עיכוב בהקמת נמל היובל באשדוד; יפעל ב-2006-2005 ולא ב-2004

רשות הנמלים: הסיבה - המצב הבטחוני; היזם הספרדי נקנס ב-3.7 מיליון ד'

המנכ"ל החדש של רשות הנמלים והרכבות, עמוס רון, אמר היום (א'), כי הנמל החדש באשדוד, נמל היובל, לא יחל לפעול כמתוכנן, בשנת 2004. זאת, עקב עיכובים בבנייה של קונסורציום בראשות החברה הספרדית דרגדוס.

רון מקווה, שהנמל יחל לפעול ב-2006-2005. "עד אז נהיה חייבים לסיים את הבנייה, בשל צרכים תפעוליים של הרשות".

נמל היובל ייבנה בצמוד לנמל אשדוד הוותיק. לדברי רון, הצפיפות בנמל אשדוד גבוהה יותר מאשר בנמל חיפה - אוניית מטען ממתינה בנמל אשדוד בממוצע 18 שעות עד שהיא מטופלת, ואילו בנמל חיפה זמן ההמתנה הוא 8-4 שעות.

רון אמר, כי העבודות התעכבו, ככל הנראה, בשל המצב הבטחוני, וכי דרגדוס האטה את קצב העבודה מאז שהחלו האירועים הבטחוניים, בין היתר משום שעובדים בחברה סירבו להגיע לארץ. לדברי רון, הקונסורציום בראשות דרגדוס נקנס על האיחורים בסכום של 3.7 מיליון דולר.

רון ציין, כי הפרטה ברשות הנמלים נדונה מראש לכישלון, ובשל כך גם נכשלה היוזמה של משרד האוצר ושל ההנהלה הקודמת של רשות הנמלים, להפריט את נמל היובל. במקום זאת, מציע רון להפעיל את רשות הנמלים באמצעות חברות בנות, שיתחרו זו בזו.

לדברי רון, בשלב ראשון תוקם חברה-בת, שתפעיל את רכבת ישראל. אחר כך יוקמו חברות בנות, שיפעילו את הנמלים. ברשות כבר הוקם צוות לביצוע השינוי המבני, בראשות היועצת המשפטית של הרשות, עו"ד תמר הקר.

רון העריך, כי הנפקת האג"ח שמתכננת הרשות תתבצע בשנת 2003, וכי אין לו התנגדות לכך שמהלך ההנפקה ייעשה על-ידי החשב הכללי של משרד האוצר. באחרונה פורסם, כי החשב הכללי מעדיף שההנפקה תבוצע עלידו, כדי שיוכל להשיג ריביות טובות יותר.