השומה הופחתה ב-23 מיליון דולר

הפשרה בין עיריית ת"א לעזריאלי בנוגע מגדל המרובע מעוררת שאלות

השבוע ייפגשו נציגי עיריית ת"א והיזם דוד עזריאלי בלשכתו של הבורר, נשיא בית המשפט העליון לשעבר מאיר שמגר, על מנת שיקבע מה גובה הסכום אותו ישלם עזריאלי לעיריית ת"א, על מנת שזו תגאל את חברת קנית השקעות מהתב"ע המגבילה - לפיה 50 אלף מ"ר בפרויקט ישווקו רק למשרדים היוצאים מדירות מגורים בעיר - ועזריאלי, שטען כי סעיף זה בתב"ע אינו ניתן ליישום, יוכל להשלים את בנייתו של המגדל המרובע.

הבוררות היתה דו-שלבית. בשלב הראשון הכריע שמגר, שעזריאלי צריך לשלם לעיריה עבור הסרת הסעיף המגביל בתב"ע, ונותרה שאלת הסכום לתשלום. בשלב זה פנה עזריאלי לביהמ"ש כדי להפסיק את הבוררות, אבל לאחרונה, כאמור, הגיעו הצדדים לפשרה, לפיה עזריאלי ישלם לעירייה סכום הנע בין 6 ל-14 מיליון דולר, תמורת שינוי התב"ע. הסכום הסופי כאמור, ייקבע על ידי שמגר. הדעה הרווחת היא, כי שמגר יבחר להגיע לעמק השווה בין הסכומים הללו, דהיינו 10 מיליון דולר.

הנקודה המעניינת היא, כי שני הצדדים גמעו מרחק רב מעמדותיהם הראשוניות, שהתבססו על הערכותיהם של שניים מבכירי שמאי המקרקעין בארץ. השמאי הוותיק ויו"ר לשכת שמאי המקרקעין לשעבר, אהוד המאירי, העריך לפני 3 שנים מטעם העיריה, כי כ-40 מיליון דולר, לא כולל מע"מ, הוא סכום המייצג נאמנה את המגיע לעירייה. לעומתו, מי שמכהן כיום כיו"ר לשכת שמאי המקרקעין, עדי צביקל, העריך אז מטעם עזריאלי, כי התשלום המתאים הוא 1.25 מיליון דולר בלבד.

בידי "גלובס" השומה שהכין לאחרונה המאירי על פי בקשת העירייה, שעליה התבסס המו"מ. התשלום המתאים, נכון להיום, עומד לדעתו על 16.7 מיליון דולר. 2.7 מיליון דולר יותר מהרף העליון שהצדדים הסכימו עליו לצרכי פשרה.

לדברי מנכ"ל עיריית ת"א, אריאל קפון, מדובר במו"מ ארוך ומתיש, שלאחר התבצרות שני הצדדים במשך תקופה ארוכה, הובן לכולם, כי הפתרון הטוב ביותר הוא פשרה. לדבריו, יקבע אשר יקבע הבורר, מדובר בסכומים ריאליים והם כלל לא רחוקים מהערכותיו של המאירי.

העירייה מפסידה סכומים גדולים מאי גביית ארנונה בגין 37 אלף מ"ר של שטחי משרדים במגדל המרובע שעדיין לא נבנה. עזריאלי מצידו הפסיד על הנייר נכס מניב שלא נוצל, אך גם כאן נשאלת שאלה מעניינת: האם עזריאלי הפסיד או אולי ניצל מהפסד? אין זה סוד ששוק המשרדים להשכרה צלל באחוזים רבים בשלוש השנים האחרונות, והערכתו של המאירי אולי אף מחזקת זאת.

סביר להניח, וגם לא מצוין אחרת בשמאות, שהמאירי העריך לפי אותם קריטריונים את הסכום לתשלום אז והיום. אם כן, מדובר בירידה של כ-23 מיליון דולר תוך 3 שנים - 67.5%! הירידה בשוק המשרדים אולי לא צנחה בשיעור מפליג שכזה, אך בהחלט בשיעור נכבד, שעזריאלי אולי הצליח "לחמוק" ממנו.

על פי לוח הזמנים האופטימי ביותר, היתרי הבנייה יינתנו לעזריאלי תוך מספר חודשים מיום הגשת הבקשה, ובניית המגדל המרובע צפויה להימשך כשנתיים. מכאן, שמדובר על לפחות שנתיים וחצי, שבהן שוק הנדל"ן עשוי להתאושש.