מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אביגדור יצחקי, ומנכ"ל משרד התשתיות, יאיר מעיין, סיכמו,
כי הממשלה תיתן ארכה של שלושה שבועות לקבוצת פז-אפריקה-ישראל, כדי שזו תנסה
למצוא שותף זר, שיבצע במשותף עימה את פרויקט הולכת הגז הטבעי. ההשקעה במיזם
תגיע לכ-250 מיליון דולר.
נודע, כי יצחקי ומעיין החליטו, שהממשלה נותנת עדיפות ראשונה לאופציה של הקמת
הפרויקט על-ידי המגזר הפרטי. הם סיכמו, כי החלופה של קבוצת פז היא המועדפת
ביותר, הן מבחינה כלכלית והן מבחינות אחרות, כמו השיקול של מסירת פרויקט כזה
לגורם פרטי ולא לגורם ממשלתי.
פז-אפריקה-ישראל היתה הקבוצה יחידה שהתמודדה במכרז הבינלאומי שפירסמה המדינה
להקמת פרויקט הגז. הקבוצה הגישה הצעה, יחד עם החברה הבלגית טרקטבל, אך זו הודיעה
לפני שבוע, כי היא משהה את השתתפותה במכרז נוכח חוסר הבהירות הבטחונית.
כאשר פורסם המכרז, חייב משרד התשתיות את המתמודדים הישראלים לשלב בקבוצה המתמודדת
גם חברה זרה, המתמחה בתחום תשתיות הגז, בשיעור אחזקות של לפחות 26%.
פז-אפריקה-ישראל מנהלת מו"מ עם מספר גורמים פוטנציאליים להצטרפות לקבוצה, ביניהם
בני שטיינמץ, וחברות SPP הסלובקית, בריטיש גז הבריטית, שיכון ובינוי וגזפרום
הרוסית.
למרות העדפת פז, יצחקי ומעיין החליטו כי אם לא תהיה ברירה - כי הקבוצה לא תמצא
שותף זר משמעותי - הרי שהעדיפות השנייה תהיה להעביר את הפרויקט לחברת כביש
חוצה ישראל או לחברת קצא"א (קו צינור נפט אילת-אשקלון), או לחברה הממשלתית
לתשתיות נפט ואנרגיה.
הם הדגישו את הניסיון המוצלח של חברת כביש חוצה ישראל, הנמצאת באחריות משרד
התחבורה, בנוגע לניהול ולהקמת פרויקט כביש חוצה ישראל, באמצעות יזמים פרטיים.
הממונה על ההגבלים העיסקיים, עו"ד דרור שטרום, מסתייג משיתופה של תשתיות נפט
ואנרגיה במיזם. זאת, עקב היותה מונופול בתחום הולכת מוצרי נפט בארץ, עם זאת,
הוא לא הביע התנגדות נחרצת וסופית לשיתופה במיזם.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.