מע"ץ מחוז תל-אביב תפרסם לקראת סוף החודש מכרז למיון מוקדם לסלילת כביש הרוחב 431. מדובר במכרז ראשון בשיטת ה-P.F.I, לפיה הזכיין שייבחר יסלול ויתחזק את הכביש בתמורה לתשלום קבוע מהמדינה. עד כה שותף הסקטור הפרטי בסלילה רק בכביש חוצה ישראל, אך בשיטה שונה. עלות הפרויקט יותר ממיליארד שקל (כולל הפקעות ופינויים כ-350 מיליון שקל).
בכיר במשרד התחבורה ל"גלובס": לאור המצב, יש חשש לכישלון בשיטה זו, כיוון שייתכן שבנקים בכלל ומחו"ל בפרט יקשו על דרכי המימון. אומנם חלק מהקבוצות שהשתתפו במכרז לגבי חוצה ישראל כבר הביעו התעניינות ראשונית אך במקביל התריעו, כי העיתוי הוא לא נוח מבחינת יכולות לגייס מימון.
ל"גלובס" נודע, כי במע"ץ מגבשים תוכנית, לפיה ייתכן ש-50% מהסכום שישולם לזכיין ישולם מיד לאחר תום סלילת הכביש. בכל מקרה, אומר הבכיר, אם ההצעות יהיו גבוהות מהצפי בשל הצורך בביטחונות יש סיכוי סביר שהמדינה תחזור בה ותבצע את העבודה באמצעות קבלנים חיצוניים בפיקוח מע"ץ. ההבדל יהיה בעיקר במשך זמן הסלילה.
סמנכ"ל מע"ץ, אינג' יוסי קופ: לא קיימת שום בעיה. הצוות שמכין את המכרז עושה עבודה שוטפת ונערך לשינויים במשק. לא ידוע על שום קושי או חשש מפני השתתפות במכרז. אלה הם דברים בעלמא". בשלב המיון המוקדם תבחן מע"ץ את היכולות של הפירמות השונות. החברות שתתמודדנה במכרז זה תידרשנה להציג חוסן פיננסי, מיומנות מקצועית, יכולת הפעלה, תחזוקה ופיקוח ועוד.
כביש 431 הוא כביש רוחב במטרופולין גוש דן המחבר את העיר מודיעין דרך מחלף הנשרים לראשון לציון. אורך הכביש כ-18 ק"מ כולל 11 מחלפים. הכביש יחבר בין כבישי האורך נתיבי איילון (כביש 20), כביש גהה (4) כביש 40 וכביש חוצה ישראל (6).
ההבדל העיקרי בין שיטת ה-P.F.I לשיטת ה-B.O.T הוא אופן התשלום לזכיין. בעוד שב-B.O.T הנהגים משלמים אגרה, בשיטה זו המדינה משלמת לזכיין אגרת צל.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.