רו"ח ויינשטיין: הוצאות ההנהלה וכלליות בחברת פי גלילות הוכפלו תוך 5 שנים

הוצאות שכר העובדים גדלו ריאלית ב-70% * פי גלילות: מדובר בהדלפות מגמתיות ומכוונות

משרד רו"ח החיצוני שבדק עבור משרד התשתיות את תעריפי חברת פי גלילות, מסר את ממצאיו הראשוניים למשרד התשתיות. מהממצאים עולה, כי הוצאות ההנהלה וכלליות בחברת פי גלילות גדלו מ-9 מיליון שקל בשנת 1996, ל-17 מיליון שקל במהלך 2001.

עוד אומרים הממצאים הראשוניים, כי הוצאות השכר הריאליות של העובדים גדלו ב-70% במהלך השנים האחרונות. הדו"ח, שהכין רו"ח יהודה ויינשטיין, הוזמן כדי לקבל החלטה האם להיענות לדרישת הנהלת פי גלילות ועובדי פי גלילות, להחזיר את תעריפי החברה לרמתם הקודמת, אחרי שהופחתו בתחילת השנה ב-20%.

הנהלת פי גלילות איימה בעקבות הורדת התעריפים לפטר 20% מבין 300 עובדי החברה, וכן החליטה לסגור חלק ממיתקני החברה, בטענה שהורדת התעריפים מכניסה את החברה למשבר קשה. לדברי גורמים במשרד התשתיות, הנתונים החדשים של רו"ח ויינשטיין מעלים תמיהות שונות, "משום שלא יתכן שהחברה דורשת תעריפים גבוהים יותר בזמן שההוצאות של החברה הולכות וגדלות בשנים האחרונות".

אמש (ב') נפגשו בכירי משרד התשתיות עם רו"ח ויינשטיין, כדי לקבל את הממצאים הראשוניים. מהדיון עולה, כי יהיה תיקון מסוים של התעריפים, אך בשום מקרה לא יחזיר משרד התשתיות את התעריפים לרמתם הקודמת, 25% יותר מאשר היום. מדובר בתעריפים של חברות הדלק המושכות את רוב מוצרי הדלק שלהן ממיתקני פי גלילות בארץ.

עוד נאמר בממצאים הראשונים של רו"ח ויינשטיין, כי בשנתיים האחרונות בוצעו השקעות בסך 160 מיליון שקל במיתקני פי גלילות, מתוך כך 80 מיליון שקל בהקמת חוות מכלים באשדוד. זאת, לדברי גורמים במשרד התשתיות, בזמן שהיה עודף במכלים במשק הדלק.

יצוין, כי עובדי פי גלילות (ראו מסגרת) משביתים את רוב העבודה מזה יומיים במחאה על אי העלאת התעריפים. בעקבות פגישה שקיימו אתמול עם סגנית שר התשתיות, נעמי בלומנטל, הם החליטו להיענות לבקשתה שלא להחריף את הצעדים, עד אשר יתקבלו ההחלטות הסופיות לגבי ממצאי רו"ח ויינשטיין.

בלומנטל, כפי שפורסם, אמרה אתמול, כי מסתמנת מסקנה לפיה תעריפי פי גלילות אכן הופחתו יתר על המידה. גורמים במשרד התשתיות אמרו היום, כי הם לא מבינים את טענת העובדים, לפיה שכרם מוקפא, בזמן שממצאי רו"ח ויינשטיין מראים שהוצאות השכר גדלו ב-70%.

הנהלת פי גלילות מסר בתגובה, כי "אין בכוונתנו להתייחס להדלפות מגמתיות ומכוונות. תקציב פי גלילות וההשקעות בחברה מאושרות בוועדות ובדירקטוריונים, כמקובל בחברה מסוג זה (החברה נמצאת בבעלות משותפת של החברה הממשלתית לתשתיות נפט ואנרגיה - 50%, ושל שלוש חברות הדלק הוותיקות - 50%).

"כאשר נקבל את הדו"ח הסופי של רו"ח ויינשטיין, נתייחס אליו. יחד עם זאת, אנו שמחים לציין, כי מסוף המכלים באשדוד מהווה כ-50% מפעילות חברת פי גלילות, ותפוסת מלאי הדלק במסוף מנוצלת עד תום".

נודע, כי משרד האוצר נוטה להתנגד לכוונת משרד התשתיות להעלות בחזרה את התעריפים של פי גלילות, אפילו באופן חלקי. לדברי גורמים באוצר, אין לכך הצדקה כלכלית, "ואם החברה לא מצליחה להסתדר במתכונת הנוכחית, רצוי שתלך לכיוון של הפרטה מלאה". כאמור, מחצית ממניות פי גלילות מוחזקת על-ידי המדינה, באמצעות החברה הממשלתית לתשתיות נפט ואנרגיה.

נושא התעריפים יידון ככל הנראה מחר (ד') על-ידי ועדת המחירים המשותפת למשרדי האוצר והתשתיות, ועל כן נדרשת גם הסכמה של משרד האוצר לכל מהלך של העלאת התעריפים.