לומניס, פרנקל, סיטון וגנגר נדרשים להסביר

תביעה ייצוגית נגד החברה ומנהליה בעקבות חקירת רשות ני"ע האמריקנית

משבר האמון החמור בין המשקיעים לבין הנהלת לומניס מחריף, ויתכן שיגיע בקרוב אל אולמות בתי המשפט. משבר האמון נוצר בעקבות פתיחת החקירה של רשות ניירות ערך בארה"ב כנגד החברה, וכן מפספוס התחזית בתוצאות הרבעון הרביעי של 2001.

משרד וולף-הלדשטין-אדלר-פרימן הודיע אמש, כי הגיש תביעה נגד לומניס בארה"ב. התביעה היא נגד החברה וחלק ממנהליה הבכירים, ביניהם, יו"ר החברה, יעקב פרנקל, מנכ"ל החברה, יאשה סיטון, וסמנכ"ל התפעול, שגיא גנגר.

התובעים טוענים, כי לומניס ומנהליה עברו על חוקי ניירות ערך בכך שנתנו הצהרות כוזבות במהלך התקופה הרלוונטית שבין ה-7 בינואר השנה ל-28 בפברואר. כזכור, ב-28 בפברואר, הודיעה לומניס לבורסה כי רשות ני"ע האמריקנית ביקשה ממנה מסמכים הנוגעים לקשריה עם מפיצים, וכן למחיקות שביצעה בעבר בדו"חותיה הכספיים. בעקבות ההודעה של לומניס, קרסה מניית החברה בכ-30% באותו יום.

על פי התביעה, הנהלת לומניס ידעה שמתנהלת נגדה חקירה על ידי רשות ני"ע האמריקנית והכחישה את דבר החקירה. בנוסף טוענים התובעים, כי גם כאשר לומניס פירסמה את דבר החקירה, היא הסתירה את העובדה שהיתה מודעת לחקירת הרשות כנגדה במשך כמה שבועות.

נראה, כי מבחינת לומניס, מדובר בתביעה ראשונה בנושא, אך בהחלט יתכן שלא באחרונה. ללומניס כבר יש ניסיון מר למדי עם תביעות כנגדה. רק לאחרונה, בדצמבר 2001, הגיעה לומניס לפשרה בסך של 14.5 מיליון דולר בתביעה שהוגשה נגדה בגין אירועים משנת 98'.

התובעים טענו, כי החברה (אז אי.אס.סי מדיקל) מסרה מידע פנים לבנק ההשקעות סלומון סמית' בארני על אזהרת הרווח שהחברה עומדת לפרסם. ואכן, לומניס פירסמה אז אזהרת רווח והמניה קרסה למחרת ב-56% למחיר של 6.5 דולרים. אמנם, מאז הגשת התביעה ההיא התחלפה הנהלת החברה, והחברה גם החליפה את שמה, אך עדיין מדובר בזיכרון "טרי". כעת צריכה ההנהלה להתמודד עם תביעות חדשות.

מכל מקום, בהנהלת לומניס דחו היום את התביעה, ואמרו שמן הראוי היה שהתביעה תגיע לחברה לפני שהיא מגיעה לתקשורת. לעצם העניין אמר גורם בכיר בחברה, כי רשות ני"ע האמריקנית פנתה להנהלת לומניס בבקשה לקבל הבהרות בפניה חסויה שלא קיבלה פרסום פומבי. הנהלת לומניס, מתוך שקיפות מרבית, החליטה מיוזמתה ולמרות שהרשות לא ביקשה זאת, לפרסם את דבר הבדיקה בהודעה רשמית לעיתונות.

לדברי אותו גורם בכיר, נראה כי מדובר בתביעה קנטרנית של מישהו המנסה לתפוס כותרות על גב המקרה הזה. הנהלת החברה בטוחה שנקטה בכל הצעדים, הרבה מעבר למתחייב, כדי להביא לשקיפות מלאה.