רעידת אדמה באמדוקס: 5 בכירים עזבו את החברה; החלו פיטורי 900 עובדים

הנוטשים: ישי דותן, סמנכ"ל תפעול ומנהלה ראשי; מנחם שלגי, סמנכ"ל פיתוח עסקי; עמירם מל, מנהל חטיבה בכיר; ושני מנהלים בכירים נוספים

ענקית הבילינג אמדוקס נפרדת היום משני סמנכ"לים, מנהל חטיבה בכיר ביותר ומנהל מכירות. כך נודע ל"גלובס". הארבעה צפויים לעזוב את החברה בטווח המיידי. באוקטובר צפוי לעזוב מנהל המשק.

עוד נודע כי גם צבי גורן, מנהל נוסף בחברה, עזב היום. בינתיים, מגייסת אמדוקס פסיכולוגים מכל הארץ ומכינה עבורם מתחם מיוחד, בשתי קומות בבניין החברה ברמת גן. באותו מתחם ישבו גם יועצי מס שייעצו לעובדים המפוטרים מה לעשות עם חבילות התגמול והפיצויים. הנושא כולו יתנהל תחת אבטחה כבדה, בעיקר כדי למנוע נסיונות התאבדות.

אמש נודע על עזיבתו של ישי דותן, סמנכ"ל התפעול והמנהלה הראשי של אמדוקס. דותן הובא אל אמדוקס לפני כ-6-5 שנים על-ידי אבי נאור, מנכ"ל החברה. נסיבות עזיבתו לא לגמרי ברורות, מה שכן ברור הוא שעובדי החברה נותרו המומים.

דותן - מאגר של סודות כמוסים

"אף אחד לא ציפה שדותן יעזוב", אומרים מקורבים לחברה. "הוא היה שותף להרבה מאוד מסודותיה הכמוסים ביותר של אמדוקס, כולל שיטות עבודה הנחשבות ייחודיות מאוד לחברה". בענף צופים שדותן יקבל כעת סל תגמול נדיב ביותר, כדי להבטיח את שתיקתו.

אבל עוד לפני ששכחו גלי ההלם, נחתה על העובדים הודעה נוספת: יחד עם דותן עוזבים את החברה גם מנחם שלגי, סמנכ"ל הפיתוח העסקי, שבמסגרת תפקידו היה אחראי על תחום המיזוגים והרכישות בחברה (שלגי היה כפוף לדב בהרב, בעת שהיה סמנכ"ל הכספים של החברה), ועמירם מל, מנהל חטיבה (בכיר ביותר) באמדוקס. נציין, כי באמדוקס יש כשמונה חטיבות. בנוסף, עזב היום את החברה שלמה קופילוב, מנהל מחלקת המכירות, ובאוקטובר צפוי לעזוב גם מנהל מחלקת המשק, משה פרידריך. כל העוזבים מונו על ידי נאור ונחשבו מקורבים אליו.

אגב, לפני כ-5-4 שנים הוצעה לעמירם מל עבודה מפתה ביותר בחברת פורמולה. למרות זאת, הוא חזר אל אמדוקס בעקבות בקשתו של נאור.

הפיטורים יוצאים לדרך

עוד נודע ל"גלובס", כי אמש החלה אמדוקס בפיטורים של כ-900 מעובדיה, וכי החברה מתכוונת לסיים את כל הפיטורים עד סוף שבוע זה. הכוונה היא לבצע מהלך פיטורים מהיר ככל האפשר, כדי להמנע ממצב של מתח וחוסר תפקוד, כמו זה השורר כבר כמה חודשים בקומברס, לדוגמה.

כפי הנראה, הרוב המכריע של המפוטרים יהיו בישראל. אחת השאלות ששואלים כיום פעילים רבים בוול-סטריט היא, כמה עובדים בעצם מעסיקה אמדוקס בארץ. ובכן, הנתונים מראים שאמדוקס חכרה עבור עובדיה כ-3200 מכוניות. ניתן להעריך שכ-70% מעובדי החברה קיבלו רכב מהחברה. מכאן שניתן לשער כי החברה מעסיקה בארץ כ-5000-4000 עובדים.

ובחזרה לישי דותן. ראשית יש לציין, כי אין קירבה משפחתית בינו לבין בועז דותן מייסד החברה. ישי דותן לא היה בין מייסדי אמדוקס, אבל נחשב למקורב מאוד לנאור, ולאחד מעמודי התווך של אמדוקס. הוא אחד המנהלים הבכירים ביותר בחברה ומדורג שתי דרגות מתחת לנשיא החברה.

כאמור, בידי דותן מצוי ידע סודי רב ביותר על הליכי העבודה באמדוקס, ועל שיטות העבודה הייחודיות שלה, המהוות את אחד מגורמי הצלחתה. למעשה, הוא היה זה ששיפר את שיטות העבודה של החברה. במסגרת תפקידו היה דותן אחראי על כל תחום המנהלה: המשק, הרכב, הקמת אתרי החברה בארץ, מחלקת נסיעות העובדים וכו'. ובאמדוקס זה לא עניין של מה בכך.

הליך נסיעות העובדים, למשל, כרוך בניוד אלפי עובדים בחודש על פני כל העולם ללא תקלות. תפקידו של דותן היה לבנות לוגיסטיקה מורכבת ביותר, במסגרתה הועברו אלפי עובדים ממקומות מסויימים למקומות אחרים, בתוך פרק זמן של יום אחד, כולל כל הויזות והאישורים.

בכל פעם שהסתיים פרויקט, לדוגמה, צריכה החברה להעביר עוד באותו יום, את כל מאות העובדים של אותו פרויקט, לפרויקטים חדשים אחרים, ברוב המקרים במדינות אחרות. כלומר, אם בערב הסתיים פרויקט מסויים, למחרת בבוקר כבר צריכים כל העובדים להתמקם במשרדים החדשים במדינות אחרות, כשכל הויזות ואישורי העבודה מסודרים וממתינים לבואם. במצב של שוק נורמלי, בכל חודש היו כמה פרויקטים כאלה.

לפני שהצטרף לאמדוקס, היה דותן קצין הנדסה ראשי בדרגת תת-אלוף. כן כיהן דותן כיו"ר ועדת "דותן" שחקרה את אסון המכביה.

"עכשיו אף אחד לא יעיז להתבטל"

אשר לפיטורי העובדים בחברה: גורמים בענף אומרים, כי בניגוד למקובל באמדוקס, הפעם החברה מאותתת לעובדיה כי אף אחד לא יהיה מחוסן, כולל עובדים ותיקים מאוד, וכאלה הנחשבים מקורבים מאוד להנהלה. "באמדוקס צפוי כעת ניעור חזק מאוד", אומרים אותם גורמים. "אם עד היום היו עובדים רבים שקיבלו משכורת כדי לא לעשות כלום, נראה שעכשיו אף אחד לא יעיז להתבטל".

נציין, כי באמדוקס אין שעון נוכחות. עובדים רבים נהגו לנצל מצב זה כדי לרשום שעות נוספות שלא בוצעו בפועל.

ל"גלובס" נודע, כי בשלב הראשון יפוטרו כ-200 מתוך כ-600 עובדי הסיסטם של החברה. עובדים אלו עוסקים בתחזוקת מערכות המחשוב באמדוקס ישראל. כעקרון, הפיטורים צפויים להתבצע בכל המחלקות. עם זאת, על-פי ההערכות, בתחומי המכירות והשיווק צפויים להיות פיטורים מתונים ביותר.

בקרב התוכניתנים, לעומת זאת, צפויים פיטורים של כ-20%-15%. לדברי גורם בענף, "ברגע שמפטרים תוכניתנים, יש לפטר בהתאם גם ביתר המחלקות. למעשה, קיצוץ של כ-10% בכל החברה, מחייב קיצוץ אוטומטי במחלקות המספקות שירותים. כמו כן צפויה החברה לקצץ במידה ניכרת בתחום המנהלה, ובמשרות כפולות.

מחלקת המשק, למשל, היא אחת ממחלקות המנהלה הנחשבת מנופחת בכוח אדם. כעת, משמנהלה עומד לעזוב, לא ברור מה בדיוק יעלה בגורלה. בשורה התחתונה, נראה שמכת הפיטורים החזקה ביותר תונחת על תוכניתנים ועל אנשי מנהלה.

תוכנית חירום ורה-ארגון

כך או כך, ביום ראשון בשבוע שעבר החלה אמדוקס ביישום תוכנית חירום ורה-ארגון. כשלב ראשון ביטלה החברה את קורסי ההסבה לתוכניתנים, וסגרה את בית הספר להכשרת מנהלים.

בית-ספר זה שהוקם באמדוקס, העביר קורסים והכשרות למנהלי החברה ולעובדיה, בשפות ובהתנהגות בינלאומית. הרעיון שעמד בבסיס הקמת בית-הספר גרס, כי התקשורת עם כל אחד מלקוחות החברה באזורים השונים של העולם, צריכה להתבצע על פי הנוהגים המקומיים. תקשורת לא נכונה עם לקוח, הנובעת מהבדלי תרבויות, צפויה להתבטא באובדן עסקות. שני צעדים אלה הם הראשונים בשורה ארוכה של צעדים בהם מתכוונת החברה לנקוט בקרוב.

בשלבים הבאים של הליך הארגון מחדש יתכן שישתנה אף חלק ממבנה החברה, יקוצצו מחלקות והחברה תעבור לשיטות עבודה זולות יותר. בינתיים החלה אמדוקס לחסוך גם בעלויות הטיסות (אם כי אמדוקס תמיד הטיסה את עובדיה במחלקות התיירים, בעיקר של "אל-על").

חכירת מכוניות: שינוי מדיניות, לרעת העובדים

פרט לכך, גורמים בענף מעריכים שאמדוקס תאלץ כעת להעלות את השתתפות העובדים בתשלום עבור חכירת המכוניות. כאמור, כיום חוכרת החברה עבור עובדיה כ-3,200 מכוניות.

כל עובד משלם עלות מינימלית של כ-1200-940 שקל ברוטו בחודש (בהתאם למשכורת). בעניין זה נהגה אמדוקס עד היום בנדיבות רבה. לשם ההמחשה, חברות היי-טק אחרות נוהגות לחייב את העובדים בכ-3000 שקל ברוטו ומעלה. אותם גורמים מעריכים, כי אמדוקס תאפשר לעובדים לבחור בין הגדלת השתתפותם בעלויות הרכב לבין הורדת שכר.

ומה עם הבונוס השנתי?

אשר לבונוס השנתי, לעת עתה לא ידוע על שינוי בהיקפו, כלומר, העובדים שנשארים בחברה צפויים לקבל כ-30% נוספים מהבונוס (שיצטרפו לכ-60% מתחילת השנה). בכל מקרה, אומרים בענף, מודעות ה"דרושים" שפירסמה לאחרונה החברה מיועדות לגיוס עובדים בעלויות שכר נמוכות יותר מבעבר.

"באמדוקס יש כמה מוחות מבריקים", מסכם גורם בענף. "אבל אם היא לא תתנער מתפיסות העבר, ולא תבין שהיא כבר לא מונופול, ושהשוק שהיה לפני שנתיים לא יחזור על עצמו, היא עלולה להגיע מהר מאוד לתחתית. חלפו הזמנים בהם מפעילי תקשורת חתמו עם אמדוקס על חוזים ל-8-7 שנים בלי יכולת לצאת מהם. כיום, אם מישהו כבר חותם על חוזה, זה לשנה-שנתיים בלבד. אף אחד לא מתחייב לאורך זמן".