חברת צים השיקה את האונייה הגדולה ביותר שלה

האונייה - הראשונה מתוך שש שתחכור מחברת האחים עופר

חברת הספנות צים השיקה היום (א') את האונייה הראשונה מתוך שש אוניות הדור החדש, שחכרה באחרונה. האונייה, "צים מדיטרניאן", נבנתה על-ידי חברת יונדאי הקוריאנית. ההשקעה ברכישת שש האוניות נאמדת בכ-300 מיליון דולר ותבוצע על-ידי חברת הספנות אחים עופר, המחכירה את כל האוניות לחברת צים.

אחים עופר, באמצעות החברה לישראל , מחזיקה בכמחצית ממניות צים, ועל כן קיבלה העיסקה בעבר אישור מיוחד של רשות החברות הממשלתיות.

מנכ"ל צים, ד"ר יורם זבה, מסר, כי שמות חמש האוניות הנוספות הן: צים פנמה, צים קליפורניה, צים וירג'יניה, צים ניו-יורק וצים שנגחאי. זבה אמר, כי רכישת האוניות מהווה חלק מהאסטרטגיה העסקית של החברה, שמטרתה להפוך אותה למוביל גלובלי מלא עם נוכחות ישירה בכל נתיבי הסחר העיקריים בעולם. האוניות החדשות יחליפו אוניות חכורות קטנות יותר.

צים נמצאת היום בעיצומו של תהליך הפרטה. המדינה מציעה למכירה את מניותיה (50%), והחברה לישראל לא מורשית להתמודד במכרז. עם זאת, יש לחברה לישראל זכות סירוב ראשונה לגבי רכישת המניות המופרטות וכן - אפשרות להציע את מניותיה למכירה למשקיע שירכוש את מניות המדינה.

יו"ר צים, אודי אנג'ל, מראשי קבוצת עופר, אמר, כי החברה טרם החליטה כיצד לנהוג. "אנחנו אוהבים את צים. כחבר דירקטוריון החברה לישראל, אני יכול לומר, שצים היא חלק מהאסטרטגיה של החברה לישראל. בשלב זה אנחנו סקרנים מאוד לדעת כיצד יסתיים תהליך ההפרטה. עשינו הכול כדי לשתף פעולה עם הממשלה". אנג'ל אמר עוד, כי לדעתו רצוי שרוכש מניות המדינה בצים יהיה הבעלים של חברה מסחרית, כדי שיוכל לתרום לחברה.

האונייה שהושקה היום נושאת דגל של מלטה ולא דגל ישראלי. לדברי ראשי צים, נעשה הדבר מטעמים פורמליים בלבד ולא ישפיע על מספר המועסקים הישראלים באונייה.

לדברי אנג'ל, תפעל האונייה על-פי חוקי המדינה וישנם בה שבעה קצינים ישראלים.

במסיבת עיתונאים, אמר ד"ר זבה, כי האונייה החדשה תהיה הגדולה בצים. היא מסוגלת להוביל כ-5,000 מכולות, בעוד שעד היום, יכלו האוניות של צים להוביל 3,700 מכולות לאונייה, לכל היותר. זבה ציין, כי החברה חתמה באחרונה 40 הסכמים לשיתופי פעולה אופרטיביים עם חברות ספנות עולמיות נוספות והדבר יבוא לידי ביטוי באוניות החדשות. עוד הוסיף, כי האוניות החדשות הן הגדולות ביותר המסוגלות לעבור בתעלת פנמה ובכך נותנות תוקף נוסף למדיניותה של החברה להפעיל שירותים גלובליים ימיים מסביב לעולם.

לדבריו, מתוך 40 ההסכמים החדשים, 16 הם עם קווים סיניים והפעילות בסין כבר גדולה יותר מפעילות הסחר הישראלי שיש לצים. לדבריו, צים משלימה בכך את המערך הבינלאומי שלה למערך גלובלי מלא עם נוכחות ישירה בכל נתיבי הסחר העיקריים בעולם.

80% מפעילות צים ממוקדת בעולם, ולא בארץ. לחברה כיום 22 משרדים הפועלים בסין וכן חברה העוסקת בלוגיסטיקה.

למרות המצב הביטחוני בארץ, עסקיה של החברה בעולם לא נפגעו ונמשכים כרגיל, אומר זבה.