בצל הרשעתו בקרטל המרצפות: יצחק אלוני מוכר מניותיו בתשלובת אלוני

הודיע לאיטונג על מימוש אופציית "פוט" למכור לה 18.2% ממניות התשלובת תמורת 25 מיליון שקל, פרמיה של 70% על מחיר השוק * עדנה אלוני צפויה לממש אופציה דומה למכירת 12% מהמניות

חודשים ספורים לאחר שהורשע בפרשת "קרטל המרצפות" ונידון לעונש מאסר בפועל, הודיע היום יצחק אלוני, מנכ"ל תשלובת אלוני , על מימוש אופציית "פוט" למכירת רוב מניותיו בתשלובת לידי איטונג . בין הצדדים הוסכם, על סיום כהונתו של אלוני כמנכ"ל התשלובת וכדירקטור בחברה.

איטונג רוכשת מידי אלוני מניות המהוות 18.2% מהון התשלובת תמורת כ-25 מיליון שקל - מחיר הגבוה ב-70% ממחיר השוק של המניות. ככל הידוע צפויה עדנה אלוני, גיסתו של יצחק אלוני, להודיע בשבועות הקרובים על מימוש אופציה דומה שהעניקה לה איטונג, למכור 12% ממניות התשלובת תמורת כ-16 מיליון שקל.

איטונג, מקבוצת אורדן , מחזיקה כ-57% ממניות תשלובת אלוני. לאחר רכישת מניותיו של יצחק אלוני תגדל אחזקתה ל-75% מהון התשלובת, ולאחר רכישת מניותיה של עדנה אלוני, ל-87% מהון.

איטונג, חברה בת של אורדן מקבוצת שרם-פודים-קלנר , דיווחה היום כי לאחר רכישת מניות יצחק אלוני, מינתה מועצת המנהלים של תשלובת אלוני את שלמה בנימין כמנכ"ל החברה. בתפקידו האחרון שימש בנימין כמשנה למנכ"ל באיטונג תעשיות, ולפני כן כמנהל כספים ומינהל בחברת אזורים (לשעבר בעלת השליטה באיטונג).

הגדלת ההשקעה בתשלובת אלוני ומינויו של בנימין למנכ"ל החברה, מצטרפים לשורה של מהלכים בקבוצת איטונג, מאז עברה השליטה בחברה בסוף 2001 לידי אורדן ומינויו של שאול קוברינסקי למנכ"ל החברה. במסגרת זו נמכרה לאחרונה חברת כלל בטון לידי א. ארנסון, נרכשה קבוצת הצבע אוניברקול-נירלט מידי אורלייט (עסקת בעלי עניין שטרם הושלמה), ומתקיימים מגעים למיזוג מפעל תוספי הבנייה כרמית . כחלק מהרה-ארגון באיטונג, צומצם מטה החברה (כולל פרישתו של המנכ"ל עמיאל שדה), מהלך שתרומתו מוערכת בחיסכון הוצאות של כ-4 מיליון שקל בשנה.

תשלובת אלוני פועלת בענף מוצרי הבנייה ונחשבת לגורם מוביל בענף. החברה עוסקת בייצור ושיווק של מרצפות ומדרגות וביבוא ושיווק של מוצרי שיש, קרמיקה, כלים סניטריים ועוד. החברה מעסיקה כ-450 עובדים.

אלוני, הנסחרת בשווי של כ-80 מיליון שקל, מושפעת בשנים האחרונות לרעה מהמיתון במשק בכלל ומההאטה בענף הבנייה בפרט. למרות שסיימה את 2001 עם מחזור מכירות מרשים של כ-260 מיליון שקל, הציגה החברה בשורה התחתונה הפסד של כ-4 מיליון שקל. את הרבעון הראשון של 2002, סיימה התשלובת עם מכירות של 62 מיליון שקל והפסד של 887 אלף שקל. בחודשים ינואר-מארס נוצר לחברה תזרים מזומנים שלילי של כ-7 מיליון שקל מפעילותה השוטפת.

את השליטה באלוני רכשה איטונג בשלבים: בינואר 98' רכשה מידי משפחת אלוני מחצית ממניות השליטה (41.4%) תמורת כ-55 מיליון שקל. ביולי 2000 מכרו לה בני משפחה כ-11% נוספים מההון תמורת 15 מיליון שקל. באותו מועד, ניתנו ליצחק אלוני ולעדנה אלוני אופציות מכר, לגבי יתרת מניותיהם (סה"כ כ-30% מההון תמורת 41 מיליון שקל).

כאמור, מתבצעת מכירת המניות על ידי יצחק אלוני בעקבות הרשעתו בפרשת קרטל המרצפות, על פי כתב אישום שהוגש בדצמבר 99' על ידי המדינה, באמצעות רשות ההגבלים העסקיים. כתב האישום, כנגד 23 חברות ומנהליהן, כלל בעיקר האשמות בקשר לקיומו של הסדר כובל בענף המרצפות (מסוג טרצו ורזינה) אשר יצר קרטל במשך תקופה ממושכת של 14 שנים, עד שנת 97'.

בשלהי חודש פברואר השנה, גזרה שופטת ביהמ"ש המחוזי בירושלים, יהודית צור, את דינם של המורשעים בקרטל. בצעד חריג, הטילה השופטת עונשי מאסר בפועל על כמה מהמורשעים ובראשם יצחק אלוני, עליו נגזרו עונש מאסר בפועל של 9 חודשים, מאסר על תנאי לתקופה של 12 חודשים ובנוסף קנס בסך 350 אלף שקל. על תשלובת אלוני עצמה הוטל קנס בסך 2.5 מיליון שקל וכן התחייבות כספית בסך 3 מיליון שקל שלא לעבור עבירה על חוק ההגבלים העסקיים לתקופה של שנתיים.