ישראל תודיע לארה"ב שתצטרף לפרויקט JSF תמורת 200 מיליון ד'

מנכ"ל משהב"ט: חיל האוויר מעוניין בהתאמת המטוס לצרכיו ובשילוב מערכות ישראליות בו

משרד הביטחון מתכוון להקצות כ-200 מיליון דולר להצטרפות לפרויקט מטוס התקיפה העתידי של ארה"ב - JSF. כך נודע ל"גלובס". לישראל נותר כחודש להודיע לממשל האמריקני אם בכוונתה להצטרף לתוכנית, ברמה שתאפשר לה להשפיע על עיצוב המטוס, שייקלט בעתיד גם בחיל האוויר הישראלי.

מנכ"ל משרד הביטחון, עמוס ירון, מסר היום (ד'): "לישראל יש עניין רב מאוד בתוכנית, ומתקיימים מגעים עם וושינגטון בנושא. ישנם שני שיקולים חשובים בעד ההצטרפות - חיל האוויר מעוניין לגרום לכך שהמטוס יהיה בעל מאפיינים שיתאימו לצרכיו, ושנית, נוכל לשלב מערכות ישראליות במטוסים".

לדברי ירון, ישראל מתכוונת להצטרף לפרויקט במה שמכונה "רמה 3", המאפשרת גישה למידע הנצבר בפיתוח ומעניקה אפשרות להשפיע על ניהול הפרויקט. לרמה זו כבר הצטרפו דנמרק, קנדה, הולנד ונורבגיה. לא עומדת על הפרק הצטרפות ישראלית לפרויקט ברמה 1, כמו בריטניה, המשלמת 2 מיליארד דולר עבור הזכות זאת, או ברמה 2, כמו איטליה שתשלם כמיליארד דולר.

מדינה שאינה מצטרפת לפרויקט, מפחיתה כמעט כליל את סיכויי התעשיות שלה לספק מערכות לתוכנית, הכוללת ייצור של כ-3,000 מטוסים בהיקף של כ-300 מיליארד דולר. תעשיות ביטחוניות בישראל הביעו דאגה מהסיכוי שישראל תישאר מחוץ למעגל ההשפעה על פרויקט הענק, שהוא הגדול ביותר בתחומו.

נשיא לוקהיד-מרטין אווירונאוטיקה, המייצרת את המטוס, דין הנקוק, מסר אתמול, שמתקיימות שיחות בנושא זה בין גורמים רשמיים משתי המדינות. ייצור המטוס, שיהיה בעל יכולת חמיקה ממכ"ם וטילים, יתחיל בעוד כ-10 שנים, ואספקתו תהיה לזרועות ארה"ב - חיל האוויר, הצי והמארינס, לבריטניה, ולמדינות ידידותיות אחרות לארה"ב.

ישראל זוכה לקבל את מטוסי הקרב המתקדמים ביותר של ארה"ב כמעט במקביל להצטיידות ארה"ב בהם, כשם שהיה במטוסי האף-15 באמצע שנות ה-70, ובמטוסי האף-16, בתחילת שנות ה-80. מנכ"ל משרד הביטחון ייצא בתקופה הקרובה לשיחות בנושא זה בארה"ב, ככל הנראה עוד לפני 17 ביולי - מועד סגירת הרשימה.