מסוכנות צרפתית לקונצרן אחזקות

לאחרונה דיווח "גלובס", כי סוכנות הפרסום הבינלאומית פובליסיס, בעלת השליטה בפרסום אריאלי, ניהלה מגעים ממושכים לרכישת ממניות באומן-בר-ריבנאי, לפי שווי של כ-45 מיליון דולר. קבוצת באומן-בר-ריבנאי, שהיקף פעילותה כ-65 מיליון דולר, מייצגת זה שנים את סוכנות הפרסום העולמית סאצ'י אנד סאצ'י שנרכשה לפני כשנה וחצי על ידי פובליסיס.

עסקה זו הפכה את סוכנות הפרסום פובליסיס לקונצרן אחזקות, שבבעלותו שני מותגי פרסום - פובליסיס וסא'צי אנד סאצי', שכל אחד מהם ממשיך לפעול על תקן מותג עצמאי. העסקה גם הקפיצה את פובליסיס מהמקום העשירי בדירוג העולמי של סוכנויות הפרסום, למקום החמישי עם היקף כולל של כ-9 מיליארד דולר.

לאחר כשלון המו"מ לרכישת השליטה בפוגל-לוין ומיזוגו באריאלי, פובליסיס התכוונה לרכוש 60% מבאומן-בר-ריבנאי, ולהפעיל את שני משרדי הפרסום אריאלי ובאומן-ברריבנאי כמותגים עצמיים, המנוהלים בידי חברת אחזקות שבראשה יעמדו עמוס טל שיר ויורם באומן.

כחברות אחיות, הכוונה היתה שאריאלי ובאומן-בר-ריבנאי ירכזו את פעילויותיהן בתחום תכנון ורכישת מדיה תחת קורת גג אחת. אילו היתה מתמששת עסקת פובליסיס-באומן-בר-ריבנאי, הדבר היה מאפשר לה לגדול בבת אחת בשוק הישראלי, ולהפוך לחברת האחזקות מהגדולות בישראל, כפי שעושה עתה IPG, המחזיקה בבעלות בקשר-בראל באמצעות מקאן-אריקסון, וברבן ושות', הממוזג בראובני פרידן.

משרד הפרסום אריאלי עבר תהפוכות רבות בשנים האחרונות. בשנת 95' הוא הונפק בבורסה האמריקנית בהובלת אבי טיומקין, שיחד עם רובין צימרמן וחברת ההשקעות מבטח-שמיר רכש שליש ממניות אריאלי בפברואר 94' על פי שווי חברה של 3.5 מיליון דולר. בספטמבר 95' רתם טיומקין את קשריו הטובים בניו יורק להנפקת אריאלי, הפעם על פי שווי חברה של 15 מיליון דולר.

אריאלי, אז אחת החברות הגדולות בשוק הפרסום הישראלי, גייסה 5 מיליון דולר מהציבור האמריקני, לפי שווי מניה של 5 דולר. בינואר 96' הגיע שער המניה לשיא, והיא נסחרה לפי שווי של 8.5 דולר, אולם בסוף השנה צנח שער המניה ל-3 דולר. לפני שנה, עם מכירת השלד הבורסאי לסהר ני"ע, נסחרה המניה לפי שווי של 1.5 דולר - נפילה של 70% מאז ההנפקה.

ביולי 97' רכשה סוכנות הפרסום הבינלאומית פובליסיס 51% מאריאלי תמורת 6.3 מיליון דולר. במסגרת זו מכרה קבוצת טיומקין את אחזקותיה (26%) באריאלי לפובליסיס, תמורת סכום כולל של 4 מיליון דולר, כאשר הרווח מוערך בכ- 2 מיליון דולר.

בעקבות השתלטותה של פובליסיס על אריאלי, החל בשנת 97' מו"מ ממושך למיזוג בין אריאלי למשרד הפרסום פלד-3, שהיה עד אז הנציג של פובליסיס בארץ. ניסיונות אלה נחלו כשלון בסופו של דבר, לאחר שבדיקת נציגה הבכיר של סוכנות פובליסיס, לואי גבינסקי, העלתה כי המיזוג לא ייצר ערך מוסף עבור שני המשרדים.