מלחמתו האישית של אולמרט ב"כל העיר"

כל האמצעים כשרים, גם השמצות אישיות וחרם מודעות

"כל העיר" הירושלמי נחשב לאחת מאוניות-הדגל של רשת המקומונים של שוקן. בימי שישי מגיע העיתון ליותר מ-40% מקוראי העיתונים בירושלים, בעוד שמקומוני מעריב וידיעות אחרונות מגיעים לכ-20% כל אחד. כל העיר ערוך כעיתון בעל השקפת עולם ליברלית המדגישה זכויות אדם.

כל זה בונה תשתית טריוויאלית למלחמת עולם רעשנית בין העיתון ועורכיו, לראש העיר, אהוד אולמרט. הסיפור ידוע. אולמרט, למשל: "כל העיר מייצג את הזרם האנטי ישראלי, אשפיסטי, אנטי ציוני", או במקום אחר: "אין דבר תועבה שעמוס שוקן לא ייתן לו את ידו". ואילו את עורכו הוותיק של העיתון, יוסף כהן, כינה ראש העיר "גנגסטר", "העורך בגילופין", "עבריין" וכן הלאה. אפילו כתבי העיתון שפנו לדובר - בשעה שעדיין טרח להגיב לפניות כל העיר - נענו לעתים בהשמצות אישיות על העורך או על עצמם. אבל העיתון עצמו המשיך לנגוס ולבקר את ראש העיר. לפני חודשים אחדים הגיש אולמרט תביעת דיבה נגד העיתון ועורכיו, אולם הם לא הגיבו בתביעה שכנגד.

המיתון והטרור כרסמו בעסקים הירושלמיים, המדרחוב התפורר, ואנשי ההיי-טק אינם ממהרים לעבוד בעיר. מחלקות המודעות של המקומונים רשמו האטה צפויה בעסקים.

זהו אינו המיתון הראשון בירושלים, והשפל פוגע גם בערים אחרות. אלא שבירושלים הפסיקה העירייה לפרסם את מודעותיה בכל העיר. בשביל השבועון, מדובר בהפסד המוערך בכשלושת-רבעי מיליון שקל בשנה. אבל אלה עלולים לצמוח עוד יותר אם היחסים לא יופשרו לקראת הבחירות המוניציפליות.

והנה, דווקא עכשיו פורש העורך הוותיק, יוסף כהן, ורשת שוקן הציבה אחר, אנשיל פפר, במקומו. חגיגות הסיום שכהן עורך כוללות מעתה גם תביעת לשון הרע נגד ראש העיר. התביעה, ע"ס 500 אלף שקל הוצאות משפט, הוגשה באמצעות עורכי-הדין אביגדור פלדמן ומיכאל ספרד, ולא על-ידי עורכי-הדין של רשת שוקן. רשת שוקן לא מממנת את התביעה ולא תוכל, על כן, לבטלה במסגרת "סולחה" כוללת עם ראש העיר.

זוהי תביעה עצובה. ציטוט: "תביעה זו עוסקת בניסיון של נבחר ציבור להלך אימים על עיתונאי ולפגוע בו בשל פעולות שעשה מתוקף חובתו המקצועית לציבור הקוראים ולעיתון שבו הוא עובד. בתביעה זו מתבקשת הגנת בית-המשפט על חופש הביטוי וחירות הביקורת העיתונאית מפני השתלחויות חוזרות ונשנות ובוטות של פוליטיקאי בכיר, אשר בידו האמצעים להגיע לציבור רחב ביותר ולהבאיש את ריחו של העיתונאי".

בהמשך מתאר העורך כהן את הרקע להתקפות ראש העיר כלפיו. כן, כל העיר בעריכתו של כהן אכן ביקר בחריפות את אולמרט במהלך שמונה השנים האחרות. אבל יש הבדל גדול בין האמצעים שיכול ראש העיר לגייס לקרב הזה, לבין תביעתו האישית של עיתונאי שיש לו לצדו בעיקר את מידת האכפתיות של משרד עו"ד אביגדור פלדמן.