לא נולדים עם זה

מחקר חדש, שנעשה בשיתוף עם צה"ל, קובע: אפשר ללמוד להיות מנהיג יעיל, אם מתמקדים בעקרונות הנכונים - כריזמה, חזון, פתיחות והתייחסות אישית

בנאום ההתפטרות שלו אמר אהוד ברק - "העם לא בשל". לדברי ד"ר טלי דביר מהפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב, למנהיג אין את הפריבילגיה להגיד משפט כזה. דביר, המתמחה בחקר המנהיגות, קובעת באופן חדמשמעי, כי "הכל תלוי במנהיג. מה שמיוחד במשתנה המנהיגות הוא, שאין לו שום משמעות, אם אין מונהגים שהולכים בדרכו של המנהיג".

מנהיגות איננה רק מכלול תכונות, שאיתן נולדים. במסגרת מחקר, שערכה עם צה"ל, הגיעה דביר למסקנה, כי ניתן להפוך מנהלים ומפקדים למנהיגים אפקטיבים יותר. המחקר בדק, האם אפשר לשפר כישורים מנהיגותיים אצל מנהל או מפקד בצבא, כדי שזה יהפוך למנהיג מתמיר - אותו סוג של מנהיג כריזמטי בעל חזון, המאתגר את מונהגיו באופן אינטלקטואלי ומתייחס אליהם באופן אישי או פרטני. מנהיגות מתמירה מסוג זה יוצרת תמורה (שינוי) אמיתית אצל המונהגים.

החוקרים קיימו במשך כשנה וחצי סדנה למנהיגות מתמירה בשיתוף עם בית הספר לפיתוח מנהיגות בצה"ל. הסדנה התמקדה בארבעה עקרונות: שיפור הכריזמה האישית; פיתוח חזון; פתיחות לדעות שונות מצד המונהגים והתייחסות אישית לאנשים. את הסדנה העבירו המנחים של בית הספר, שאף סייעו באיסוף הנתונים מהשטח.

"זו הדרך היחידה לבדוק מנהיגות", מציינת דביר. "מצאנו, שאפשר ללמד איך עושים מנהיגות כזו. לא חייבים להיוולד איתה. ל-5% יש את זה באופן טבעי, ל-5% אין את זה בכלל וכלום לא יעזור, אבל אצל כל השאר יש מה לשפר. בעלי הפוטנציאל, שלומדים להיות מנהיגים מתמירים, מטמיעים את מה שלמדו, כך שהדבר הופך לחלק מאישיותם".

"יישום העקרונות הללו נעשה ע"י לימוד מודל, ניתוח אירועים וכו'. פירקנו כל אחד מהמרכיבים הללו לתת-התנהגויות, ואנחנו מלמדים אותן באמצעות הצגה, צילום בווידאו וקבלת משוב מהחברים ומהמנחה. אנחנו יודעים, למשל, שאחד הגורמים הבולטים בכריזמה אישית הוא דוגמה אישית. בסדנה לומדים איך לתת דוגמא אישית - לוקחים מקרים מחייו של מ"מ, שמגיע לשטח, ותוך כדי ניתוח המצב מנחים אותו איך לנהוג כמנהיג מתמיר".

במסגרת המחקר חולקו יותר מ-100 צוערים של חיל הרגלים מבית הספר לקצינים של צה"ל לשתי קבוצות. קבוצה אחת נחשפה לסדנה, המבוססת על המודל החדשני לפיתוח מנהיגות מתמירה, ואילו הקבוצה השנייה - שהיוותה קבוצת ביקורת - נחשפה לסדנה שכללה תכנים מנהיגותיים כלליים, שנאספו ממקורות שונים, ללא הדגש המיוחד על עקרונות מכווני התמרה ואפקטיביות. בתום קורס הקצינים המשיכו החוקרים לעקוב אחר הקצינים הצעירים.

"במסגרת המעקב, התמקדנו בחמישה מדדי ביצוע אובייקטייביים של הטירונים, מסבירה דביר: "מבחן עיוני על נשק קל, מבחן מעשי על נשק קל, מסלול מכשולים, בוחן בראור (בוחן לבדיקת הכושר הגופני של החייל, המבוסס על ריצה, כפיפות בטן וכפיפות ידיים) וירי למטרות בתום מאמץ פיזי. קיבלנו את התוצאות של הטירונים בדקות ובשניות ובחנו אותן לעומת ממוצעי הביצועים של הטירונים, שקציניהם השתתפו בסדנת המנהיגות הכללית. התוצאות הראו יתרון מובהק אצל הטירונים, שמפקדיהם הונחו בסדנה למנהיגות אפקטיבית ומתמירה בכל חמשת מדדי הביצוע".

דביר, הקובעת כי אפשר ללמד מנהיגים להיות יותר מתמירים ויותר אפקטיביים, מציינת כי "מיליוני דולרים מושקעים מדי שנה לצורך פיתוח כישורי מנהיגות אצל מנהלים. מתברר, שהחברות אינן בוחנות במידה ראויה את האפקטיביות של המנהלים, למעט שביעות רצון מהקורס או מההשתלמות. אנחנו בדקנו את האפקטיביות בשטח. המסקנה שלנו היא, שאחד המאפיינים העיקריים למנהיג הוא היותו בעל עמוד שידרה פנימי חזק. מי שילמד לפתח את עמוד השדרה, יגיע לבד לכלי הניהול הנכונים".

תוצאות המחקר הוצגו בפני הרמטכ"ל, והסדנה החדשה נכנסה כסדנה מחייבת בבית הספר לקצינים של צה"ל.