזציה, המאפשרת שימוש במי ים במשך כל השנה.

לדברי יו"ר מועצת המנהלים של מקורות, אורי שגיא, ומנכ"ל מקורות, עמוס אפשטיין, המתקן יוקם בשטח תחנת הכוח של אשדוד, במקום שבו ניצב כיום מתקן ניסוי ישן להתפלת מי ים, שהוקם ב-1993, אך מעולם לא הופעל. במקביל, תפעל מקורות לקידום התשתיות הנדרשות להובלת מים מותפלים אל מערכת המים הארצית, ולהקמת מערכת לטיפול משלים במים.

מתקן ההתפלה של מקורות באשדוד יהיה השני שיוקם לאורך חופי הים התיכון. המתקן הראשון יוקם בשיטת ה-BOT, שלפיה הזכיין מקים ומפעיל את המתקן בזכיינות למשך 25 שנה. מתקן זה יפיק בעוד שנתיים 100 מיליון מ"ק מים.

במכרז להקמת מתקן זה זכה קונסורציום המונה את חברות הנדסת התפלה, ויוונדי העולמית ודנקנר-אלרן.

משרד האוצר פירסם לפני מספר חודשים מכרז נוסף להקמת שני מתקני התפלה נוספים, שיפיקו יחד 65 מיליון מ"ק מים בשנה. מתקנים אלה הם חלק מתוכנית הממשלה להפיק בתוך ארבע שנים 200 מיליון מ"ק מים מותפלים.

יצוין, כי פרסום המכרז על ידי מקורות הממשלתית עורר התנגדות במשרד האוצר ואצל גורמים נוספים במשק, בטענה, שאין לאפשר למקורות - מוביל המים היחיד בארץ - לקחת חלק גם במכרזים להפקת מים ולתפעול מתקני התפלה. גורמים אלה מבקשים שמקורות תפרסם מכרז נוסף, להפעלת המתקן, ושלא תפעיל אותו בעצמה.