הבנק למסחר נסגר לאחר שהתגלתה בו מעילת ענק בהיקף של כ-250 מיליון שקל

סגנית מנהלת מחלקת השקעות בבנק, אתי אלון, הגיעה אתמול למשטרה לאחר שלדבריה נסחטה ע"י גורמים בשוק האפור

הבנק למסחר , שבשליטת שמיל ובר, נסגר לאחר שהתגלתה בו מעילת ענק בהיקף של כ-250 מיליון שקל. היקף המעילה גדול פי 5 מההון העצמי של הבנק, שנאמד ב-50 מיליון בלבד.

החשודה במעילה היא אתי אלון, סגנית מנהל מחלקת ההשקעות בבנק, אשר לדברי בנק ישראל הודתה במעשיה.

המפקח על הבנקים, יצחק טל, מינה לתפקיד המנהל המורשה של בנק המסחר את עו"ד דוד תדמור, שותף בכיר במשרד רם כספי ולשעבר הממונה על ההגבלים. בשלב זה ישמש תדמור בתפקידו למשך חודש, והוא קיבל את כל סמכויות ההנהלה והדירקטוריון. ובר הושעה מתפקידו כיו"ר, אם כי לדברי בנק ישראל עדיין לא ידוע האם יש לו אישית קשר כלשהו למעילה.

החשוד המרכזי: בעל בנק גדול בשוק האפור

ביום ו' בצהריים הוארך בהסכמה ב-10 ימים מעצרה של אתי אלון, סגנית מנהל מחלקת ההשקעות בבנק למסחר. לבית המשפט בתל אביב הובאו הארכת מעצר ארבעה חשודים נוספים, בהם אביגדור מקסימוב, אביה של אלון, החשוד בהערבת הכספים לשוק האפור.

החשוד המרכזי בפרשה הוא בני רביזדה, בן 47 מהיישוב אזור, אחד מבעלי הבנקים הגדולים בשוק האפור. רביזדה, אשר מנהל חברה לנכיון צ'קים, הודה לטענת המשטרה שקיבל מידי מקסימוב יותר ממיליון שקל בצ'קים בנקאיים והעברות בנקאיות. רביזדה נעצר ל-5 ימים.

חשודה נוספת, חנה חסון מראשון לציון, נעצרה ל-3 ימים לאחר שהתגלה כי בחשבון הבנק שלה הופקו לאחרונה יותר מ-7 מיליון שקל, שמקורם בחשבונות של לקוחות הבנק למסחר.

אין חשודים במעילה מקרב הנהלת הבנק למסחר.

הסיפור שלא ייאמן של אתי אלון

סגנית מנהלת מחלקת השקעות בבנק, אתי אלון, הגיעה אתמול למשטרה וגוללה את סיפור המעילה, לאחר שלדבריה נסחטה על ידי גורמים בשוק אפור. אלון, בת 34 מחולון, הודתה במשרדי מפלג ההונאה של משטרת מחוז תל אביב כי מעלה בכספי הבנק בסכומי עתק של כ-250 מיליון שקל.

חוקרי המשטרה שהתקשו להאמין לסיפורה של אלון הזעיקו למקום את מנהל הבנק ואת אנשי הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל. בבדיקות שנמשכו כל הלילה בחשבונות הבנק אומתו סכומי המעילה.

אלון סיפרה בעדותה במשטרה כי ביצעה את המעילה מאז 1997 ועד לימים האחרונים. היא סיפרה כי החלה במעשה לאחר שאחיה, עופר מקסימוב, נקלע לחובות כבדים בשוק האפור כתוצאה מהימורים. בשלב הראשון היא כיסתה את חובותיו על ידי משיכת כספים מחשבונות פרטיים של הבנק. היא הודתה במשטרה כי תחילה נהגה להחזיר את הכספים לחשבונות הבנק ואולם לאחר מכן, כשהסכומים גדלו, עברה לשיטת פעולה אחרת והפסיקה להחזיר את הכסף.

על פי החשד, הקימה העובדת הבכירה מערכת מקבילה לחשבונות המנוהלים בבנק ולדברי החוקרים הקימה "בנק בתוך בנק". לצד כל חשבון היא הקימה חשבון פיקטיבי מבלי ליידע איש. באמצעות חשבונות אלה היא נהגה לקחת הלוואות בסכומי עתק כאשר הבטחונות שהעמידה להלוואות היו הבטחונות והנכסים של בעלי החשבונות האמיתיים. בדרך זו היא הצליחה להוציא מהבנק כ-150 מיליון שקל עד לשנת 2001 ועוד כ-100 מיליון שקל במהלך השנה האחרונה.

מהחקירה עולה עוד כי הכסף הועבר ברובו לכ-4 עד 5 גורמים בשוק האפור באמצעות צ'קים בנקאיים וכן בהעברות ישירות מחשבונותיהם של הלקוחות לחשבונותיהם של המלווים.

אתמול בערב עצרו החוקרים ברשותו של רב פקד אריה אידלמן את החשודים, אנשי השוק האפור. החשודים, ביחד עם עובדת הבנק, מובאים בשעה זו להארכת מעצרם בבית משפט השלום בתל אביב.

מנכ"ל הבנק שהוזעק למשטרה לאחר שגוללה העובדת את סיפור המעילה, טען שלא היה מודע לה.

המפקח על הבנקים בבנק ישראל, יצחק טל, מינה את ד"ר דוד תדמור, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר, כמנהל מורשה של הבנק וכמו כן מינה ועדת בדיקה לבנק במטרה לחקור את פרטי האירוע ולנסות למנוע את קריסתו. המינוי הוא לחודש אחד, לצורך גיבוש מסגרת הטיפול בבעיות של הבנק ולנקיטת אמצעים ראשוניים.

תדמור הורה לסגור זמנית את הבנק החל מהיום, לצורך היערכות לטיפול בבעיות שהתגלו ובלקוחות הבנק במסגרת החדשה. הוא הודיע כי בכוונתו לפרסם הודעה על מצב הבנק ועל דרך המשך הטיפול בלקוחות בהקדם האפשרי.

טל מסר כי מדובר באירוע נקודתי שלא ישפיע על כלל מערכת הבנקאות.

בנק למסחר הוא בנק מסחרי קטן, שיש לו סניף אחד בתל-אביב. הבעלות עליו היא בידי כמה קבוצות, שהעיקרית בהן היא משפחת איראני. יו"ר מועצת המנהלים של הבנק הוא שמיל וובר, שגם הוא מבעלי השליטה העיקריים בבנק.

הבנק למסחר: סניף בודד, רווחים צנועים

כאמור, הונו העצמי של הבנק למסחר הוא 50 מיליון שקל. משפחת אירני וקבוצת הכשרת הישוב שבשליטת משפחת נמרודי שותפות בבעלות הבנק. רווחיו של הבנק צנועים והתשואה שלו על ההון נמדדת באחוזים בודדים

לבנק למסחר סניף אחד, ברחוב לילנבלום בתל-אביב. הוא אחד הקטנים ביותר בישראל, והמפקח יצחק טל הדגיש, כי לנוכח עובדה זו, לא קיימת סכנה כלשהי ליציבות המערכת הבנקאית כולה. טל הדגיש, כי מדובר באירוע נקודתי בבנק קטן אחד.

בשנת 2001 הפסיד הבנק 2.4 מיליון שקל, לעומת רווח של 500 אלף שקל בשנת 2000 ורווח של 1.3 מיליון שקל בשנה הקודמת. ברבעון האחרון של השנה הפסיד הבנק 2.65 מיליון שקל, בשל זינוק של % 160 בהפרשה לחובות מסופקים, שהסתכמה ב-10.4 מיליון שקל. ערב פרסום הדו"חות הודיע הבנק על החלפת רואה החשבון שלו: משרד זיו-האפט מונה במקום משרד קסלמן.

עיקר פעילותו של הבנק היא בסחר חוץ בקרב עסקים בינוניים ובשוק ההון. בעלי מניותיו הם: שמיל ובר (30%), משפחת אירני (20%), הכשרת הישוב (10%), מנחם כרמל (9.9%) והציבור (21%). מנכ"ל הבנק הוא משה ליבוביץ.

זו הפעם הראשונה מזה 16 שנים שבנק ישראל ממנה מנהל מורשה לבנק. הפעם האחרונה היתה ב-1986, כאשר מונה מנהל מורשה לבנק צפון אמריקה בעקבות מעילת ענק של בעליו ומנהליו, שהביאה להתמוטטותו. קודם לכן מונו מנהלים מורשים רק במקרים בודדים בשנות ה-60 וה-70 - לבנק אלרן, לבנק פויכטוונגר ולבנק א"י-בריטניה.

עוד בפרשה:

דוד תדמור על המעילה: הנגיד יחליט האם בנק ישראל יערוב לכספי הלקוחות

המפקח על הבנקים: יידרש הרבה זמן על מנת לקבל החלטות בנגוע לערבויות לכספי הלקוחות

החשוד המרכזי במעילה: בני רביזדה, מבעלי אחד הבנקים הגדולים בשוק האפור

בכירים במערכת הבנקאות: הנהלת בנק למסחר, בנק ישראל ומשרד רו"ח קסלמן - נרדמו בשמירה