החלטה 737, שעניינה ביצוע הרחבות ביישובים החקלאיים, מקנה לאגודות היישוב את
האפשרות להמליץ על המתיישבים בהרחבה למינהל מקרקעי ישראל. ההחלטה אינה מסייגת
את האפשרות של האגודות להתנות את ההפניה למינהל בתנאים.
אגודות רבות ניצלו את ההחלטה לביצוע עסקאות. בעיסקה האופיינית בקיבוצים נבנית
שכונת ההרחבה באופן מרוכז על-ידי יזם, אשר מעביר לאגודה סכום מסוים כנגד כל
הפניה של מתיישב למינהל. במושבים שיווקו בד"כ מגרשים, לרוב באופן פרטני, על-ידי
חברי המושב, בעוד אגודת המושב אחראית לפיתוח התשתיות.
הוראת אגף 51י', אשר פורסמה ביום 7.3.99, אסרה על גביית כספים ממתיישבים, אלא
בגין הוצאות פיתוח שיאושרו על-ידי אגף השיווק במינהל (ההוראה קבעה חריג במקרים
שהסכום הנדרש נמוך מ-100 אלף שקל, צמוד למדד ינואר). כן אסרה הוראת האגף על
האגודה לחייב מתיישבים לבנות את בתיהם באמצעות קבלן מסוים. להוראה זו לא צורפו
הוראות מעבר, וכתוצאה מכך נקלעו מאות יישובים, עשרות יזמים ואלפי מתיישבים
ובעלי נחלות למצב שבו "נתקעו" במהלך ביצוע העסקאות, על כל המשתמע מכך.
רק שלושה חודשים אחר כך, פורסמו להוראת אגף 51י' הוראות מעבר, בהוראת אגף 51
יג'. על-פי הוראה זו, הוקמו ועדות, אשר דנו באישור עסקאות שאינן עומדות בתנאי
הוראת אגף 51י'. מספר התיקים שנדונו בפני הוועדה מוערך באלפים רבים, מהם יותר
מ-7,000 עסקאות בהתאם לסעיף 4א' (עסקאות במושבים בהתאם לפסק משקם), עשרות עסקאות
בהתאם לסעיף 4ב' (עסקאות בין האגודה ליזמים) וכ-150 עסקאות על-פי סעיף 4 ג'
להוראות המעבר (עסקאות בין אגודה או חבר אגודה למתיישבים).
עסקאות רבות אחרות לא הופנו לוועדה, בשל אי עמידתן בקריטריונים הקבועים בהוראת
האגף, תוך שהצדדים להן ממתינים להתדיינויות המשפטיות בעניין החלטה 737.
הוראת אגף 51יג' קבעה, כי המינהל יאשר את ההקצאות רק לגבי מגרשים שהעיסקה הנוגעת
להם תבוצע בפועל לא יאוחר מתוך 18 חודש מיום ההוראה, דהיינו עד 31.12.00. הוראת
אגף 51יח' האריכה את המועדים האמורים ליום 31.12.01, ולגבי ייישובי קו העימות
בגבול הלבנון עד ליום 31.12.03.
יוצא מכך, שהחל מיום 1.1.02 אין להקצות מגרשים על-פי הוראות המעבר, למעט בגבול
הצפון. בקשה להארכת המועד, שהגיש המינהל, תלויה ועומדת בפרקליטות.
אין ספק, כי הנפגעים העיקריים מאי הארכת תוקפן של הוראות המעבר הם יישובים
ויזמים אשר החלו בהקמת ובשיווק שכונות בהשקעות גדולות, ובייחוד באיזורים שאינם
איזורי ביקוש. מדובר לעתים בשכונות של כ-140 יחידות דיור אשר אמורות היו, על-פי
הוראות המעבר, להיות משווקות בפרק זמן קצר.
הוראות המעבר הלקוניות לא התייחסו לפרמטרים הכרחיים. על כל הוראת מעבר להתחשב
בגורמים כגון סוג וגודל העיסקה המאושרת, שהרי אין לגזור דין שווה לעיסקה של
מגרש יחיד ולעיסקה של 138 מגרשים. יש להתייחס גם למיקום המגרשים, שכן אין לגזור
דין שווה למגרש סמוך לתל-אביב ולשכונה הנמצאת בטווח המרגמות הנורות מרצועת
עזה. ומעל לכל, יש לקבוע פרקי זמן ריאליים, בשים לב למצב שוק הנדל"ן, כדי למלא
אחר תכליתן של ההוראות.
משרד עו"ד חגי שבתאי-שפירא מתמחה בדיני מינהל מקרקעי ישראל, תכנון ובנייה,
מקרקעין ואגודות שיתופיות.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.