המועד האחרון להצטרפות לפרויקט מטוס הקרב JSF עבר - וישראל טרם החליטה

הצטרפות לפרויקט של לוקהיד-מרטין חיונית למכירת מערכות למטוס * משרד הביטחון: התקבלה ארכה

ישראל לא הצטרפה לפרויקט מטוס התקיפה העתידי של ארה"ב, JSF. כך נודע ל"גלובס". המועד האחרון להצטרפות היה שלשום (ב').

משרד הביטחון נדרש להחליט עד 15 ביולי, האם בכוונתו להצטרף לתוכנית הפיתוח של המטוס, תמורת 200 מיליון דולר. התעשיות הבטחוניות הישראליות חששו שאם ישראל לא תצטרף לפרויקט - הן לא יוכלו להשתלב בעתיד במעגל הספקים ל-3,000 מטוסים, שצפויים להירכש בידי חיל האוויר האמריקני.

השותפות אמורה היתה לאפשר לחברות הישראליות להרחיב את קשריהן עם קונצרן לוקהיד-מרטין, יצרן המטוס, ועם השותפים העיקריים שלו - נורת'רופ-גרומאן, ג'נרל אלקטריק, בריטיש איירוספייס ופראט אנד וויטני.

גם חיל האוויר הישראלי תמך בהצטרפות לפרויקט, במטרה להשפיע על עיצוב המטוס ומאפייניו המבצעיים. ישראל לא תיכננה להיות שותפה מלאה בפרויקט, כמו בריטניה, המשלמת לארה"ב 2 מיליארד דולר עבור זכות זו. היא גם לא שקלה להפוך לשותפה ברמה 2, כמו איטליה שתשלם מיליארד דולר.

ישראל בחנה רק שותפות ברמה 3, שמאפשרת לאותה מדינה להיות משקיפה עם אפשרות גישה למידע הנצבר במהלך הפיתוח, ואפשרות להשפעה על ניהול הפרויקט. בקטיגוריה זו נכללות דנמרק, קנדה, הולנד ונורבגיה. גם תורכיה, הנמצאת במשבר כלכלי קשה שהביא לביטול פרויקטים בטחוניים במיליארדי דולרים, הודיעה השבוע על הצטרפותה, והיא תשלם לארה"ב 175 מיליון דולר.

חברת לוקהיד-מרטין אירונאוטיקה, שתייצר את ה-JSF, אינה רשאית לנהל שיחות עם מדינות לגבי ההצטרפות לפרויקט. ייצור המטוס, שזכה לכינוי אף-35, יחל בעוד עשר שנים.

ברקע הדיונים על ההצטרפות הישראלית עמד גם איומה של נורבגיה לסרב לרכוש מטוסים אלו, אם ייכללו בהן מערכות ישראליות. לוקהיד-מרטין השיב, כי כל מדינה שתסרב לשלב במטוסיה מערכת מסוימת - תידרש לבחור בעצמה מערכת חלופית.

דוברת משרד הביטחון אישרה, כי ישראל אכן לא הצטרפה לפרויקט, אך לדבריה התקבלה ארכה להחלטה בנושא. היא העריכה, כי התשובה הסופית תועבר לארה"ב "בתוך כמה שבועות".