מחבל החדיר מטען למיכלית דלק שחנתה בפי גלילות - אך האש כובתה מיד ונמנע אסון

המשטרה: קרה נס; נחקור את מחדלי הטמנת המטען * פי גלילות: נורת אזהרה; להפסיק לגמגם ולפנות מיד את פי גלילות לאתר לא מאוכלס

המשטרה ומשרד התשתיות יבדקו כיצד הצליח מחבל להחדיר מטען נפץ לתוך מיכלית דלק, בלי שאיש הבחין בכך. מדובר בשני מחדלים לכאורה: מחדל אבטחה בתוך אתר פי-גלילות - שבו ממוקמים מתקני ניפוק הדלקים המרכזיים בארץ - ומחדל של נהג מיכלית הדלק.

הנהג החנה את המיכלית ליד ביתו בחולון, למרות שהיה עליו להחנותה בחניון מוסדר, בהתאם להנחיות של חברות הדלק והובלתו למובילים. החניונים המוסדרים למיכליות נמצאים תחת השגחה. הנהג משתייך לקואופרטיב ההובלה שלב.

ההערכות הן, כי מחבל או מחבלים שעקבו אחר נהג המיכלית הטמינו את המטען בתוכה. הם ידעו גם, ככל הנראה, מתי הנהג מתדלק את כלי הרכב בבוקר, ועקבו אחריו גם הבוקר (ה'). כאשר תידלק הנהג את המיכלית במתקני חברת פי-גלילות שבצומת גלילות אירעה התפוצצות.

מיכלית הדלק יועדה עבור חברת אגד הרצליה. המטען הוטמן בגחון הרכב והמשטרה חושדת, כי הופעל באמצעות מכשיר טלפון סלולרי.

גורמים בפי-גלילות אמרו ל"גלובס", כי "אנשי הביטחון לא נהגו לחפש בדרך כלל בגחון הרכב. נהגי המיכליות מוכרים למאבטחים, ולמרות זאת המיכליות נבדקות בקפדנות. צריך יהיה לבדוק לעומק את נוהל בדיקת המיכליות בעתיד".

במשרד התשתיות אמרו היום, כי באחרונה דווקא שודרגה אבטחת אתרי תשתית, דוגמת פי-גלילות.

מנכ"ל פי-גלילות, אבי דותן, אמר, כי ימנה צוות פנימי שילמד לקחים מהאירוע. צפוי גם, שמשרד העבודה והמשרד לאיכות הסביבה, כנהוג במקרים אלה, ימנו צוות חקירה.

לדברי דותן, מקרה זה מלמד שיש למצוא בהקדם פתרון אלטרנטיבי להעתקת מיכלי הדלק והגז מגלילות לאזורים אחרים, וכי הוא לוחץ לעשות זאת מספר שנים. "מדובר בתמרור אזהרה מעבר לכתובת שהיתה עד היום על הקיר. על הגורמים להפסיק לגמגם ולפנות בהקדם את פי-גלילות לאיזורים פחות מאוכלסים".

דותן ציין, כי צוות הבטיחות הפנימי של פי-גלילות פעל במהירות אחרי הפיצוץ, ותוך דקות כיבה את השריפה שפרצה באיזור תדלוק המיכלית, שבה הונח המטען. אנשי הביטחון המועסקים באתר הם עובדי החברה, ולא מאבטחים חיצוניים.

בצהריים חזרה העבודה בפי-גלילות לסידרה וחודשו הזרמות מוצרי הדלק. הפסקת הפעילות במתקנים לא גרמה למחסור במוצרי דלק. מנהל התפעול בפי-גלילות, שלמה שריג, אמר, כי מיכלי הדלק באתר, שלידם אירע הפיצוץ, מסוכנים הרבה פחות ממיכלי הגז באתר הסמוך, השייך אף הוא לפי-גלילות. שריג ציין, כי נוכח התרעות על פיגוע אפשרי תוגברו השמירה והבדיקות במקום, בתיאום עם השב"כ ועם המשטרה.

לדבריו, "מזל שהפיצוץ לא התרחש באיזור מיכלי הגז. היו התרעות על פיגועים אפשריים ובהתאם לכך הגברנו את אמצעי הביטחון. לצערי, אין 100% הצלחה בענייני אבטחה".

חברת פי-גלילות נמצאת בבעלות משותפת של חברות הדלק הוותיקות ושל החברה הממשלתית לתשתיות נפט ואנרגיה. גורמים בחברות הדלק אמרו, כי הם רואים בחומרה את האירוע. לדבריהם, היו התרעות על אפשרות שמחבלים יטמינו מטענים בתוך מיכליות דלק, לפני הגעתן לתדלק במתקני ניפוק.

יצוין, כי באמצע חודש פברואר ביצעה המשטרה בדיקת פתע באחד ממתקני האנרגיה הגדולים בארץ, והצליחה להחדיר מטען דמה בתוך מיכלית דלק. כתוצאה מכך, פוטרו מאבטחים ממתקן האנרגיה הגדול.

לדברי המשטרה, נמנע הבוקר בנס אסון כבד, מפני שהפיצוץ אירע בעת שלמיכלית הוזרמו אלפי ליטרים של סולר. הפיצוץ לא הביא להתלקחות הסולר, והאש כובתה במהירות. חקירה ראשונית העלתה, שמערך האבטחה כשל בבדיקות שנערכו למיכלית בכניסה. המשטרה הזהירה מפני המשך הניסיונות לפיגועים מסוג זה.

מחקירת מחוז תל-אביב עולה, כי מיכלית הסולר הגיעה בשעה 7:00 לפי-גלילות. הנהג ומאבטחי המתקן טענו כי בדקו את המיכלית, והיא נכנסה למסוף והחלה לתדלק. ב-7:15, באמצע התדלוק, אירע פיצוץ חזק, ונפער חור במיכלית. הדלק החל לזרום על הקרקע והפיצוץ גרם לדליקה בנקודת המילוי.

בזכות עירנותם של אנשי הצוות ומערכות הכיבוי האוטומטיות שהופעלו מיד, כובתה הדליקה תוך זמן קצר. ההערכה היא, שעקב העובדה שהפיצוץ אירע במיכלית סולר, שמתלקח לאט יחסית, נמנע פיצוץ ואסון גדולים יותר. הנהג ששהה בזמן הפיצוץ מחוץ לקבינה, ניצל בנס.

כוחות הביטחון וההצלה שזרמו לאיזור גילו במקום שרידים של מטען חבלה ושל טלפון סלולרי, להפעלתו מרחוק. להערכת החבלנים, המטען שהוצמד למיכלית פוצץ באופן אלחוטי-סלולרי. נבדקת האפשרות שהמטען הוצמד למיכלית בלילה.

אתר פי-גלילות, הממוקם בשרון ליד הרצליה, משמש כמחסן הדלק והגז הגדול ביותר בארץ. פיצוץ במקום עלול לגרום לאסון כבד ברדיוס של מספר קילומטרים, שמאוכלסים בצפיפות, לרבות ברמת אביב ג' הקרובה. בשל הסיכון במיקומה וקירבתה למתקנים אחרים, היא אחד האתרים המאובטחים ביותר.

גורמים במשטרה ציינו, כי הפיגוע הוא כשל אבטחתי חמור, שיחייב היערכות ונוהלי אבטחה חדשים. מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב שלמה אהרונישקי, אמר אתמול, כי "הטרור עדיין ממשיך לחפש יעדים בתוך הקו הירוק, כמו במקומות אחרים. אנחנו כמשטרה אף פעם לא אמרנו שנגמרו הפיגועים ושנגמר הטרור".

ועד שכונת רמת אביב ג' אמר, כי בכוונתו לחסום כניסה של מיכליות לפי-גלילות במחאה על האירוע. הוועד מתכוון גם להשבית את הלימודים בבתי הספר ולנקוט פעולות נוספות. הוא דורש מסגנית שר התשתיות, נעמי בלומנטל, להבהיר לו לאלתר כיצד משרדה מתכוון לטפל במשבר.

שלב הובלות: הנהג שלנו פעל כראוי; החנה את המיכלית רחוק מבתי מגורים

מנכ"ל קואופרטיב שלב, אמנון דרור, אמר היום (ה') ל"גלובס", כי מבחינתו נהג המיכלית נהג כראוי. לדבריו, בניגוד לטענות, הנהג לא החנה את המיכלית בסמוך לביתו, אלא באיזור תעשייה בחולון, המרוחק הן מביתו והן ממקום מגורים, וכי הנהג ביצע את נהלי הקואופרטיב להחניית הרכב.

קבוצת שלב הוותיקה - מגופי ההובלה המובילים בארץ - הוקמה בשנת 1945. נהג המיכלית הוא שכיר בקואופרטיב, ועובד בו יותר מ-20 שנה.

לדברי דרור, הנהלים מחייבים שמיכליות מסוג זה יוחנו מחוץ לעיר, וכך נעשה. לטענתו, נהגים של חברות הובלה אחרות אינם מחנים את המיכליות מחוץ לעיר, אלא לעיתים בסמוך לבתי מגורים, ואילו קואופרטיב שלב - המונה מספר חברות הובלה - מקפיד על כך שהמיכליות יוחנו מחוץ למקומות יישוב.

דרור אמר, כי הוא מודע לכך שחברות דלק מציעות מקומות חנייה מוסדרים ומוגנים בתשלום, וכי בעקבות האירוע היום, הורה להחנות את המיכליות בתוך מבנים של קואופרטיב אגד. קבוצת שלב מספקת את רוב מוצרי הדלק שהיא מובילה לאגד. היא עוסקת גם בתחומי הובלה נוספים.

לדברי דרור, המיכליות שמחנים נהגי הקואופרטיב בתום יום העבודה מרוקנות מדלק ועל כן אין בהן סכנה. הוא סבור, כי המאבטחים במיתקני פי-גלילות הם אלה שהיו צריכים לאתר את המטען.

מנכ"ל מועצת המובילים והמסיעים, דוד כוכבא, אמר, כי המועצה מתריעה מאז ה-11 בספטמבר 2001 על פיגועים מסוג זה ואף חמורים יותר, ואף פנתה למשרד התחבורה כדי לבצע עבודת מטה מתואמת בנושא. לדבריו, נשלחה הנחיה לכל חברת הובלה על החובה להחנות מיכליות במקומות מוסדרים ומוגנים.