בתי הזיקוק לנפט וסולר (בז"ן) החלו בהפעלת מתקן להדחת גופרית, שיאפשר לייצר סולר דל גופריתי (סיטי דיזל). עלות המתקן כ-125 מיליון דולר. באמצעות המתקן ניתן להפריד את הגופרית מכל מלאי הסולר שמייצרת בז"ן, כ-2.5 מיליון טון בשנה. סולר דל גופרית יקר מסולר רגיל בשמונה אגורות בלבד לליטר, אך להערכת המשרד לאיכות הסביבה, הוא יביא לחיסכון כספי ניכר בשל ירידת התחלואה. עלפי הערכות, בכל שנה מתים בארץ כ-1,500 איש כתוצאה מתחלואה הנגרמת מחשיפה לזיהום האוויר.
לדברי מנכ"ל המשרד לאיכות הסביבה, יצחק גורן, הקמת המתקן תאפשר לו ולמשרד התשתיות לחייב את שוק התחבורה לעבור להשתמש בסיטי דיזל במהלך 2002.
יצוין, שבעקבות צו אישי של המשרד לאיכות הסביבה, מחויבות רק אגד ודן, הצורכות כ-100 אלף ליטר טון סולר בשנה, להשתמש בסולר דל גופרית, זאת בשעה שכל יתר חברות התחבורה אינן מחויבות בכך. בעקבות מדיניות הפרטת התחבורה הציבורית, נוצר מצב אבסורדי, שבו חברות אוטובוסים פרטיות, המסיעות נוסעים במרכזי הערים, אינן מחויבות להשתמש בסיטי דיזל, ומגבירות בכך את זיהום האוויר. מנתוני משרד התחבורה ב-1999 עולה, שבארץ כ-350 אלף כלי רכב המונעים בדיזל, המהווים כ-10% מכלל כלי הרכב.
בשבוע שעבר הודיעה עמותת אדם טבע ודין, שתפנה לבג"ץ באם הממשלה לא תענה לדרישתה למכור בתחנות הדלק אך ורק סולר דל גופרית. עוד דורשת אט"ד, כי כל חברות התחבורה הציבורית יחויבו להשתמש בסולר התואם את התקן האירופי, יורו 5, שתכולת הגופרית שבו נמוכה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.