סאבווי מבטלת הסכם הזכיון עם יאיר תמיר

בא כוח הזכיין: תמיר פועל לקבלת אישור לזכיין חדש במקומו * "סנדוויץ' אמריקאי בייסוד" מנהלת מגעים לרכישת הזכיון

רשת המזון המהיר העולמית סאבווי, שלחה בתחילת אפריל מכתב לזכיין הישראלי, יאיר תמיר, בו היא מודיעה על ביטול הסכם הזכיון עמו. כך נודע ל"גלובס". בתוך כך נודע, כי הרשת מנהלת במקביל מגעים למסירת הזכיון לחברה חדשה בשם "סנדוויץ' אמריקאי בייסוד" בבעלותו של איש העסקים דוד מימון.

עוד נודע, כי תמיר הוזמן לבוררות בז'נבה, אך טרם הגיב לפנייה. עו"ד מיכל בראון, המייצגת את הרשת בישראל, אישרה את הידיעה, ואמרה כי ביטול הזכיון שניתן לתמיר נעשה על רקע "הפרות מתמשכות" בתנאי ההסכם עם הרשת, הכוללות אי תשלום תגמולים כנדרש בהיקף של "מאות אלפי שקלים", אי עמידה ביעדי הפיתוח ובהקמת מספר הסניפים הנדרשים, ומכירת סניפים בניגוד להסכם. לדבריה, "הרשת העולמית תמשיך בניהול מאבקה נגד החברה הישראלית, שגרמה לנזקים כבדים למוניטין של הרשת העולמית".

הרשת החלה לפעול בישראל ב-1992 ומנתה בשיא 19 סניפים, שבעה מהם הופעלו באמצעות זכייני משנה ו-12 על ידי הזכיין הראשי תמיר. לאחרונה הפסיקו לפעול שני סניפים של הרשת בבארות יצחק ובקניון בחיפה.

במארס הגיש הבנק לפיתוח תעשייה בקשה למנות לרשת כונס נכסים, בשל טענה לחוב בהיקף 802 אלף שקל. עוד טען הבנק, כי סאבווי נקלעה לקשיים וחדלה לשלם את חובותיה, ואף ביקשה מימון נוסף לצורך הגשת בקשה להקפאת הליכים נגדה, כדי שלא תוכרז חדלת פרעון. עוד הגיש הבנק בקשה דחופה לרישום נכסי הרשת, ולמתן צו האוסר עליה לבצע כל דיספוזיציה בנכסיה, בשל החשש כי תפעל להבריח את נכסיה לידי צדדים שלישיים.

בשבוע שעבר נשלחה לחברה הישראלית דרישה מאת עורכי דינה של הרשת העולמית, עו"ד מוסי גולדברג ועו"ד בראון, לשנות את שם החברה הישראלית אצל רשם החברות, ולהפסיק להשתמש בשם "סאבווי". הדרישה כללה גם את חברת סאבווי ישראל (מושכרים) בע"מ, חברה שבבעלות סאבווי ישראל.

לדברי בראון, במקביל לביטול הסכם הזיכיון עם תמיר, נתקבלו החלטות עקרוניות ברשת העולמית לגבי המשך פעילותה בישראל, למרות המצב הקשה בארץ. "בישיבת זכיינים בתל אביב, הודיעה הרשת העולמית לזכיינים שלה, כי היא בהחלט מעוניינת להמשיך ולפתח את שוק הסנדוויצ'ים בישראל וכי תמשיך להעניק זכויות זכיינות לזכיינים הקיימים", אמרה בראון.

נציגת הבנק לפיתוח תעשייה, עו"ד דורית לוי-טילר, שעתידה גם להתמנות לכונסת נכסים של הרשת על פי תביעת הבנק, אמרה היום כי הדיון בתביעת הבנק נקבע ל-6 ביוני, וכי במקרה שתושלם העברת הזכיון במהלך התקופה הקרובה וייפרעו חובותיו של הבנק במסגרת העסקה, לא יהיה צורך בדיון הנוסף.

לסאבווי 13 אלף סניפים בארה"ב ו-4,000 סניפים נוספים ברחבי העולם. בימים אלה מקימה הרשת 2,400 סניפים נוספים. בא כוחו של תמיר, עו"ד דניאל אזוגי, מסר בתגובה: "תמיר קיבל את המכתב אך עדיין לא השיב עליו. הוא פועל בימים אלה לקבלת אישור של הרשת הבינלאומית, לזכיין חדש במקומו".