המדינה תתמוך בהרחבה מיידית של כביש מס' 1

הדיון נערך ביוזמת פרקליט מחוז ירושלים, עו"ד משה לדור, וזאת בשל אינטרסים ציבוריים מנוגדים, שהעלו משרדי הממשלה שונים החלוקים בדעותיהם

המדינה תאמץ את עמדת משרד הפנים ומשרד התחבורה בעניין הרחבת כביש מספר 1. כך הוחלט בשבוע שעבר בדיון, שנערך אצל היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, לגיבוש עמדה עקרונית של המדינה בעתירה אדם טבע ודין והחברה להגנת הטבע נגד העבודות להרחבת קטע הכביש משורש לשער הגיא בכביש מספר 1.

הדיון נערך ביוזמת פרקליט מחוז ירושלים, עו"ד משה לדור, וזאת בשל אינטרסים ציבוריים מנוגדים, שהעלו משרדי הממשלה שונים החלוקים בדעותיהם: מצד אחד הצורך הקריטי בפתרון תנועתי בגישה לבירה, ומנגד הצורך הסביבתי בשמירה על האיזור שנחשב לרגיש מאוד מבחינה נופית ומוגדר כגן לאומי מוכרז. מטרת הדיון היתה לגבש עמדה עקרונית בנושא.

בין המשתתפים בדיון: פרקליטת המדינה, עדנה ארבל, מנכ"ל משרד התחבורה, סלמן בן-ציון, מהנדס מחוז ירושלים במע"ץ, אלכס שגיא, מתכננת המחוז ממשרד הפנים, בינת שוורץ, נציגי המשרד לאיכות הסביבה מנהל המחוז, גיל יניב ומתכננן המחוז, שוני גולדנברג.

בדיון תמכו הרוב בהרחבה מיידית של הכביש, ואילו נציגי המשרד לאיכות הסביבה התנגדו בטענה, כי הרחבה של נתיב אחד לא תפתור את בעיית העומסים ובכל מקרה יצטרך מע"ץ להוסיף תוך שנתיים נתיב נוסף. זאת, מעבר לטענה, כי אין למע"ץ תוכניות מאושרות והאישורים הנדרשים לביצוע העבודות.

שאר המשרדים תמכו בהרחבה מיידית שסברו כי אין לדחות פתרון ולו חלקי בעיית העומסים בגישה לבירה בנוסף ציינו כי האינטרס הציבורי לפתרונות תנועתיים לא נופל מהצרכים הסביבתיים.

הדיון בעיקרו היה משפטי, ודן באפשרויות החוקיות להרחבת הכביש. רוב משתתפי הדיון קבעו, כי בהתאם לתוכנית מאושרת של מטה יהודה (מ.י 200) ניתן לבצע הרחבה של 75 מטר רק לאחר אישור של הוולקחש"פ והמועצה הגנים הלאומיים. בדיון נקבע, כי שוורץ תקיים דיון מקצועי בהרחבת הכביש מתוך מטרה למזער פגיעה נופית.

ל"גלובס" נודע, כי המשרד לאיכות הסביבה מתכוון להחרים את הדיון, כיוון שאינו מתכוון לבחון אלטרנטיבות תחבורתיות אלא להתייחס לתוכנית המוצעת. עם זאת מתכוונים במשרד למנוע את קידום הפרויקט בוולקחש"פ ובמועצת הגנים.